Suuren sinetin toivomukia

3. Karmapa

rangjung dorje

1. Kunnianosoitus
Lamat ja jidam-voimakenttien buddhat, kolmen ajan ja kymmenen ilmansuunnan buddhat ja bodhisattvat, ajatelkaa rakastavasti meitä. Antakaa siunauksenne niin että toivomuksemme toteutuvat toivomallamme tavalla.
    
2. Yleinen ansion omistaminen valaistumiselle
Laskekoon meidän ja kaikkien olentojen täysin puhtaiden aikomusten ja tekojen lumiselta vuorelta alkunsa saava kaikkien hyvien tekojen virta vapaana kolmen käsitteen mudasta neljän buddhatilan valtamereen.    

3. Yleinen toivomus tuesta polulla 
Älkäämme ennen tämän saavuttamista, tämän emmekä minkään tulevan elämän aikana, koskaan edes kuulko sellaisia sanoja kuin ”paha” ja ”kärsimys” vaan kokekaamme hyvyyden ja onnen valtameriä.  

4. Erityinen toivomus tuesta polulla
Saatuamme suurenmoiset vapaudet ja mahdollisuudet, samoin kuin luottamuksen, uutteruuden ja ymmärryksen, – sen seurauksena, että olemme turvautuneet hengelliseen opettajaan ja saaneet hänen ydinopetuksensa, – noudattakaamme ohjeita oikein ja vailla esteitä, toteuttakaamme ne ja harjoittakaamme jaloja opetuksia kaikissa tulevissa elämissä.    

5. Toivomus opiskelusta, pohdiskelusta ja meditaatiosta syntyvän viisauden kehittymi­sestä polulla
Buddhan opetusten ja niiden logiikan omaksuminen vapauttaa ymmärtämättömyyden harsosta. Ydinopetusten pohtiminen nujertaa epäilyn pimeyden. Meditaatiosta syntyvän valon kautta ilmiöiden olemus nähdään juuri sellaisena kuin se on. Lisääntyköön näiden kolmen viisauden säteily.

6. Toivomus virheettömästä polusta, joka on vapaa eternalismin ja nihilismin (olemassa­olon ja ei-olemassaolon) äärinäkemyksistä, virheellisestä väittämi­sestä ja kieltämi­sestä, ehdollisen olemassaolon ja pelkän rauhan rajoituksista
Perustan luonto on kaksinainen totuus, joka on vapaa pysyvän todellisuuden ja täyden olemattomuuden äärinäkemyksistä. Vertaansa vailla oleva polku koostuu kaksinaisesta kartutuksesta, joka on vapaa erheellisen väittämisen ja kieltämisen rajoittavista tottumuksista. Näin saavutetaan kaksinaisen hyödyn lopputulos, joka on vapaa niin ehdollisen olemassaolon kuin pelkän rauhankin äärimmäisyyksistä. Kohdatkaamme tämä virheetön opetus.  

Säkeet 7–23: Toivomus polun harjoittamisesta virheettömästi  

7. Tiivistelmä siitä, mitä on tarpeen tietää harjoitettaessa: mikä on puhdistautumisen pe­rusta, mitkä ovat puhdistautumisen menetelmät, mistä puhdistaudutaan ja mikä on puh­distautumisen lopputulos
Puhdistautumisen perustana on itse mieli, sen kirkkauden ja tyhjyyden ykseys. Puhdistautumisen menetelmänä on suuri sinetti, timantinkaltainen harjoitus. Ohimenevät illusoriset epäpuhtaudet ovat se, mistä on tarpeen puhdistautua. Saavuttakaamme puhdistautumisen lopputulos, täysin puhdas totuustila.  

Harjoitettava meditaatio  
8. Tiivistelmä harjoituksista, jotka on tarpeen tehdä: epäilyjen häivyttäminen näkemyk­sellä (säkeet 9–14), varmuuden saaminen meditoimalla (säkeet 15–23)
Vakuuttuneisuus näkemyksestä seuraa perustaa koskevien epäilyjen karkottamisesta. Meditaation ydin on tämän näkemyksen ylläpitämisessä häiriintymättä. Erinomainen toiminta on kaikkien meditaatioiden hallitsemista. Saavuttakaamme varmuus näkemyksessä, meditaatiossa ja toiminnassa.

9. Virheellisen näkemyksen häivyttäminen
Kaikki ilmiöt ovat mielen ilmentymiä. Mieli ei ole ”mieli”; se on olemukseltaan tyhjä. Tyhjyydestä huolimatta kaikki asiat ilmaantuvat kaikin tavoin esteettä. Katkaiskoon tarkka havainnointi perustaa koskevat virheelliset näkemykset. 

10. Kaikki havaitut kohteet ovat vain mieltä
Mielen itseilmaisua, jota ei koskaan ole ollut olemassa sinänsä, erehdytään pitämään kohteena. Tietämättömyyden vuoksi itsetietoisuutta erehdytään pitämään ”minänä”. Tähän kaksinaisuuteen takertuminen saa olennot vaeltamaan ehdollisessa maailmassa. Katketkoon harhan juuri – tietämättömyys. 

11. Mielellä ei ole itsenäistä olemassaoloa: olemassaolon ja ei-olemassaolon käsittei­den rajoitteiden hylkääminen 
Tunnistakaamme mielen olemus, joka on vapaa kaikista äärimmäisyyksistä. Se ei ole olemassa oleva, sillä edes buddhat eivät näe sitä. Se ei ole olemassa olematon, sillä se on kaiken – niin ehdollisen olemassaolon kuin kärsimyksen ylittävän tilankin – perusta. Tässä ei ole ristiriitaa. Tämä on ykseyden keskitie.  

12. Niiden rajoitteiden hylkääminen, että mieli on jotain tai ei ole jotain   
Saavuttakaamme varmuus perimmäisestä, todellisesta merkityksestä. Sitä ei voi osoittaa sanomalla ”se on tämä”. Sitä ei voi kieltää sanomalla ”se ei ole tuo”. Totuusluonto, käsitteiden tuolla puolen, ei koostu mistään.

13. Tyhjyyden ja keskinäisesti riippuvan ilmaantumisen välillä ei ole ristiriitaa
Niin kauan kuin tätä ei ymmärrä, ajelehtii ehdollisen olemassaolon valtameressä. Kun sen tunnistaa, on buddha – buddhuus ei ole mitään muuta. Silloin lakkaa kaikkinainen ”se on tämä, se ei ole tuo”. Paljastakaamme totuusluonto, piilossa oleva kaiken perusta.   

14. Kuinka erotteleva viisaus vapauttaa virheellisistä väitteistä sen olemassaolosta, mitä ei ole, ja sen olemassa olemattomuudesta, mikä ilmaantuu
Ilmentymä on mieltä ja samoin on tyhjyys. Oivaltaminen on mieltä ja samoin on harha. Kaikki syntyvät ja lakkaavat ilmiöt ovat mieltä. Hälventykööt kaikki mieltä koskevat käsitykset ja epäilyt.  

15. Lyhyesti, kuinka saavuttaa varmuus meditaation kautta ja säilyttää tuo tila  ​Puhtaina väkinäisen ja älyllisen meditaation saasteesta ja horjumattomina tavallisen elämän tuulten keskellä oppikaamme rentouttamaan mieli sen ei-teennäiseen ja luonnolliseen tilaan ja pitäkäämme taitavasti yllä tätä mielen luonnon harjoitusta.    

16. Shine shamatha / tyyneydessä pysytteleminen
Hienojen ja karkeiden ajatusten aallot tyyntyvät itsestään ja järkkymättömän mielen vedet asettuvat. Levätkäämme tyyneydessä pysyttelemisen rauhaisassa valtameressä vapaina velttouden, tylsyyden ja sameuden epäpuhtauksista. 

17. Lhagtongin/vipashyanan/oivalluksen selitys
J​os toistuvasti katsomme näkymätöntä mieltä, näemme sen näkymättömän olemuksen selkeästi ja juuri sellaisena kuin se on. Tämä karkottaa kaikki epäilyt mielen olemisesta ja ei-olemisesta. Tunnistakoon mielen harhautumaton olemus itsensä.

18. Lhagtong, mielen luonto
J​os tarkastelee ilmiöitä, mitään ei löydy, vaan näkee mielen. Jos katsoo mieltä, mitään mieltä ei näy, se on olemukseltaan tyhjä. Katsomalla molempia takertuminen kaksinaisuuteen haihtuu luonnostaan. Tavoittakaamme mielen luonto, joka on kirkasta valoa.  

19. Shine ja lhagtong ovat erottamattomia
Vapaana mielen kehitelmistä se on suuren sinetin tila (mahamudra). Vapaana äärimmäisyyksistä se on suuri keskitie (mahamadhyamaka). Kaiken sisältävänä sitä kutsutaan myös suureksi täydellisyydeksi (maha-atiksi). Vakuuttukaamme, että tuntemalla niistä yhden toteuttaa ne kaikki.

20. Harjoituksesta seuraavat meditaatiokokemukset: suuri autuus, selkeys ja ei-käsitteelli­syys

Lakkaamaton suuri onni vailla takertumista, pimentymätön kirkkaus vailla tunnuspiirteisiin tarrautumista, spontaani ei-käsitteellisyys älyn tuolla puolen – olkoot nämä vaivattomat kokemukset jatkuvia.

21. Harjoituksesta seuraava toteutuminen
Takertuminen ”hyviin” kokemuksiin, joihin olemme kiintyneet, häviää itsestään. ”Pahojen” ajatusten harha puhdistuu mielen avaruudessa. Yksinkertainen tietoisuus on vapaa luopumisesta ja omaksumisesta, välttelemisestä ja havittelemisesta. Oivaltakaamme ilmiöiden totuusluonto, joka on vapaa kaikista rajoittavista käsitteistä.  

22. Myötätunnon tunnistaminen
Olentojen luonto on aina buddha. Tätä ymmärtämättä he kuitenkin vaeltavat ehdollisen olemassaolon loputtomassa pyörässä. Herättäköön kaikkien olentojen rajaton kärsimys valtavan myötätunnon mielessämme.   

23. Myötätunnon ja viisauden erottamattomuus
Kun valtava myötätunto ilmaisee itseään esteettömästi, sen tyhjä luonto loistaa esiin rakkauden hetkellä. Älkäämme koskaan harhautuko tältä ylimmältä ja virheettömältä ykseyden polulta vaan harjoittakaamme sitä päivin ja öin.   

Toivomus lopputuloksesta, joka seuraa polun loppuunsaattamisesta  
24. Polun täydellinen lopputulos
Meditaatiosta syntyvien kykyjen ja oivallusten kautta kypsyttäkäämme olentoja, harjoittakaamme buddhien puhtaissa maissa ja täydellistäkäämme pyrkimys saavuttaa buddhaominaisuudet. Toisten kypsyttämisen, harjoittamisen ja täydellistämisen askelmien jälkeen saavuttakaamme buddhatila.  

25. Kaikkien positiivisten toivomusten täyttymisen omistaminen
Kymmenen ilmansuunnan buddhien ja bodhisattvojen myötätunnon ja kaikkien hyödyllisten ja mielekkäiden tekojen voimasta toteutukoot nämä meidän ja kaikkien olentojen tekemät puhtaat toivomukset juuri toivomallamme tavalla. 

Käännös: Jyrki Papinniemi. Teksti sisältyy kirjaan Lama Ole Nydahl: Suuri sinetti, 2023.