Prostraatioista

Gendyn Rinpoche

Miksi teemme prostraatioita?

1. Ylpeyden puhdistaminen

Ensinnäkin meidän tulisi tietää, miksi teemme prostraatioita. Emme tee niitä miellyttääksemme ketään. Emme tee niitä Buddhaa varten. Sellaiset käsitykset ovat täysin vääriä. Buddha ei ole tämän maailman jumala. Me kumarrumme alas puhdistaaksemme kaikki sellaiset menneisyyden tilanteet, joissa emme kunnioittaneet toisia. Kiinnostuneina itsestämme ja omasta tyytyväisyydestämme olemme tehneet monia negatiivisia tekoja. 

Prostraatiot auttavat meitä oivaltamaan, että on olemassa jotain omaa itseämme tärkeämpää. Tällä tavoin puhdistamme ylpeyden, jota olemme keränneet lukemattomien elämien aikana ajatellessamme "minä olen oikeassa", "minä olen parempi kuin muut" tai "minä olen kaikkein tärkein". Lukemattomien elämien aikana olemme luoneet ylpeyttä, joka on toiminut tekojemme syynä, ja olemme keränneet karmaa, joka on kärsimyksemme ja ongelmiemme lähde. Prostraatioiden päämäärä on puhdistaa tämä karma ja muuttaa mielemme suuntaa. Prostraatiot auttavat meitä luottamaan johonkin mielekkäämpään kuin ylpeyteemme ja egoon takertumiseen. Tällä tavoin – täyden luottamuksen ja omistautumisen kautta – pääsemme eroon kaikesta siitä, minkä olemme keränneet ylpeyden takia. 

2. Kehon, puheen ja mielen puhdistaminen 

Kun teemme prostraatioita, toimimme niin kehon, puheen kuin mielenkin tasolla. Prostraatioiden lopputuloksena on hyvin voimakas ja perusteellinen puhdistuminen. Tämä harjoitus sulattaa kaikki epäpuhtaudet riippumatta niiden laadusta, sillä ne kaikki on kerätty kehon, puheen ja mielen kautta ja prostraatiot puhdistavat näillä kaikilla kolmella tasolla. Prostraation fyysisen aspektin kautta puhdistamme kehomme. Lahjoitamme kehomme Kolmelle Jalokivelle (Buddhalle, Dharmalle, Sanghalle) ja kaikille tunteville olennoille toivoen, että heidän toiveensa toteutuvat. Turvautumismantran toistamisen ja mantralle antamamme merkityksen kautta puhdistamme puheemme. Luottamuksellamme Kolmeen Jalokiveen kehitämme valaistumismieltä ja omistautuneisuutta. Kun olemme tietoisia turvautumisen kohteen täydellisistä ominaisuuksista ja lahjoitamme sille kaiken, harsot mielessämme sulavat. Kun kehomme, puheemme ja mielemme puhdistuvat, oivallamme, että se, mitä aiemmin pidimme kehonamme, on itse asiassa valaistumisen ilmenemistä aktiivisena myötätuntona. Se, mitä aiemmin pidimme puheenamme, on valaistumisen ilmenemistä ilon tasolla. Mielemme puolestaan on valaistumisen totuustaso (dharmakaya). Kykenemme täten näkemään kehomme, puheemme ja mielemme valaistuneen todellisuuden – täynnä viisautta olevan totuuden, josta emme aiemmin olleet tietoisia. Oivallamme, että tämä harjoitus voi viedä meidät päämääräämme, valaistumiseen, koska Buddhan tilaa ilmentävät kolme tasoa tulevat esille välittömästi sen jälkeen, kun olemassaolomme kolme tasoa – keho, puhe ja mieli – on puhdistettu. Meidän ei tarvitse etsiä valaistumista mistään muualta. Meidän ei tarvitse etsiä mitään täydellisiä toteutumia ulkopuoleltamme. Kolme valaistumisen tasoa ovat kehomme, puheemme ja mielemme todellisia luontaisia ominaisuuksia. Emme vain ole ymmärtäneet sitä aiemmin. Prostraatiot auttavat meitä oivaltamaan tämän. 

3. Prostraatioiden fyysiset hyödyt
 

Prostraatiot vaikuttavat vahvasti kehomme tasapainoon ja harmoniaan. Tukokset sen energiakanavissa sulavat vähitellen. Tämä auttaa meitä välttämään sairauksia, voimattomuutta ja muita ongelmia. Mielestämme tulee kirkkaampi. Kykymme ymmärtää kasvaa.   

Asenne prostraatioiden aikana

Meidän tulisi tehdä prostraatiot täydellä luottamuksella, ilolla ja motivaatiolla hyödyttää toisia. 

1. Luottamus 

Meillä tulisi olla luottamus Kolmen Jalokiven täydellisiin ominaisuuksiin ja meidän tulisi olla varmoja siitä, että niiden siunaus voi poistaa harsot mielestämme. Siunaus voi ilmaantua ja puhdistuminen on tehokasta, kun luottamuksemme kehoon, puheeseen ja mieleen kohtaa valaistuneen kehon, valaistuneen puheen ja valaistuneen mielen – turvautumisen lähteiden – muuntavat ominaisuudet. Jos meillä ei ole luottamusta ja emme kykene avautumaan Kolmelle Jalokivelle, prostraatiot ovat vain kuin näytelmää. 

2. Motivaatio hyödyttää toisia 

Kun teemme prostraatioita, meidän tulisi ymmärtää, että hyvät teot ovat kaikkien tuntevien olentojen onnellisuuden lähde. Prostraatiot ovat hyvä esimerkki tästä tosiasiasta. Kun teemme harjoitusta käyttäen kehoamme, puhettamme ja mieltämme, lahjoitamme energiaamme muille toivoen, että se tuo heille onnellisuutta. Meidän tulisi olla onnellisia tästä ja tehdä prostraatioita iloiten. 

Oikea harjoitus

1. Turvautumispuun visualisointi 

Visualisoimme eteemme koko turvautumispuun. Ensin kuvittelemme Dorje Changin – laman, joka edustaa kaikkia turvautumisen lähteitä. Kuvittelemme laman turvautumispuun keskustaksi. Meidän tulisi olla täysin tietoisia siitä, että Dorje Chang on opettajamme ja että hän on lamamme mieli. Ajattelemme Dorje Changia varmistaaksemme, että visualisoimamme mielen luonnon ilmaantuma ei ole tavanomaisten ajatusten tahraama. Jotta meidän olisi helpompi säilyttää puhdas näkemys, viisauden näkemys, kuvittelemme mielessämme tämän täydellisen puhtaan hahmon. Samalla olemme tietoisia siitä, että Dorje Chang on lamamme mieli. Kaikki eteemme ilmaantuva on kuin sateenkaari tai heijastus peilissä; se ei ole mitään todellista. Jos meidän on vaikea visualisoida koko turvautumispuu, meidän tulisi luottaa siihen, että kaikki turvautumisen kohteet ovat todella edessämme, vaikka emme kykenisikään visualisoimaan niitä kunnolla. 

2. Tietoisuus itsestämme ja muista 

Emme ole yksin harjoituksessamme. Meitä ympäröivät kaikki olennot, jotka täyttävät koko maailmankaikkeuden. Kuvittelemme isämme oikealle ja äitimme vasemmalle puolellemme. Kun seisomme tämän elämän vanhempiemme välissä, oivallamme, että joka ikinen olento ilman poikkeusta on ollut vanhempamme jossain aikaisemmassa elämässä. Tämä auttaa meitä muistamaan kaikkien vanhempiemme – kaikkien meitä lukemattomien elämien aikana auttaneiden tuntevien olentojen – hyvyyden.

Visualisoimme ne, joita pidämme vihollisinamme eteemme, turvautumispuun ja itsemme väliin. Ajattelemme niitä ihmisiä, jotka aiheuttavat meille ongelmia ja haittaavat suunnitelmiemme toteuttamista. Kaikki nämä ihmiset ovat hyvin tärkeitä, koska he auttavat meitä kehittämään sellaisia ominaisuuksia kuin kärsivällisyys ja myötätunto. Tavallisesti haluamme välttää sellaisia ihmisiä. Haluamme pysyä kaukana heistä. Emme halua ajatella heitä. Se, että laitamme heidät eteemme, auttaa meitä muistamaan heidät. Vihollisten kohteleminen tällä tavoin suojelee meitä kohtelemasta heitä epäkunnioittavasti. 

Keskitämme huomiomme turvautumispuuhun. Luotamme siihen, että turvautuminen voi vapauttaa kaikki tuntevat olennot samsaran kärsimyksestä ja että se voi suojella meitä siltä ahdistuneisuudelta, jota tämä kärsimys aiheuttaa. Tällaisessa mielentilassa, kaikkien tuntevien olentojen ympäröimänä, alamme toistaa turvautumismantraa. Kaikki ympärillämme alkaa värähdellä. Koemme turvautumispuusta loistavan voimakkaan valon. Valo loistaa meihin oman omistautumisemme vuoksi. Tämä saa meidät avautumaan vielä enemmän. Sitten alamme kumartua alas. Me olemme seremoniamestareita ja johdamme koko harjoitusta. Omat prostraatiomme inspiroivat välittömästi kaikkia olentoja aloittamaan saman harjoituksen. Kuulemme kaikkien olentojen toistavan mantroja ja tekevän prostraatioita. Nämä värähtelyt täyttävät koko maailmankaikkeuden. 

Tällaisen näkemyksen pitäminen, sen sijaan että keskittyisimme vain itseemme, laajentaa toimintaamme. Yhtäällä se antaa meille voimaa, toisaalta se antaa meille harjoitusmotivaatiota. Kaikki kanssamme prostraatioita tekevät olennot antavat meille rohkaisua. Kun koemme kaikista prostraatioita tekevistä olennoista tulevan suuren energian, tunnemme vielä enemmän luottamusta ja omistautuneisuutta Kolmea Jalokiveä kohtaan. Tunne väkijoukossa kulkemisesta auttaa meitä saattamaan prostraatiot loppuun nopeasti ja kokemaan harjoituksen aikana suurta onnellisuutta. 

3. Alaskumartumisen jokaisen osan symbolinen merkitys
 

Antaaksemme harjoituksellemme ylimmän ulottuvuuden meidän tulisi olla tietoisia prostraation symbolisesta merkityksestä. Koskettaessamme otsaamme yhteen liitetyin käsin pyydämme turvautumisen kohteilta heidän kehojensa siunausta. Samanaikaisesti kuvittelemme, että siunaus heidän valaistuneista kehoistaan virtaa meihin, läpäisee kehomme ja sulattaa kaikki sen esteet. Sitten yhteen liitetyt kätemme koskettavat kurkkuamme. Pyydämme puheen siunausta. 

Samanaikaisesti ajattelemme, että turvautumisen kohteiden valaistunut puhe ilmaantuu ja puhdistaa kaikki esteet, joita olemme keränneet puheellamme. Tällä tavoin vapautamme itsemme näistä esteistä. Kun kosketamme sydäntämme yhteen liitetyin käsin, pyydämme turvautumisen kohteilta heidän valaistuneen mielensä siunausta. Se auttaa meitä pääsemään eroon kaikista mielen harsoista ja vääristä näkemyksistä. Olemme vakuuttuneita siitä, että kaikki pahat toiveet, joilla olemme täyttäneet mieliämme aluttomista ajoista, on täysin puhdistettu. Meidän tulisi ajatella, että saamme Kolmelta Jalokiveltä valaistuneen kehon, puheen ja mielen täyden siunauksen. Tämän siunauksen voimasta kaikki harsot, huono karma ja negatiiviset taipumukset kehossamme, puheessamme ja mielessämme puhdistuvat. Olemme täysin puhtaita ja erottamattomia laman ja Kolmen Jalokiven kehosta, puheesta ja mielestä.  

Kun kehomme koskettaa maata viidellä kohdallaan (polvilla, käsillä ja otsalla), meidän tulisi oivaltaa, että viisi häiritsevää tunnetta – viha, takertuminen, tietämättömyys, ylpeys ja kateus – jättävät kehomme ja katoavat maahan. Tällä tavoin koemme täydellisen puhdistumisen. 

Prostraatioiden kaksi aspektia, mielenmyrkkyjen sulattaminen ja siunauksen saaminen Kolmelta Jalokiveltä, aiheuttavat ylpeyden, takertumisen, kateuden, vihan ja tietämättömyyden muuntumisen niitä vastaaviksi viideksi viisaudeksi. Meidän tulisi luottaa siihen, että tämä muuntuminen todella tapahtuu, että meillä on luonnollinen, sisäinen kyky kehittää nämä viisaudet. Prostraatioiden symbolinen aspekti toimii vain, jos meillä on luottamusta. Luottamuksemme voi antaa meille tämän suuren puhdistumisen. Ilman luottamusta harjoittaminen on aivan kuin aerobic-harjoitusta. 

4. Omistautumisen merkitys
 

Omistautumisemme kasvaa sitä enemmän, mitä enemmän teemme prostraatioita. Lopulta saavutamme tason, jossa emme enää pidä omaa kehoamme, puhettamme ja mieltämme erillisenä Kolmen Jalokiven kehosta, puheesta ja mielestä. Prostraatiot antavat hienon tuloksen; ne ovat hyvin voimakkaan siunauksen ja suuren puhdistumisen lähde. Meidän ei pitäisi ajatella, että prostraatiot koostuvat vain kehon harjoituksesta. Siunaus ja puhdistuminen ilmaantuvat pääosin omistautumisemme tuloksena. 

5. Harjoituksemme voiman lisääminen
 

Meidän tulisi harjoittaa avoimin mielin. Meidän ei pitäisi ajatella, että olemme ainoa prostraatioita tekevä henkilö. Kaikki olennot tekevät niitä kanssamme. Meidän ei tarvitse rajoittaa ajatteluamme vain itseemme. Meidän ei tulisi tuoda itseämme esille ajattelemalla "Minä kumarrun alas". Jos ajattelemme tällä tavoin, keräämme hyvää potentiaalia vain yhden prostraation edestä. Jos sitä vastoin ajattelemme, että kaikki tuntevat olennot tekevät prostraatioita kanssamme, keräämämme hyvä potentiaali on paljon suurempi. Kun teemme prostraatioita, meidän pitäisi ajatella, että sata omaa emanaatiotamme tekee niitä kanssamme. Jos kykenemme kuvittelemaan tämän, harjoituksestamme tulee paljon vahvempi. Meidän ei kuitenkaan pitäisi laskea enemmän prostraatioita, jos kuvittelemme enemmän olentoja tekemään niitä kanssamme. Tämä on vain yksi timanttipolun erikoismenetelmistä, jotka auttavat meitä vahvistamaan harjoitustamme. 

6. Prostraatioiden yhdistäminen mielen tyynnyttämiseen
 

Jonkin ajan kuluttua kehomme on väsynyt. Tämä on hyödyllinen hetki harjoittaa mielen tyynnyttämistä. Kun keho ja mieli ovat väsyneitä, takertuminen vähenee. Jos keskeytämme prostraatioiden tekemisen hetkeksi, mielemme tyyntyy luonnollisella tavalla itsekseen ilman omaa apuamme. Kun hetken kuluttua kehomme ja mielemme tuntuvat jälleen levänneiltä, mielemme alkaa kiihtyä. Tämä on merkki siitä, että on aika aloittaa jälleen prostraatiot. Kun vuorottelemme prostraatioiden tekemistä mielen tyynnyttämisen kanssa, harjoituksemme voi jatkua keskeytyksettä.    

Suhtautuminen kärsimykseen

Toisinaan saatamme kokea vaikeuksia prostraatioiden aikana. Kipu ja väsymys ovat tiellämme. Aina on jotain: kipua polvissa, kyynärpäissä, alaselässä, kaikkialla. Ei ole mitään syytä lannistua siitä tai menettää luottamusta harjoitukseemme. Meidän ei myöskään pitäisi vahvistaa tunnetta sanomalla itsellemme "Kärsin niin paljon, tunnen oloni niin heikoksi". Näin tekemällä tukimme itsemme täysin. Menetämme kykymme toimia. Kun kivulle annetaan sananvalta, siitä voi tulla todellinen este myöhemmän harjoituksemme polulla. Meidän tulisi käyttää jokaista epämiellyttävää kokemusta, olipa se fyysinen tai henkinen, keinona valaistua. Sellaisten kokemusten tulisi kannustaa meitä kohti suurempaa yrittämistä polullamme. 

Kaikki, mitä koemme, riippuu asenteestamme. Jos haluamme kokea asiat eri tavalla, meidän täytyy muuttaa asennettamme. Jos onnistumme tehokkaasti muuntamaan kärsimyksen positiiviseksi ja hyödylliseksi kokemukseksi, kärsimys katoaa kokonaan jälkeäkään jättämättä. Tämä antaa meille lisää onnellisuutta ja iloa. 

Prostraatiot ovat tapa kerätä todella hyvää potentiaalia. Ne ovat helppo ja tehokas tapa puhdistaa negatiiviset teot menneisyydestämme. Toisaalta jos jatkamme prostraatioiden tekemistä kivun ja väsymyksen masentamina, todellista puhdistumista ei tapahdu.