Gendyn Rinpoche
1. Ylpeyden puhdistaminen
Ensinnäkin
meidän tulisi tietää, miksi teemme prostraatioita. Emme tee niitä
miellyttääksemme ketään. Emme tee niitä Buddhaa varten. Sellaiset käsitykset
ovat täysin vääriä. Buddha ei ole tämän maailman jumala. Me kumarrumme alas
puhdistaaksemme kaikki sellaiset menneisyyden tilanteet, joissa emme
kunnioittaneet toisia. Kiinnostuneina itsestämme ja omasta tyytyväisyydestämme
olemme tehneet monia negatiivisia tekoja.
Prostraatiot
auttavat meitä oivaltamaan, että on olemassa jotain omaa itseämme tärkeämpää.
Tällä tavoin puhdistamme ylpeyden, jota olemme keränneet lukemattomien elämien
aikana ajatellessamme "minä olen oikeassa", "minä olen parempi
kuin muut" tai "minä olen kaikkein tärkein". Lukemattomien
elämien aikana olemme luoneet ylpeyttä, joka on toiminut tekojemme syynä, ja
olemme keränneet karmaa, joka on kärsimyksemme ja ongelmiemme lähde.
Prostraatioiden päämäärä on puhdistaa tämä karma ja muuttaa mielemme suuntaa.
Prostraatiot auttavat meitä luottamaan johonkin mielekkäämpään kuin ylpeyteemme
ja egoon takertumiseen. Tällä tavoin – täyden luottamuksen ja omistautumisen
kautta – pääsemme eroon kaikesta siitä, minkä olemme keränneet ylpeyden takia.
2. Kehon, puheen ja mielen puhdistaminen
Kun teemme
prostraatioita, toimimme niin kehon, puheen kuin mielenkin tasolla.
Prostraatioiden lopputuloksena on hyvin voimakas ja perusteellinen
puhdistuminen. Tämä harjoitus sulattaa kaikki epäpuhtaudet riippumatta niiden
laadusta, sillä ne kaikki on kerätty kehon, puheen ja mielen kautta ja
prostraatiot puhdistavat näillä kaikilla kolmella tasolla. Prostraation
fyysisen aspektin kautta puhdistamme kehomme. Lahjoitamme kehomme Kolmelle
Jalokivelle (Buddhalle, Dharmalle, Sanghalle) ja kaikille tunteville olennoille
toivoen, että heidän toiveensa toteutuvat. Turvautumismantran toistamisen ja
mantralle antamamme merkityksen kautta puhdistamme puheemme. Luottamuksellamme
Kolmeen Jalokiveen kehitämme valaistumismieltä ja omistautuneisuutta. Kun
olemme tietoisia turvautumisen kohteen täydellisistä ominaisuuksista ja
lahjoitamme sille kaiken, harsot mielessämme sulavat. Kun kehomme, puheemme ja
mielemme puhdistuvat, oivallamme, että se, mitä aiemmin pidimme kehonamme, on
itse asiassa valaistumisen ilmenemistä aktiivisena myötätuntona. Se, mitä
aiemmin pidimme puheenamme, on valaistumisen ilmenemistä ilon tasolla. Mielemme
puolestaan on valaistumisen totuustaso (dharmakaya). Kykenemme täten näkemään
kehomme, puheemme ja mielemme valaistuneen todellisuuden – täynnä viisautta
olevan totuuden, josta emme aiemmin olleet tietoisia. Oivallamme, että tämä
harjoitus voi viedä meidät päämääräämme, valaistumiseen, koska Buddhan tilaa
ilmentävät kolme tasoa tulevat esille välittömästi sen jälkeen, kun
olemassaolomme kolme tasoa – keho, puhe ja mieli – on puhdistettu. Meidän ei tarvitse
etsiä valaistumista mistään muualta. Meidän ei tarvitse etsiä mitään
täydellisiä toteutumia ulkopuoleltamme. Kolme valaistumisen tasoa ovat kehomme,
puheemme ja mielemme todellisia luontaisia ominaisuuksia. Emme vain ole
ymmärtäneet sitä aiemmin. Prostraatiot auttavat meitä oivaltamaan tämän.
3. Prostraatioiden fyysiset hyödyt
Prostraatiot
vaikuttavat vahvasti kehomme tasapainoon ja harmoniaan. Tukokset sen
energiakanavissa sulavat vähitellen. Tämä auttaa meitä välttämään sairauksia,
voimattomuutta ja muita ongelmia. Mielestämme tulee kirkkaampi. Kykymme
ymmärtää kasvaa.
Meidän tulisi tehdä prostraatiot täydellä luottamuksella, ilolla ja motivaatiolla hyödyttää toisia.
1. Luottamus
Meillä
tulisi olla luottamus Kolmen Jalokiven täydellisiin ominaisuuksiin ja meidän
tulisi olla varmoja siitä, että niiden siunaus voi poistaa harsot mielestämme.
Siunaus voi ilmaantua ja puhdistuminen on tehokasta, kun luottamuksemme kehoon,
puheeseen ja mieleen kohtaa valaistuneen kehon, valaistuneen puheen ja
valaistuneen mielen – turvautumisen lähteiden – muuntavat ominaisuudet. Jos
meillä ei ole luottamusta ja emme kykene avautumaan Kolmelle Jalokivelle,
prostraatiot ovat vain kuin näytelmää.
2. Motivaatio hyödyttää toisia
Kun teemme
prostraatioita, meidän tulisi ymmärtää, että hyvät teot ovat kaikkien tuntevien
olentojen onnellisuuden lähde. Prostraatiot ovat hyvä esimerkki tästä
tosiasiasta. Kun teemme harjoitusta käyttäen kehoamme, puhettamme ja mieltämme,
lahjoitamme energiaamme muille toivoen, että se tuo heille onnellisuutta.
Meidän tulisi olla onnellisia tästä ja tehdä prostraatioita iloiten.
1. Turvautumispuun visualisointi
Visualisoimme
eteemme koko turvautumispuun. Ensin kuvittelemme Dorje Changin – laman, joka
edustaa kaikkia turvautumisen lähteitä. Kuvittelemme laman turvautumispuun
keskustaksi. Meidän tulisi olla täysin tietoisia siitä, että Dorje Chang on
opettajamme ja että hän on lamamme mieli. Ajattelemme Dorje Changia
varmistaaksemme, että visualisoimamme mielen luonnon ilmaantuma ei ole
tavanomaisten ajatusten tahraama. Jotta meidän olisi helpompi säilyttää puhdas
näkemys, viisauden näkemys, kuvittelemme mielessämme tämän täydellisen puhtaan
hahmon. Samalla olemme tietoisia siitä, että Dorje Chang on lamamme mieli.
Kaikki eteemme ilmaantuva on kuin sateenkaari tai heijastus peilissä; se ei ole
mitään todellista. Jos meidän on vaikea visualisoida koko turvautumispuu,
meidän tulisi luottaa siihen, että kaikki turvautumisen kohteet ovat todella
edessämme, vaikka emme kykenisikään visualisoimaan niitä kunnolla.
2. Tietoisuus itsestämme ja muista
Emme ole
yksin harjoituksessamme. Meitä ympäröivät kaikki olennot, jotka täyttävät koko
maailmankaikkeuden. Kuvittelemme isämme oikealle ja äitimme vasemmalle
puolellemme. Kun seisomme tämän elämän vanhempiemme välissä, oivallamme, että
joka ikinen olento ilman poikkeusta on ollut vanhempamme jossain aikaisemmassa
elämässä. Tämä auttaa meitä muistamaan kaikkien vanhempiemme – kaikkien
meitä lukemattomien elämien aikana auttaneiden tuntevien olentojen – hyvyyden.
Visualisoimme
ne, joita pidämme vihollisinamme eteemme, turvautumispuun ja itsemme väliin. Ajattelemme
niitä ihmisiä, jotka aiheuttavat meille ongelmia ja haittaavat suunnitelmiemme
toteuttamista. Kaikki nämä ihmiset ovat hyvin tärkeitä, koska he auttavat meitä
kehittämään sellaisia ominaisuuksia kuin kärsivällisyys ja myötätunto.
Tavallisesti haluamme välttää sellaisia ihmisiä. Haluamme pysyä kaukana heistä.
Emme halua ajatella heitä. Se, että laitamme heidät eteemme, auttaa meitä
muistamaan heidät. Vihollisten kohteleminen tällä tavoin suojelee meitä
kohtelemasta heitä epäkunnioittavasti.
Keskitämme
huomiomme turvautumispuuhun. Luotamme siihen, että turvautuminen voi vapauttaa
kaikki tuntevat olennot samsaran kärsimyksestä ja että se voi suojella meitä
siltä ahdistuneisuudelta, jota tämä kärsimys aiheuttaa. Tällaisessa
mielentilassa, kaikkien tuntevien olentojen ympäröimänä, alamme toistaa
turvautumismantraa. Kaikki ympärillämme alkaa värähdellä. Koemme
turvautumispuusta loistavan voimakkaan valon. Valo loistaa meihin oman
omistautumisemme vuoksi. Tämä saa meidät avautumaan vielä enemmän. Sitten alamme
kumartua alas. Me olemme seremoniamestareita ja johdamme koko harjoitusta. Omat
prostraatiomme inspiroivat välittömästi kaikkia olentoja aloittamaan saman
harjoituksen. Kuulemme kaikkien olentojen toistavan mantroja ja tekevän
prostraatioita. Nämä värähtelyt täyttävät koko maailmankaikkeuden.
Tällaisen
näkemyksen pitäminen, sen sijaan että keskittyisimme vain itseemme, laajentaa
toimintaamme. Yhtäällä se antaa meille voimaa, toisaalta se antaa meille
harjoitusmotivaatiota. Kaikki kanssamme prostraatioita tekevät olennot antavat
meille rohkaisua. Kun koemme kaikista prostraatioita tekevistä olennoista
tulevan suuren energian, tunnemme vielä enemmän luottamusta ja
omistautuneisuutta Kolmea Jalokiveä kohtaan. Tunne väkijoukossa kulkemisesta
auttaa meitä saattamaan prostraatiot loppuun nopeasti ja kokemaan harjoituksen
aikana suurta onnellisuutta.
3. Alaskumartumisen jokaisen osan symbolinen merkitys
Antaaksemme
harjoituksellemme ylimmän ulottuvuuden meidän tulisi olla tietoisia
prostraation symbolisesta merkityksestä. Koskettaessamme otsaamme yhteen
liitetyin käsin pyydämme turvautumisen kohteilta heidän kehojensa siunausta.
Samanaikaisesti kuvittelemme, että siunaus heidän valaistuneista kehoistaan virtaa
meihin, läpäisee kehomme ja sulattaa kaikki sen esteet. Sitten yhteen liitetyt
kätemme koskettavat kurkkuamme. Pyydämme puheen siunausta.
Samanaikaisesti
ajattelemme, että turvautumisen kohteiden valaistunut puhe ilmaantuu ja
puhdistaa kaikki esteet, joita olemme keränneet puheellamme. Tällä tavoin
vapautamme itsemme näistä esteistä. Kun kosketamme sydäntämme yhteen liitetyin
käsin, pyydämme turvautumisen kohteilta heidän valaistuneen mielensä siunausta.
Se auttaa meitä pääsemään eroon kaikista mielen harsoista ja vääristä
näkemyksistä. Olemme vakuuttuneita siitä, että kaikki pahat toiveet, joilla
olemme täyttäneet mieliämme aluttomista ajoista, on täysin puhdistettu. Meidän
tulisi ajatella, että saamme Kolmelta Jalokiveltä valaistuneen kehon, puheen ja
mielen täyden siunauksen. Tämän siunauksen voimasta kaikki harsot, huono karma
ja negatiiviset taipumukset kehossamme, puheessamme ja mielessämme puhdistuvat.
Olemme täysin puhtaita ja erottamattomia laman ja Kolmen Jalokiven kehosta,
puheesta ja mielestä.
Kun kehomme
koskettaa maata viidellä kohdallaan (polvilla, käsillä ja otsalla), meidän
tulisi oivaltaa, että viisi häiritsevää tunnetta – viha, takertuminen,
tietämättömyys, ylpeys ja kateus – jättävät kehomme ja katoavat maahan. Tällä
tavoin koemme täydellisen puhdistumisen.
Prostraatioiden
kaksi aspektia, mielenmyrkkyjen sulattaminen ja siunauksen saaminen Kolmelta
Jalokiveltä, aiheuttavat ylpeyden, takertumisen, kateuden, vihan ja
tietämättömyyden muuntumisen niitä vastaaviksi viideksi viisaudeksi. Meidän
tulisi luottaa siihen, että tämä muuntuminen todella tapahtuu, että meillä on
luonnollinen, sisäinen kyky kehittää nämä viisaudet. Prostraatioiden symbolinen
aspekti toimii vain, jos meillä on luottamusta. Luottamuksemme voi antaa meille
tämän suuren puhdistumisen. Ilman luottamusta harjoittaminen on aivan kuin
aerobic-harjoitusta.
4. Omistautumisen merkitys
Omistautumisemme
kasvaa sitä enemmän, mitä enemmän teemme prostraatioita. Lopulta saavutamme
tason, jossa emme enää pidä omaa kehoamme, puhettamme ja mieltämme erillisenä
Kolmen Jalokiven kehosta, puheesta ja mielestä. Prostraatiot antavat hienon
tuloksen; ne ovat hyvin voimakkaan siunauksen ja suuren puhdistumisen lähde.
Meidän ei pitäisi ajatella, että prostraatiot koostuvat vain kehon
harjoituksesta. Siunaus ja puhdistuminen ilmaantuvat pääosin omistautumisemme
tuloksena.
5. Harjoituksemme voiman lisääminen
Meidän
tulisi harjoittaa avoimin mielin. Meidän ei pitäisi ajatella, että olemme ainoa
prostraatioita tekevä henkilö. Kaikki olennot tekevät niitä kanssamme. Meidän
ei tarvitse rajoittaa ajatteluamme vain itseemme. Meidän ei tulisi tuoda
itseämme esille ajattelemalla "Minä kumarrun alas". Jos ajattelemme
tällä tavoin, keräämme hyvää potentiaalia vain yhden prostraation edestä. Jos
sitä vastoin ajattelemme, että kaikki tuntevat olennot tekevät prostraatioita
kanssamme, keräämämme hyvä potentiaali on paljon suurempi. Kun teemme
prostraatioita, meidän pitäisi ajatella, että sata omaa emanaatiotamme tekee
niitä kanssamme. Jos kykenemme kuvittelemaan tämän, harjoituksestamme tulee
paljon vahvempi. Meidän ei kuitenkaan pitäisi laskea enemmän prostraatioita,
jos kuvittelemme enemmän olentoja tekemään niitä kanssamme. Tämä on vain yksi
timanttipolun erikoismenetelmistä, jotka auttavat meitä vahvistamaan
harjoitustamme.
6. Prostraatioiden yhdistäminen mielen tyynnyttämiseen
Jonkin ajan
kuluttua kehomme on väsynyt. Tämä on hyödyllinen hetki harjoittaa mielen
tyynnyttämistä. Kun keho ja mieli ovat väsyneitä, takertuminen vähenee. Jos
keskeytämme prostraatioiden tekemisen hetkeksi, mielemme tyyntyy luonnollisella
tavalla itsekseen ilman omaa apuamme. Kun hetken kuluttua kehomme ja mielemme
tuntuvat jälleen levänneiltä, mielemme alkaa kiihtyä. Tämä on merkki siitä,
että on aika aloittaa jälleen prostraatiot. Kun vuorottelemme prostraatioiden
tekemistä mielen tyynnyttämisen kanssa, harjoituksemme voi jatkua
keskeytyksettä.
Toisinaan
saatamme kokea vaikeuksia prostraatioiden aikana. Kipu ja väsymys ovat
tiellämme. Aina on jotain: kipua polvissa, kyynärpäissä, alaselässä,
kaikkialla. Ei ole mitään syytä lannistua siitä tai menettää luottamusta
harjoitukseemme. Meidän ei myöskään pitäisi vahvistaa tunnetta sanomalla
itsellemme "Kärsin niin paljon, tunnen oloni niin heikoksi". Näin
tekemällä tukimme itsemme täysin. Menetämme kykymme toimia. Kun kivulle
annetaan sananvalta, siitä voi tulla todellinen este myöhemmän harjoituksemme
polulla. Meidän tulisi käyttää jokaista epämiellyttävää kokemusta, olipa se fyysinen
tai henkinen, keinona valaistua. Sellaisten kokemusten tulisi kannustaa meitä
kohti suurempaa yrittämistä polullamme.
Kaikki, mitä
koemme, riippuu asenteestamme. Jos haluamme kokea asiat eri tavalla, meidän
täytyy muuttaa asennettamme. Jos onnistumme tehokkaasti muuntamaan kärsimyksen
positiiviseksi ja hyödylliseksi kokemukseksi, kärsimys katoaa kokonaan
jälkeäkään jättämättä. Tämä antaa meille lisää onnellisuutta ja iloa.
Prostraatiot
ovat tapa kerätä todella hyvää potentiaalia. Ne ovat helppo ja tehokas tapa
puhdistaa negatiiviset teot menneisyydestämme. Toisaalta jos jatkamme
prostraatioiden tekemistä kivun ja väsymyksen masentamina, todellista
puhdistumista ei tapahdu.
1. Karman loppuunkuluttaminen
Meidän ei
pitäisi ajatella kärsimystä jonakin hyvin vakavana asiana. Meidän tulisi
muistaa, että kärsimys on vain karmaa, että se on pysymätöntä kuten kaikki
muukin. Kärsimyksellä on loppunsa. Kun karmamme kypsyy, meidän tulisi pysyä
rentoutuneena ja havainnoida tätä asioiden luonnollista virtaamista. Jos
onnistumme sisällyttämään harjoitukseemme ymmärryksen karman pysymättömyydestä,
se häipyy itsestään. Karma ei ole jotain, mitä meidän tulisi hyväksyä tai
hylätä. Se on kuin automaattisesti ilmaantuva velvollisuus maksaa laskumme. Kun
olemme maksaneet velkamme, karma häipyy itsestään, ja ei ole enää mitään mitä
pitäisi hylätä.
2. Karman puhdistaminen fyysisen epämukavuuden kautta
Dharman
harjoittaminen poistaa harsot ja tahrat, jotka ovat aikaisempien tekojemme
seurauksia. Meidän tulisi oivaltaa harjoituksen aikana kokemamme fyysinen
epämukavuus Kolmen Jalokiven myötätunnon seuraukseksi. Tämä suhteellisen pieni
kärsimys häivyttää tulevaisuuden karman, joka ei tule kypsymään. Tästä syystä
meidän tulisi kokea tämä kärsimys ilolla ja luottamuksella. Tämänkaltaiset
epämiellyttävät kokemukset osoittavat, että harjoitus toimii.
Puhdistusmenetelmien käyttäminen voi johtaa moniin epämiellyttäviin kokemuksiin
kehon, mielen ja puheen tasolla. Samaan aikaan pääsemme eroon vaikeuksista ja
harsoista mielessämme. Kun koemme harjoituksemme seurauksena puhdistumisen,
luottamuksemme Kolmeen Jalokiveen kasvaa. Tunnemme syvää kiitollisuutta, koska
nämä suhteellisen pienet harmit auttavat meitä vapautumaan ehdoista, jotka
muussa tapauksissa kypsyisivät paljon suurempana kärsimyksenä.
3. Egoon takertumisen huomaaminen kärsimyksen kautta
Meidän
tulisi pitää kaikkea kärsimystä vastalääkkeenä egoon takertumiseen. Oman kärsimyksemme
kokeminen on itsessään todiste itsekeskeisestä asenteestamme kaikkia ilmiöitä
kohtaan. Samalla tällaiset tilanteet, joissa koemme kärsimystä, antavat meille
mahdollisuuden päästä irti egoon takertumisesta. Jos meillä ei ole
ego-illuusiota, emme voi kokea kärsimystä. Meidän tulisi myös ymmärtää
kärsimyksemme syy: koemme sen aikaisempien, egoon takertumisesta johtuvien
tekojen vuoksi. Koska olemme olleet niin keskittyneitä itseemme, olemme
kylväneet paljon karmisia siemeniä, jotka ovat nyt kypsyneet kärsimykseksi.
Voimme pitää kärsimystä opetuksena, joka näyttää meille seuraukset teoista,
jotka johtuvat itseen keskittymisestä. Aluttomista ajoista tämä egoon
takertuminen on ollut syynä siihen, että olemme jääneet kiinni olemassaolon
kiertokulkuun (samsaraan).
4. Egomme havainnoiminen
Ego haluaa
olla tyytyväinen kaiken aikaa. Niin kauan kuin kaikki on hyvin, egomme on
tyytyväinen ja yrittää pitää tämän tilan. Meidän "itsemme" takertuu
tähän tyytyväisyyteen, ja mieltämme alkaa ahdistaa halu – takertumisen myrkky.
Kun miellyttävät olosuhteet ovat menneet, ego jatkaa yhä takertumista niihin,
koska se haluaa olla tyytyväinen. Lisää takertumista ja halua ilmaantuu
mieleemme. Epämiellyttävissä tilanteissa ego reagoi suuttumuksella ja vihalla.
Se yrittää välttää niitä ja korvata ne miellyttävillä kokemuksilla. Tällä
tavoin mielemme on ahdistunut ja onneton. Voimme tunnistaa egon jatkuvan
vaikutuksen jokaisessa tilanteessa. Se jakaa keskeytyksettä kokemukset
miellyttäviin ja epämiellyttäviin. Jos seuraamme egoamme, keräämme karmaa, joka
ennemmin tai myöhemmin kypsyy erilaisina kärsimyksinä.
5. Epämiellyttävät kokemukset sinnikkyytemme testinä
Meidän tulisi muistaa lupauksemme
käyttää kehoamme, puhettamme ja mieltämme toisten hyödyttämiseksi.
Tietäen työskentelevämme kaikkien olentojen hyväksi meidän tulisi pitää
lupauksemme, voittaa sisäiset vaikeutemme ja jatkaa harjoitustamme.
Käännös: Jyrki Papinniemi