katkelmia mahamudra-lauluista

16. Karmapa

rangjung rigpe dorje

Mahamudran ydin

Ilmentymä ja ääni saavat alkunsa ajatusten jättämistä hienovaraisista mielen jäljistä. Kuin veteen piirretty kuva, joka häviää itsestään, niin myös valheelliset ilmentymät haihtuvat itsestään, kun niiden epätodellisuus ymmärretään. Sellaisuuden ulkopuolella ei ole mitään. – Tämä on mahamudran näkemys.

Kun mielen portti, jonka kautta ilmentymät muodostuvat, pysyy esteettömänä, vailla vääristäviä käsitteitä, silloin ei ole kiinteää todellisuutta vaan vain kirkasta valoa, ja annamme kaiken ilmaantuvan vain saapua luonnollisesti. Sellainen harjoitus on mahamudran meditaatio.

Harhailmentymät syntyvät uskosta todellisuuteen. Luottaen jatkuvaan ymmärrykseen niiden epätodellisuudesta pysyttelemme levossa alkuperäisessä spontaanissa luonnossa, ja avaruus, jossa ei ole mitään saavutettavaa, tavoitetaan tällä tavoin vaivattomasti. Sellainen on mahamudran harjoitus.

Nämä kolme kohtaa ovat sydämeni aarre. Koska joogit, jotka menevät kaiken ytimeen, ovat kuin oma sydämeni, heille olen lausunut nämä sydämestä lähtevät sanat, joita ei voi välittää muille. 

  

Tavallinen mieli

Tätä nyt-hetken tavallista mieltä ei voi käsitteellistää syntyneeksi tai vapautuneeksi. Sen lakkaamatonta ilmenemistä ei voi mieltää ulkoiseksi kohteeksi.

Samsara ja nirvana ilmaantuvat samanaikaisesti. Tämä on vaivaton polku, suurenmoinen mahamudra.

Kun kohtaa kasvokkain oivalluksen itseolevaisen perustan, samsara ja nirvana askeltavat samaan tahtiin ja harhakuvitelma kolmesta maailmasta luhistuu avaruuteen.

Valaistumisen kolmeen kehoon saavutaan luonnollisessa tilassa, joten miksi odotella tulevia lopputuloksia? Tämä on kagyüpojen erityisopetus. Tätä ajatellen jatkan esi-isien kulkemaa polkua.

Avaruuden leikkiä

Oma myötäsyntyinen luonto, vailla käsitteellisen mielen turmellusta, on gurun keho, itseolevaisen avaruuden leikkiä. Tarkertumatta tyhjyyden ja kirkkauden äärimmäisyyksiin se ilmenee spontaanisti neljän kayan olemuksena. Tätä kokemusta kutsutaaan "guruksi ja omaksi mieleksi". Mutta tämäkin on vain nimi. On mahdotonta osoittaa sitä yhdeksi äärimmäisyydeksi.

Tästä toduudesta syntyy kaipaus; tästä kaipauksesta syntyy bodhicitta. Samsara, äitiemme kolme maailmaa, järkkyy koko syvyyksiään myöten. Käyköön niin, että kolmen ajan 1 002 buddhaa saavat ei-käsitteellisen mielensä valan todellisesta voimasta välittömästi ilmaantumaan dharmakayan kuningaskunnan, joka ylittää älyn, ja vapauttakoot he kaikki tuntevat olennot tähän olemukseen. 

Käännökset: jyrki papinniemi