Onnellisuutta
ei voi löytää suurten ponnistelujen ja tahdonvoiman kautta, vaan se on jo läsnä avoimessa rentoutumisessa ja irti päästämisessä.
Älä pinnistele; ei ole mitään, mitä tulisi tehdä tai olla tekemättä. Millään, mikä syntyy hetkellisesti keho-mielessä, ei ole lainkaan todellista tärkeyttä; se on vailla minkäänlaista
todellisuutta. Miksi samaistua ja takertua siihen, arvioida sitä ja itseämme?
On paljon parempi yksinkertaisesti antaa koko pelin tapahtua itsekseen, pulpahtaa esiin ja laskeutua takaisin aaltojen tavoin, ilman minkään muuttamista tai mihinkään puuttumista, ja huomata kuinka kaikki häviää ja ilmaantuu jälleen taianomaisesti kerta toisensa jälkeen, loputtomiin.
Ainoastaan oma onnellisuuden etsintämme estää meitä näkemästä
onnellisuutta. Se on kuin heleä sateenkaari, jota tavoittelet saavuttamatta sitä koskaan, tai kuin koira, joka jahtaa omaa häntäänsä. Vaikka rauha, onnellisuus, ei ole olemassa todellisena asiana tai paikkana, se on aina saatavilla ja joka hetki mukanasi.
Älä usko hyvien ja huonojen kokemusten todellisuuteen; ne ovat kuin ohimenevä säätila, kuin sateenkaaria taivaalla.
Halutessasi pitää kiinni siitä, mistä ei voi pitää kiinni, uuvutat itsesi
turhaan. Heti kun avaat ja höllennät tätä tarttumisen nyrkkiä, rajaton avaruus paljastuu – avoimena, kutsuvana ja kotoisana.
Käytä hyväksesi tätä avaruutta, tätä vapautta ja luonnollista levollisuutta. Älä etsi enää muualta. Älä mene sekavaan viidakkoon etsimään suurta herännyttä elefanttia, joka lepää jo tyynenä kotona oman sydämesi edessä.
Ei ole mitään, mitä tulisi tehdä tai olla tekemättä.
Ei mitään pinnisteltävää.
Ei mitään haluttavaa.
Emaho! Suurenmoista!
Kaikki tapahtuu itsekseen.
Käännös: Jyrki Papinniemi
Eräs
harjoittajan päävirheistä seuraa ajattelusta "Minä olen se, joka
harjoitan, joten minä olen se, joka saavutan yhtä ja toista harjoitukseni
kautta". Niin kauan kuin ajattelemme, että minä itse olen se, joka
harjoitan ja jonka ponnistelujen ansiosta tietyt lopputulokset seuraavat,
olemme täysin väärässä. Siitä ei seuraa mitään muuta kuin lisää egoon
tarrautumista ja itsetärkeyttä.
Meidän
tulisi ajatella täysin päinvastaisesti: Kaikki, mitä ilmaantuu
harjoituksessamme, tapahtuu dharman ansiosta. Kaikki ominaisuudet, jotka
ilmaantuvat, ovat ainoastaan dharman ansiota. Ainoastaan dharman laadun, voiman
ja puhtauden kautta jotakin voi muuttua meissä. Tällä tavoin ovat kaikki suuret
bodhisattvat harjoittaneet. Yksilöstä ei synny mitään, vaan asiat ilmaantuvat opetuksen
hyvästä laadusta. Harjoittajan suhde dharmaan on se, jonka kautta hän kykenee
muuntamaan itsensä ja tulemaan suureksi bodhisattvaksi. Millään niistä
ominaisuuksista, jotka syntyvät suuressa bodhisattvassa, ei ole mitään
tekemistä henkilökohtaisen yksilön kanssa. Kyseessä ovat samat ominaisuudet,
jotka ovat löydettävissä kaikista bodhisattvoista, koska ne kaikki ovat
peräisin samasta dharmasta ja koska ne ilmentävät opetuksen itsensä laatua.
Meidän
tulisi olla iloisia ja ajatella: "Nyt olen päättänyt lujasti harjoittaa
dharmaa. Mikään muu ei kiinnosta minua tässä elämässä. Haluan omistaa elämäni
täysin tälle. Mitä tahansa ilmaantuukin harjoitukseni tuloksena, se on dharman
ansiota, eikä sillä ole mitään tekemistä minun kanssani. En käy ylpeilemään tuloksilla,
ikään kuin ne olisivat minun saavuttamiani." Kun antaudumme tällä tavoin
ja vain harjoitamme dharmaa ilman spekulaatioita tuloksesta, omistamme itsemme
täysin harjoitukselle. Emme odota siltä mitään. Hylkäämme kaiken takertumisen
kokemuksiin ja harjoituksen tuloksiin ja vain harjoitamme dharmaa. Tällä tavoin
todelliset kokemukset ja oivallukset voivat kehittyä.
Mutta ensin
meidän täytyy täysin luopua siitä tunteesta, että "minä teen jotain ja
minä saavutan tuloksia". Tämä ajattelu palauttaa aina kaiken takaisin
"minuun". Jos toimimme tällä tavoin, ruokimme vain tunnettamme
egosta, mikä osoittaa luottamuksen puutetta opetuksiin. Jos meillä on
täydellinen luottamus dharmaan, meillä ei ole enää mitään tunnetta
"minusta". Harjoitamme vain, ja sitten dharma alkaa toimia, ja
todellinen muuntuminen tapahtuu. Tämä on ainoa tapa, jolla kokemukset ja
oivallus voivat syntyä.
Voimme mitata harjoituksemme
kehitystä seuraavalla tavalla: Jos ajattelemme "Minä olen harjoittanut ja
minä olen saavuttanut tämän", silloin ainoa seuraus harjoituksestamme on
minä-tunteemme kehittyminen yhä karkeammaksi ja karkeammaksi. Joten
harjoituksemme on täysin väärää, koska dharman nimenomainen tarkoitus on
vähentää egon vaikutusvaltaa. Mutta jos ajattelemme "Minä en ole hyvä
harjoittaja, minulla itselläni ei ole todellisia ominaisuuksia", se
osoittaa, että tuntemuksemme "minästä" on pienenemässä ja tulemassa
hienovaraisemmaksi ja että meistä on tulossa aito harjoittaja. Todellinen
dharman harjoittaja on sellainen, joka jatkuvasti siirtää syrjään oman etunsa
ja huolensa itsestään.
Käännös: Jyrki Papinniemi
Harjoittaminen on tietyssä mielessä samanlaista kuin mikä tahansa työ. Jos
haluamme todella menestyä jossakin, meidän on paiskittava töitä sen eteen
päivästä päivään. Vastaavasti, jos haluamme saavuttaa dharman päämäärän, meidän
tulee omistautua harjoittamaan sitä päivittäin.
Ajan myötä harjoittamisemme ei tulisi heikentyä, vaan päinvastoin kehittyä
yhä pidemmälle. Jos harjoittamisemme on huolimatonta, niin siunausta ei todella
välity, koska harjoittamisen aikana keskittymisemme on herpaantunut ja
ajattelemme muita asioita. Edes teetä juodessamme emme kykene todella
nauttimaan teestä: ajattelemme, mitä aiomme tehdä, sen sijaan että olisimme
todella tiedostavia ja keskittyisimme siihen, että juomme teetä. Tällainen
asenne luo monenlaisia tulevaisuuteen liittyviä tunteita ja haluja sekä paljon
turhautumista, koska projisoimme jatkuvasti itsemme vielä epävarmaan
tulevaisuuteen ja luomme vain paljon haluja, jotka usein liittyvät johonkin,
jota ei edes tapahdu. Koska ajatuksemme ovat tulevaisuudessa, suunnitelmat
täyttävät jatkuvasti mielemme ja tämänhetkisen harjoituksemme ajattelemiselle
ei jää tilaa. Huolimattomuus vie meitä yhä enemmän mukaansa.
Paljon vikoja alkaa kehittymään huomaamattamme: Unohdamme harjoituksen, jota
olemme parhaillaan tekemässä. Mielemme ei ole keskittynyt, vaan hyppii yhdestä
ajatuksesta toiseen. Sitten menetämme innostuksemme ja halumme dharman
harjoittamiseen. Koska meditaatiomme ei tunnu sujuvan ja kehittyvän hyvin,
olemme aiempaa turhautuneempia ja meillä on enemmän vihan, ylpeyden ja kateuden
negatiivisia tunteita. Unohdamme olla tietoisia ja unohdamme muistuttaa
itseämme jatkuvasti tarpeesta harjoittaa uutterasti ja tuloksia odottamatta.
Meidän tulisi nähdä, kuinka tämänkaltainen huolimaton asenne tuo mukanaan
ainoastaan yhä enemmän odotuksia ja pelkoja.
Meidän täytyy pohtia tätä hyvin huolellisesti, koska tämä on suurin virhe,
jonka harjoittaja voi kokea. Pohjimmiltaan se syntyy ylpeydestä. Koska olemme
harjoittaneet jo joitakin vuosia ja tehneet yhtä jos toistakin harjoitusta,
ajattelemme, että meistä on tullut joku hyvin erikoislaatuinen – henkilö, jolla
on korvaamattoman arvokasta kokemusta ja tietoa dharmasta. Olemme varmoja
siitä, että olemme paljon parempia kuin aiemmin. Itse asiassa mitä vähemmän
harjoitamme ja kehitymme henkisesti, sitä enemmän kuvittelemme olevamme joku
todella hyvä ja tärkeä. Tunnemme olevamme hyvin puhtaita, ja näemme, että muut
eivät ole niin puhtaita, että he ovat taitamattomia ja että he ovat väärässä ja
me oikeassa. Meille kehittyy tunne siitä, että meillä on todella hyvä ymmärrys
dharmasta ja että olemme saavuttaneet todellisen oivalluksen. Lopulta
kuvittelemme tietävämme asiat paremmin kuin itse lama. Hän on kyllä hyvin
ystävällinen, mutta ei todella näe sitä, mitä me näemme, hän ei ole todella
tietoinen samalla tavoin kuin me. Ajattelemme, että olemme nyt valaistunut,
buddha, ja että lama ei ymmärrä meitä. Tällä tavoin ylpeytemme suurenee ja
suurenee, kunnes se vie meidät täysin mukanaan. Olemme vakuuttuneita siitä,
että me olemme oikeassa ja muut väärässä, mutta emme huomaa että meistä on
tulossa yhä tasapainottomampia, että olemme joutumassa yhä syvemmälle
vaikeuksiin ja että mieltämme häiritsevät yhä enemmän vihan tunteet, joita
tunnemme toisia ja jopa opettajaa ja Dharman harjoittamista itseään kohtaan.
Käännös: Jyrki Papinniemi
Tehokkain
tapa kerätä hyviä vaikutelmia on iloita toisten tekemästä hyvästä. Ajattelemme
buddhien, bodhisattvojen, munkkien, nunnien, miesten ja naisten – kaikkien –
tekemiä positiivisia tekoja; ajattelemme kaikkea sitä, mitä ikinä on tehty
valaistumisen hyväksi, ja iloitsemme siitä kaikesta. Liitämme itsemme siihen
iloitsemalla mielessämme näistä hyvistä teoista, ja tällä tavoin otamme täysin
osaa näiden olentojen tekoihin ja saamme siten kartutettua yhtä paljon ansiota
kuin he. Tämä on ylin tapa kerätä meriittiä.
Toisten
hyvistä puolista iloitseminen, iloitseminen siitä, että he harjoittavat ja
tekevät positiivisia asioita, on paras tapa kerätä meriittiä. Usein olemme
kateellisia, koska joku harjoittaa paremmin kuin me, koska hänellä on enemmän
aikaa, koska hän näyttää ymmärtävän dharmaa helpommin kuin me, ja niin
edelleen. Kaikki nämä kateelliset ajatukset tekevät olomme epämukavaksi ja
erittäin negatiiviseksi. Siinä missä iloitseminen toisten tekemistä
positiivisista asioista yhdistää meidät heihin ja vie meidät valaistumiseen,
ärtymyksen, kateuden ja vihan tunteminen niiden johdosta sitä vastoin sulkee
meidät pois valaistumisesta. Kaikki tällaiset tunteet ovat potentiaalisia
esteitä kehityksellemme kohti valaistumista, koska eräänä päivänä ne kypsyvät
ja häiritsevät harjoitustamme.
Kohtaamme
tämän jatkuvasti jokapäiväisessä elämässämme. Näemme toisten harjoittavan, ja
se ärsyttää meitä. Olemme hieman kateellisia, samalla tavalla kuin olemme
kateellisia jonkun toisen menestyksestä. Olemme hieman ärtyneitä tästä
henkilöstä, joka on niin älykäs ja ymmärtää kaiken, kun taas me emme ymmärrä
mitään. Olemme ärtyneitä jostakusta toisesta, joka sanoi jotain sopimatonta,
jostakusta, joka tekee asiat tuolla tavoin, vaikka kaikki tietävät, että ne
pitäisi tehdä tällä tavoin, ja niin edelleen. Kaikki se ilkeys, jonka
kehitämme, luo vastaavan määrän esteitä omalle harjoituksellemme.
Sen sijaan,
että kiinnitämme huomiomme ulkopuolelle ja sanomme "Hän toimi väärin, hänen
ei olisi pitänyt sanoa noin", meidän olisi parempi katsoa sisäänpäin ja
sanoa itsellemme: "Jos tämä aiheuttaa epämiellyttävän kaiun minussa, se
tarkoittaa, että minussa on jotain vinossa. Jos kerran tämän henkilön sanat
ärsyttävät minua, se johtuu siitä, että ylpeyttäni on jollain tavalla loukattu.
Se tarkoittaa, että ylpeyttäni, joka saa minut sanomaan, että asioiden pitäisi
olla näin eikä noin, on kolhittu. Se tarkoittaa, että kateuteni on
herännyt."
Mitä meidän
tulisi tehdä? Meidän täytyy keskittyä itseemme ja sanoa: "Minussa on
kateutta, josta on päästävä irti. Ja minun tulee päästä eroon myös pinttyneistä
käsityksistäni ja vahvasta takertumisestani." Tällä tavoin työskentelemme
omien vikojemme parissa, ja lopulta sillä, mitä on ulkopuolella, ei enää ole
kovin paljoa merkitystä.
Jos emme
toimi tällä tavoin, emme voi pienentää omia vikojamme, emmekä heikentää
tunteitamme, ja tilanteesta tulee nopeasti kestämätön. Jollemme työskentele
sisältäpäin käsin, mitä tapahtuu? Tunteista tulee vahvempia, erityisesti
kateudesta. Kun tunteet sisällämme voimistuvat ja alamme olla yhä parempia ja
parempia löytämään vikoja toisista ulkopuolellamme, huomaamme kokevamme
jatkuvaa kärsimystä. Kaikki, mitä ihmiset sanovat tai tekevät, loukkaa meitä.
Näemme negatiivisuutta kaikkialla. Olemme kriittisiä kaikkia kohtaan, ja
ennemmin tai myöhemmin tämä purkautuu ulos: Alamme ilmaista sitä sanoin,
yllymme toimimaan, ja tulemme aggressiivisiksi toisia kohtaan. Lopulta otamme
viimeisen askeleen ja aiheutamme aktiivisesti valtavaa kipua muille, jotka
sitten tietenkin vastaavat aggressioon aggressiolla, ja näin me siirrymme
loppumattoman vihan ja epämukavuuden helvetilliseen maailmaan.
Ongelma on
siinä, että meillä on silmät, jotka luonnostaan katsovat ulospäin, ja niinpä
näemme siten toisten viat, mutta nuo samat silmät eivät voi katsoa sisäänpäin
ja nähdä, mitä meidän itsemme sisällä on. Joten meillä on luonnollinen taipumus
katsoa poispäin itsestämme ja kritisoida, arvostella ja arvioida sitä, mikä on
ulkopuolellamme. On olemassa tiibetiläinen sanonta: "On helppo nähdä
kärpänen toisen nenällä huomaamatta hevosta omallaan."
Voimme
vastata tähän fyysisten silmiemme kyvyttömyyteen katsoa sisäänpäin kehittämällä
viisauden silmää. Päinvastoin kuin normaali näkökykymme, joka on ulospäin
suuntautunut, viisauden silmä katsoo sisäänpäin, ja sitä voidaan käyttää
itsetutkiskeluun. Kun alamme katsoa sisäänpäin, huomaamme, että emme ole niin
loistavia kuin kuvittelimme, ja itseluottamuksemme kokee kolahduksen. Näemme
itsemme sellaisena kuin olemme, ylpeytemme ja omahyväisyytemme pienenevät
samoin kuin ylpeyteen liittyvät tunteemme, ja meissä tapahtuu yleistä
kehitystä. Tämä johtaa väistämättä parempiin suhteisiin toisten kanssa, sillä
heijastamme paljon vähemmän omia käsityksiämme toisiin, ja ne pikku viat, joita
ennen näimme heissä, eivät enää häiritse meitä. Meissä ja suhteessamme muihin
tapahtuu selkeää parantumista.
Ilman tätä
sisäistä tutkiskelua, joka antaa meidän nähdä omat vikamme, emme voi koskaan
korjata niitä. Jos kasvomme olisivat likaiset, voisimme olla täysin
tietämättömiä siitä. Kaikki muut näkisivät, että meillä on suuri tahra
otsassamme, mutta me itse emme kykenisi näkemään sitä, ellemme päätyisi peilin
luo, jonka heijastus näyttäisi meille likaiset kasvomme. Tämä itseemme
suunnattu sisäinen katse, jonka avulla näemme, millaisia me todella olemme,
sallii meidän huomata kasvojemme likaisuuden, pestä ne ja muuntaa tällä tavoin
vian laadukkuudeksi.
Tämän vuoksi, kun alamme toden
teolla harjoittaa dharmaa, näkökannassamme täytyy tapahtua suuri muutos:
sellainen, jossa me auliisti asetamme itsemme kyseenalaiseksi. Ennen sitä
mikään ei voi muuttua. Kaikki tuntuu olevan hyvin, kun emme todella katso
itseämme; ajattelemme olevamme mainioita ihmisiä, ongelmia ei ole, ja niinpä
mitään ei tarvitse muuttaa. Sitten yhtenä päivänä epäilys hiipii mieleemme:
"Ehkäpä kuitenkin olisi tehtävä jotain?" Otamme vaarin Dharman
neuvoista ja alamme katsoa itseämme tarkemmin, ja samalla näemme paljon
epämiellyttäviä asioita. Tämä on väistämättä häiritsevä kokemus.
Harjoituksessamme on jakso, jolloin emme voi kovin hyvin, kun huomaamme
millaisia todella olemme. Tuo on se hetki, jolloin katsomme peiliin ja näemme kuinka
likaiset kasvomme ovat. Tämä on osa polkua. Se on sen tunnistamista, millaisia
me todella olemme. Se on erittäin arvokas rehellisyyden hetki, koska vasta
sitten voimme toden teolla alkaa työstää itseämme.
Käännös: Jyrki Papinniemi