JYTOPKYS2-aineiston metatiedot (syksy 2016) Kimmo Vehkalahti: ASSIST 2014 - Vaihe 3 (osan 2 lopussa), N=183 Kurssi: Johdatus yhteiskuntatilastotieteeseen, syksy 2014, opetusta ja oppimista koskeva kyselytutkimus, joka tehtiin Opettajien akatemian mahdollistamana kv tutkimusprojektina. Tiedon keruu: 3.12.2014 - 10.1.2015/KV Datan perustaminen: 14.1.2015/KV, englanniksi 9.4.2015/KV,Firenze Imputoitu 4.4.2015: ainoat puuttuvat tiedot eräissä taustoissa. (Puuttuvuus vähäistä; imputointi tehty vaiheiden 1 ja 2 avulla.) Muuttujien nimet ja lyhyet kuvaukset (osin fi, osin en): Id Identification number Survey Survey_year Year the survey was done Country Finland Aa varmistamista, että muistaa asiat hyvin Ab kehittymistä ihmisenä Ac tiedon rakentelua tosiasioiden pohjalta Ad kykyä käyttää omaksuttua tietoa Ae uusien asioiden ja tietojen ymmärtämistä Af uusien merkitysten näkemistä asioissa ST01 1. Järjestän opiskeluolosuhteeni sellaisiksi, että minun on helppo työskennellä. SU02 3. Mietin usein, onko opiskelustani todellisuudessa mitään hyötyä. D03 4. Pyrin yleensä ymmärtämään opittavan asian merkityksen. ST04 5. Järjestän opiskeluun käyttämäni ajan niin, että voin hyödyntää sen mahdollisimman tarkasti. SU05 6. On paljon asioita, joiden opiskelussa minun on keskityttävä vain muistamaan ne ulkoa. D06 9. Etsin huolellisesti perusteluja ja näyttöä muodostaakseni omat johtopäätökseni opiskeltavista asioista. D07 11. Pyrin vertailemaan eri kursseilla esiin tulleita ajatuksia ja käsitteitä aina kun mahdollista. SU08 12. Luen tenttiin yleensä sen verran, kuin uskon riittävän tentin läpäisyyn. ST09 14. Olen mielestäni melko järjestelmällinen kerratessani tenttiin. SU10 16. Monikaan asia opinnoissani ei ole ollut kovin mielenkiintoinen tai relevantti. D11 17. Lukiessani kirjaa tai artikkelia yritän saada tarkasti selville, mitä kirjoittaja yrittää sanoa. ST12 18. Olen hyvä tarttumaan opiskeluun aina kun se on tarpeen. SU13 19. Monet oppimani asiat jäävät usein irrallisiksi, jolloin ne eivät linkity osaksi laajempaa kokonaisuutta. D14 21. Työskennellessäni uuden ja vieraan aiheen parissa vertaan sitä aikaisemmin oppimaani. D15 23. Huomaan usein kyseenalaistavani luennoilla käsiteltyjä ja kirjoista lukemiani asioita. SU16 25. Keskityn oppimaan juuri ne osat kurssin aiheesta, joiden tiedän olevan ehtona läpäisylle. ST17 27. Olen hyvä noudattamaan luennoitsijoiden ohjeita lukemisesta. SU18 29. Ihmettelen joskus, miksi ylipäätään päätin hakea tänne opiskelemaan. D19 30. Lukiessani pysähdyn aika ajoin miettimään, mitä yritän tekstistä oppia. ST20 31. Työskentelen tasaisesti koko periodin ajan, sen sijaan että jättäisin kaiken viime hetkeen. SU21 32. En usein oikein tiedä, mikä luennoilla on keskeistä, joten pyrin tekemään mahdollisimman paljon muistiinpanoja. D22 33. Jään usein pohtimaan tieteellisten tekstien herättämiä ajatuksia ja niiden keskinäisiä kytkentöjä. D23 36. Lukiessani tarkastelen huolellisesti, kuinka yksityiskohdat sopivat kokonaisuuteen. SU24 38. Keskityn opiskelussani lähinnä niihin asioihin, jotka tuntuvat liittyvän tehtävien ja tenttien suorittamiseen. ST25 40. Suunnittelen yleensä viikko-ohjelmani joko paperilla tai mielessäni. SU26 42. Opintoihini kuuluu kursseja joista en ole kiinnostunut, mutta joudun kuitenkin käymään ne. D27 43. Ennen kuin alan ratkaista tehtävää tai ongelmaa, koetan selvittää mihin se perustuu. ST28 44. Hyödynnän yleensä tehokkaasti koko päivän. SU29 45. Minulla on usein vaikeuksia ymmärtää asioita, joita minun on muistettava. D30 46. Pohdiskelen mielelläni opiskeluun liittyviä asioita, vaikkei se johtaisikaan mihinkään. D31 49. Minulle on tärkeää löytää perusteita väitteille ja nähdä asioiden taustalla oleva syy. SU32 51. Pidän siitä, että kurssilla kerrotaan tarkasti, mitä esseissä tai kurssitöissä tulee tehdä. Ca L:kertovat tarkasti, mitä muistiinpanoja on syytä tehdä Cb L:rohkaisevat ajattelemaan ja tuovat esiin omaa ajatteluaan Cc T:opiskelija voi näyttää perehtyneensä oppimateriaaleihin Cd T:luentomuistiinpanot riittävät tentin läpäisemiseen Ce K:osoitetaan hyvin selvästi, mitkä kirjat pitää lukea Cf K:kannustetaan lukemaan runsaasti aiheesta itsenäisesti Cg k:haastavat ja selittävät asioita laajemmin kuin luennot Ch k:sisältävät täsmällisiä faktoja ja helposti opittavia tietoja Da Koen osaavani tilastotiedettä Db Tilastotieteestä tulee olemaan hyötyä työelämässä Dc Olen kiinnostunut ymmärtämään tilastotiedettä Dd Pärjäsin hyvin koulun matematiikassa De Olen kiinnostunut oppimaan tilastotiedettä Df Koen epävarmuutta tilastotieteen tehtävien kanssa Dg Pidän tilastotieteestä Dh Tilastotiede pelottaa minua Di Luotan matemaattisiin taitoihini Dj Tilastotiede on hyödyksi tulevissa opinnoissani Age Age (in years) derived from the date of birth Gender Male = 1 Female = 2 Years Year_Study Student's year of study (Number) Courses How many courses are you enrolled in this semester? (Number) Hours How many hours are you using to study statistic in the week (Number) Degree Which is the degree (Insert Name) 1=SocSci,2=other Lar Learning as Reproducing ~Aa+Ac+Ad Lat Learning as Transforming ~Ab+Ae+Af d_sm Seeking Meaning ~D03+D11+D19+D27 d_ri Relating Ideas ~D07+D14+D22+D30 d_ue Use of Evidence ~D06+D15+D23+D31 su_lp Lack of Purpose ~SU02+SU10+SU18+SU26 su_um Unrelated Memorising ~SU05+SU13+SU21+SU29 su_sb Syllabus-boundness ~SU08+SU16+SU24+SU32 st_os Organized Studying ~ST01+ST09+ST17+ST25 st_tm Time Management ~ST04+ST12+ST20+ST28 Deep Deep approach ~d_sm+d_ri+d_ue Surf Surface approach ~su_lp+su_um+su_sb Stra Strategic approach ~st_os+st_tm Deep_adj Deep_adjusted ~Deep/12 Surf_adj Surface_adjusted ~Surf/12 Stra_adj Strategic_adjusted ~Stra/8 Su_Ti Transmitting information (related to Surf) ~Ca+Cd+Ce+Ch D_Su Supporting understanding (related to Deep) ~Cb+Cc+Cf+Cg StatConf Confidence in doing statistics ~Da+Df Value Value of statistics ~Db+Dj Interest Interest in statistics ~Dc+De MathConf Confidence in doing math ~Dd+Di Affect Affect toward statistics ~Dg+Dh Attitude Global attitude toward statistics ~Da+Db+Dc+Dd+De+Df+Dg+Dh+Di+Dj FSVdeep Factor score (Varimax rotation) Deep FSVstra Factor score (Varimax rotation) Strategic FSVsurf Factor score (Varimax rotation) Surface FSOdeep Factor score (Oblimin rotation) Deep FSOstra Factor score (Oblimin rotation) Strategic FSOsurf Factor score (Oblimin rotation) Surface Points Yhteispisteet (max kaikista) Fails Hylkyjen lkm ennen läpäisyä (toimii paremmin Italian datassa!) Mittareiden taustaa: Mittarit A ja C vastaavat osia A ja C ASSIST-lomakkeessa (Approaches and Study Skills Inventory for Students) http://www.etl.tla.ed.ac.uk/publications.html#measurement ja D:n pohjana on SATS (Survey of Attitudes Toward Statistics) http://www.evaluationandstatistics.com/ Tutkimuksessa keskeisimmällä sijalla olleen mittarin (ASSIST B) osiot on nimetty siten, että niistä pystyy näkemään yhteyden ajateltuun ulottuvuuteen (Deep/SUrface/STrategic). ASSIST:in alkuperäisen mittarin (52 osiota) sijaan tutkimuksessa käytettiin ryhmän aiemmin lyhentämää versiota, johon kuului vain 32 osiota. Mittarien A,C,D suomennokset: Kimmo Vehkalahti ja Liisa Myyry. Mittarin B suomennos (alun perin): Miia Erkkilä (2008), ks. http://lib.tkk.fi/Raportit/2009/isbn9789512297719.pdf (pieniä säätöjä sanamuotoihin / KV & LM & Reijo Sund 2014). Taustoista osa on muiden maiden kanssa yhteisiä, osa omia. JYTOPKYS2-data.txt sisältää kaikkien 183 vastaajan tiedot. Opiskelijanumero on korvattu anonyymilla tunnisteella (Id). Puuttuvat tiedot on merkitty koodilla "NA" (Not Applicable). Aineisto tulee vapaaseen opetuskäyttöön syksyn 2016 kurssilla sekä uudella, 1/2017 alkavalla englanninkielisellä kurssilla Introduction to Open Data Science. Alustavia tuloksia (esitetty 60. ISI-kokouksessa Riossa 7/2015): http://www.slideshare.net/kimmovehkalahti/the-relationship-between-learning-approaches-and-students-achievements-in-an-introductory-statistics-course-in-finland -------------------------------------------------------------- Summamuuttujien muodostamissäännöt (A, B, C, D) ym. ohjeita in English (see the web links above for more information): (VAR expressions are related to Survo R, which was used for computations, calculations, analyses, and visualizations.) */ACTIVATE + / (in Survo, all other lines are just comments) * +VAR Lar:1=Aa+Ac+Ad TO ASSIST2015FI +VAR Lat:1=Ab+Ae+Af * *Lar Aa + Ac + Ad *Learning as Reproducing *Lat Ab + Ae + Af *Learning as Transforming * +VAR d_sm:1=D03+D11+D19+D27 +VAR d_ri:1=D07+D14+D22+D30 +VAR d_ue:1=D06+D15+D23+D31 +VAR su_lp:1=SU02+SU10+SU18+SU26 +VAR su_um:1=SU05+SU13+SU21+SU29 +VAR su_sb:1=SU08+SU16+SU24+SU32 +VAR st_os:1=ST01+ST09+ST17+ST25 +VAR st_tm:1=ST04+ST12+ST20+ST28 +VAR Deep:1=d_sm+d_ri+d_ue +VAR Surf:1=su_lp+su_um+su_sb +VAR Stra:1=st_os+st_tm +VAR Deep_adj:4=Deep/12 +VAR Surf_adj:4=Surf/12 +VAR Stra_adj:4=Stra/8 * *d_sm D03 + D11 + D19 + D27 *Seeking Meaning *d_ri D07 + D14 + D22 + D30 *Relating Ideas *d_ue D06 + D15 + D23 + D31 *Use of Evidence *su_lp SU02 + SU10 + SU18 + SU26 *Lack of Purpose *su_um SU05 + SU13 + SU21 + SU29 *Unrelated Memorising *su_sb SU08 + SU16 + SU24 + SU32 *Syllabus-boundness *st_os ST01 + ST09 + ST17 + ST25 *Organized Studying *st_tm ST04 + ST12 + ST20 + ST28 *Time Management *Deep d_sm + d_ri + d_ue (min = 12, max = 60) *Deep approach *Surface su_lp + su_um + su_sb (min =12, max = 60) *Surface approach *Strategic st_os + st_tm (min = 8, max = 40) *Strategic approach *Deep_adjusted Deep/12 (min = 1, max = 5) - previous Deep score divided by the number of the items of the scale *Surface_adjusted Surface/12 (min = 1, max = 5) - previous Surface score divided by the number of the items of the scale *Strategic_adjusted Strategic/8 (min = 1, max = 5) - previous Strategic score divided by the number of the items of the scale * +VAR Su_Ti:1=Ca+Cd+Ce+Ch +VAR D_Su:1=Cb+Cc+Cf+Cg * *Su_Ti Ca + Cd + Ce + Ch *Supporting understanding (related to a deep approach) *D_Su Cb + Cc + Cf + Cg *Transmitting information (related to a surface approach) * *Obs!! Df and Dh must be reversed first: * +VAR Df:1=6-Df +VAR Dh:1=6-Dh * +VAR StatConf:1=Da+Df +VAR Value:1=Db+Dj +VAR Interest:1=Dc+De +VAR MathConf:1=Dd+Di +VAR Affect:1=Dg+Dh +VAR Attitude:1=Da+Db+Dc+Dd+De+Df+Dg+Dh+Di+Dj * *Stat_Conf Da + Df *Confidence in doing statistics *Value Db + Dj *Value of statistics *Interest Dc + De *Interest in statistics *Math_Conf Dd + Di *Confidence in doing math *Affect Dg + Dh *Affect toward statistics *Attitude Da + Db + Dc + Dd + De + Df + Dg + Dh + Di + Dj *Global attitude toward statistics * +