JYTOPKYS-aineiston metatiedot (syksy 2016) Kimmo Vehkalahti: ASSIST 2014 - Vaihe 1 (baseline), N=262 Kurssi: Johdatus yhteiskuntatilastotieteeseen, syksy 2014, opetusta ja oppimista koskeva kyselytutkimus, joka tehtiin Opettajien akatemian mahdollistamana kv tutkimusprojektina. Muuttujien nimet ja lyhyet kuvaukset (ks. myös lomake): id yksikäsitteinen tunniste (juokseva numero) q1a varmistamista, että muistaa asiat hyvin q1b kehittymistä ihmisenä q1c tiedon rakentelua tosiasioiden pohjalta q1d kykyä käyttää omaksuttua tietoa q1e uusien asioiden ja tietojen ymmärtämistä q1f uusien merkitysten näkemistä asioissa q2a L:kertovat tarkasti, mitä muistiinpanoja on syytä tehdä q2b L:rohkaisevat ajattelemaan ja tuovat esiin omaa ajatteluaan q2c T:opiskelija voi näyttää perehtyneensä oppimateriaaleihin q2d T:luentomuistiinpanot riittävät tentin läpäisemiseen q2e K:osoitetaan hyvin selvästi, mitkä kirjat pitää lukea q2f K:kannustetaan lukemaan runsaasti aiheesta itsenäisesti q2g k:haastavat ja selittävät asioita laajemmin kuin luennot q2h k:sisältävät täsmällisiä faktoja ja helposti opittavia tietoja q3a Koen osaavani tilastotiedettä q3b Tilastotieteestä tulee olemaan hyötyä työelämässä q3c Olen kiinnostunut ymmärtämään tilastotiedettä q3d Pärjäsin hyvin koulun matematiikassa q3e Olen kiinnostunut oppimaan tilastotiedettä q3f Koen epävarmuutta tilastotieteen tehtävien kanssa q3g Pidän tilastotieteestä q3h Tilastotiede pelottaa minua q3i Luotan matemaattisiin taitoihini q3j Tilastotiede on hyödyksi tulevissa opinnoissani ika itse ilmoitettu ikä vuosina sukup sukupuoli (N=nainen, M=mies) pituus pituus (cm) kenka kengännumero kasi kätisyys (O=oikeakätinen, V=vasenkätinen) koneon kannettava tietokone (O=on, E=ei) kone mikä näistä (M=Mac, W=Windows, L=Linux) opalku yliopisto-opintojen aloitusvuosi (esim. 14=2014, 95=1995) kurssit monelleko kurssille ilm. periodissa 1 osa1h montako h ajatellut käyttää osan 1 opiskeluun toita opiskelun ohessa töitä (T=teen, E=en) optyo haittaako/tukeeko opiskelua (H=haittaa,T=tukee,S=H+T) tahti miten usein töitä (S=satunnaisesti,N=säännöllisesti) tyovko töitä tunteina viikossa (vapaamuotoinen) Mittareiden taustaa: Mittarit 1 ja 2 vastaavat osia A ja C ASSIST-lomakkeessa (Approaches and Study Skills Inventory for Students) http://www.etl.tla.ed.ac.uk/publications.html#measurement ja 3:n pohjana on SATS (Survey of Attitudes Toward Statistics) http://www.evaluationandstatistics.com/ Tutkimuksessa keskeisimmällä sijalla ollut mittari (ASSIST B) puuttuu datasta, koska se sisältyi vasta vaiheisiin 2 ja 3, jotka kerättiin myöhemmin e-lomakkeilla. Alkuperäisen mittarin (52 osiota) sijaan tutkimuksessa käytettiin tutkimusryhmän aiemmin lyhentämää versiota, johon kuului vain 32 osiota. Mittarien 1-3 suomennokset: Kimmo Vehkalahti ja Liisa Myyry. Taustoista osa on muiden maiden kanssa yhteisiä, osa omia. Kengännumero yms. on kerätty tarkoituksella opetuskäyttöön. JYTOPKYS-data.txt sisältää kaikkien 262 vastaajan tiedot. Opiskelijanumero on korvattu anonyymilla tunnisteella (id) ja tieto pääaineesta on jätetty pois. Suurin osa vastaajista oli Helsingin yliopiston valtiotieteellisestä tiedekunnasta. Puuttuvat tiedot on merkitty koodilla "NA" (Not Applicable). Aineisto tulee vapaaseen opetuskäyttöön syksyn 2016 kurssilla. -------------------------------------------------------------- Summamuuttujien muodostamissäännöt (mittarit: A=1, C=2, D=3) in English (see the web links above for more information): Aa + Ac + Ad Learning as Reproducing Ab + Ae + Af Learning as Transforming (B: omitted from here) Ca + Cd + Ce + Ch Transmitting information (related to a surface approach) Cb + Cc + Cf + Cg Supporting understanding (related to a deep approach) OBS! Below, Df and Dh must be reversed first! Da + Df (REV!) Confidence in doing statistics Db + Dj Value of statistics Dc + De Interest in statistics Dd + Di Confidence in doing math Dg + Dh (REV!) Affect toward statistics Da + Db + Dc + Dd + De + Df (REV!) + Dg + Dh (REV!) + Di + Dj Global attitude toward statistics