Alkuun tosin pieni varoitus: varsinaiseen Sarekiin ei vasta-alkajalla ole ilman kokenutta seuraa mitään asiaa. Alueella ei ole merkittyjä reittejä tai lukitsemattomia tupia ollenkaan, ja hätäpuhelimiakin yksi ainoa kappale alueen keskellä. Siellä kuolee ihmisiä aina silloin tällöin, viimeksi vajaa kuukausi sitten pari puolalaissyntyistä Ruotsin kansalaista katosi jäljettömiin.
Kiintoisa alue sijaitsee sitten näiden kahden merkityn reitin välissä. Vuoret ovat pohjoismaalaisittain katsottuna tosi mahtavia, korkeimmat huiput ovat noin 2:n kilometrin korkeudessa, luotisuorat seinämät voivat parhaimillaan olla 400 metriä korkeita ja jäätiköt usean neliökilometrin suuruisia. Vuoret muodostavat suhteellisen yhtenäisiä alueita joiden välissä on laaksoja jotka ovat noin 600-900 metrin korkeudessa. Näitä laaksoja pitkin vaellus kannattaa tehdä, vuorien yli ei pahemmin ole menemistä. Monet laaksoista (ainakin Ruotesvagge ja Pastavagge) ovat erittäin mukavia kulkea, niissä menee jonkinlaisia polkuja ja maasto ei ole kovinkaan kivikkoista. Toisaalta esim. Kukkesvagge kuulemma oli lähes pelkkää rakkaa. Alue on Rapadalenia lukuunottamatta puurajan yläpuolella, mutta eräin paikoin esiintyy ikävää tunturipajukkoa. Pajukko on onneksi merkitty karttaan, eli sen voi halutessaan kiertää. Maasto on aika vetistä, pieniä soita ja puron ylityksiä on paljon, joten jalkineiksi kannattaa ottaa saappaat tai pitkävartiset vaelluskengät. Vaarallisimpien jokien yli asetetaan joka kevät sillat, joita kannattaa suosiolla käyttää; suurin osa kuolemantapauksista kuulemma johtuu juuri varomattomista puronylityksistä, esim. Mikkajåkka on tosi petollisessa maineessa.
Porukkaa itse Sarekissa liikkuu suhteellisen vähän, onneksi. Ihan Sarekin sydämessä, Sarek- ja Ålkatj-vuoristojen välissä on ilmeisesti usein aika paljon väkeä (me törmäsimme siellä ehkä pariinkymmeneen toiseen vaeltajaan alle kymmenen kilometrin matkalla), muualla on sitten rauhallisempaa. Eräänä päivänä emme aamun jälkeen nähneet yhtäkään ihmistä, vaikka liikuimme paljon käytetyssä Ruotesvaggessa koko päivän. Sesonki tosin oli jo lähes ohi, kun koulut olivat alkaneet edellisellä viikolla.
Paras aika Sarekissa vaeltamiseen lienee heinä-elokuu, kesäkuussa on vielä hyvin märkää ja lumista, ja purot erittäin vaikeita ylitettäviä. Syyskuun keskivälin jälkeen ei taida bussiyhteydetkään enää toimia.
Lähdimme liikkeelle Sarekin pahjoispuolelta Suorvasta, jonne bussi pysähtyy haluttaessa. Ohitettuamme voimalaitoksen padot suuntasimme etelään. Ylitimme heti alussa puurajan ja vaelsimme noin 900-1000 metrin korkeudessa välttääksemme laakson pohjalla olevat tunturipajukot ja suot. Nientojåkatjin ylityksen jälkeen laskeuduimme laaksoon kiertääksemme Nientoålken. Kukkesvakkjåkkan ylitimme sillan kohdalta ja jatkoimme Sarekin ja Äparin väliseen laakson kautta Sarekin eteläpuolelle.
Mikkastugan kohdalla viivyimme puolitoista päivää. Yhden iltapäivän tutustuimme Smailajåkkan tosi mahtaaviin vesiputouksiin ja niiden alapuolella olevaan idylliseen Skarjan delta-alueeseen. Seuraavana päivänä nousimme Skarjatjåkkalle (1647 m), joka onnistui varsin helposti vuoren itäistä seinämää pitkin. Ylhäältä oli sitten mahtavat näköalat kaikkiin suuntiin, jopa noin sadan kilometrin päässä sijaitseva Kebnekajse näkyi.
Jatkoimme Ruotesvaggea pitkin Kisurisin ja Niakin sekä Sjnjuftjutisin ja Akan välistä Änonjalmeen, josta otimme laivan takaisin sivilisaatioon Ritsemiin.
Reittiin käytimme 7 päivää, mutta otimmekin sen sitten tosi rauhallisesti. Maasto alkupätkällä Suorvasta Nientoon oli paikoitellen hiukan vaikeakulkuista, sen jälkeen ei maastossa juuri löytänyt valittamisen aihetta. Yhtäkään sellaista joenylitystä josta ei pitkävartisilla kumisaappailla selviäisi ei reitillä ollut. Tjågnårisjåkatjilla paikkaa tosin sai etsiä kauan. Suottasjåkkan ylitys onnistui noin 100 metriä Niakjåkkan ja Suottasjåkkan yhtymäkohdan yläpuolella, alempana se olisi ollut tosi vaikeaa (ellei sitten olisi jatkanut Kisurisstugan sillalle asti).
._,----._ Hammerfest ~-_ _/ > __-- ___-~ / _,-_ `---_, _--\ / / `--\ / / * | ,' /'\ \ Tromsö ( ( /' \/ _/\___ / / /'_,-\ ___/ \_ `\/ | /'/' _/ . / ~~\ \_ /`' / _/ . Kiruna | \ /. _/. Ritsem \ | _/ /#### ) ( _/ /SAREK . Gälliv.\ | / /### / | _/ / Boden \ \ / | . ,---.+-.Kemi ( / / .' ) \_ _/ | | . Uleåborg ( / / | / ( _/ | > / FINLAND | ___.7 _) / / | ___/Trondheim/~~ SVERIGE / / \ __/ / _/ / \ ,/ < / .' / / | / | / | NORGE | / | . Tammerfors / \____ | / | / ,----' / ( | ___---___ | ( \ \ Åbo __,--~~ \__ |. \ \ _ ~._ __* Helsingfors o _)* Bergen Oslo / \ <_> ~- ___- | * | > __________/ `\ | | | Stockholm*/ _-*Tallinn `. / \| /~ <>< \ ,-' \ _/ __ <__>\ ESTLAND `\___/ .Göteborg / < / ~-,_______ | | < | /Sekä ascii-kartta pohjois-Sarekista, numerot kuvaavat koordinaatteeja ruotsalaisessa karttasysteemissä, mittakaava on siis noin 1 ruutu = 1 km.
42 46 50 54 58 62 66 70 74 78 82 86 90 94 98 02 06 10 16 ______* Ritsem ----\_____ -\-__ \___ __08__ \ \ __08__ \ /~\ \-__ Änonjalme \ ( \ Stora \__ / \ /\ \ / \ *| ) \_ ~\ / \ / \ __04__ / /\ O/ \ \ :|/-' _/\_ _ Lule- \_ / \ / / \ __04__ / \ //\ \ __/ (_) \/ | ~- / / / \ \ / \ /\ \ / .' // \\ \___ träsk \__ / / # \ \ / \ /\ \ /.' ///#\\\ `-. . \ / / # \ \ __00__ \ __ / \ /. //AKKA\\ \ \ / /# \ \ \ __00__ \ \ ( -___/./\ //## # \\ \ ~-~-~\_ \ / / \ \ \ \ \ \ ) :/\ /////\\ \\ \ __ /\ | \ / /# / \ \ \ _\-- : /\// //\\ O o ( ) /\ | ~\ / / \ / \ __96__ ___O- / `. /\ o o (_) |_ | / / \ / \ __96__ / `.. o o /\/\ `~| | / /\ \ / / /\ ``. /\ / \ o /\/\ ) ) / / \ \ /\ /\ `. /\ \ O o O /\ O / \ U.\* Suorva __92__ / /\ //#\\ : o o/\ /\ O// \ \ :'n \\_ __92__ ///\\\ : /\ /\ o/ /\ ///\ \\:| ~~ \ Stora /\ // \/\ \: //\\\ / /\ /\ O// \\ :\---\ \ sjöfallet / \ / \ \/\: ///\#\\ / /\ /\\o : \_'\ __88__ / /\ \ :///# \## // \ \ ; /\ | | __88__ / /\ \ / / / \ /\ .///####/\\ / //\\ //\\\ `. //\ | | / / \ / / \ /\ .///## #\##\\ ////\ /\ ~\ : //\ | \ / / /\ / /V\ \ .///## ## ##\ / /\# \o~\ : /\ \ \ __84__ / \ / / /\ \\ .////SAREK##\\ / /\ / ~\ : /\ \ \ __84__ /\ /\ / //\ /\\ /\. ////###\#\\\ // \ ~\ ://\\ _ /\\ \ /\ \ /\o ///\ /##//\\`./// #/#\# \\ ///\\\ : / /\\ \\ /\\ - //\\ \ /\ / / ///\#/\\ .///#//#/\\\\ ..' / /\ \ \\_ \ __80__ //\\ \ //\ / ///\##/\\ :///#/#####\\\ ,'o / / \ \ \ \ \ __80__ // \\ ///\ ///\RUOTES\\\ `.///#\#\\\\\ .'o //\ / /\ \ \ \/ o //\/\/#/\/\\ .// \\\\ .' Oo /\ // \ \ \ //\/\ /\ \//\\\ : /\\\ ..' o /\ / / / /\\ __76__ / / \ \ // / /\ o: //\.'_ ///\/\ O /\ / /\ /\ \ __76__ / /\ //\ /#/\\/\#/// /\\ : /\:( )//\\/\\ /\ / / /\ \ \\ / /\ / \ / / \/\# // //\ \\ `..'(_)//ÄPAR\\ /\ / /\ \ // \ \ / /\ #// / /\/\\\ /\\ //#/##/\\\ / /\ /\/\ /\\ __72__ /\\\ /\\ /\ //\\ // /// /##\ \\ /\\ ///\#\\\ /\/\o \/ /\ __72__ 42 46 50 54 58 62 66 70 74 78 82 86 90 94 98 02 06 10 14 _ Teckenförklaring: o O (_) = Sjöar av olika storlek .,'` = Vandringsrutten # = Glaciär