Hiukkasfysiikan jaoston historiaa

Professori Pertti Lippaan tomittamasuomen fyysikkoseuran historiikki 1947-1997 sisältää seuraavan varsin suppean maininnan hiukkasfysiikan jaoston toiminnasta:

Hiukkasfysiikan jaosto perustettiin 28.9.1970 alkeishiukkastutkimuksen elimeksi [140]. 1976 julkaistun tiedon mukaan jaoston puheenjohtajana toimi prof. Keijo Kajantie ja sihteerinä dos. Jorma Tuominiemi, molemmat Helsingin yliopistosta [141]. Kevätlukukauden 1976 toiminnasta on raportoitu prof. Kajantien esitys Hiukkasfysiikan asema ja resussit Suomessa tällä hetkellä sekä tulevaisuudessa.

Vuosikokouksessaan 1981 jaosto valitsi puheenjohtajakseen dos. Claus Montosen Helsingin yliopistosta. Muiksi hallituksen jäseniksi valittiin apul.prof. Vesa Ruuskanen Jyväskylän yliopistosta sekä dos. Hannu I. Miettinen ja fil. kand. Pilvi Villanen Helsingin yliopistosta. Jaoston pääasiallinen toimintamuoto oli tiedottaminen jäsenille hiukkasfysiikan kongresseista ja kouluista.

Hiukkasfysiikan jaosto mainitaan viimeisen kerran fyysikkoseuran vuosikertomuksessa toimintavuodelta 1992.

[140] Suomen Fyysikkoseura - Finlands Fysikerförening r.y. (lukukausikertomus), Arkhimedes 1 (1971), 53.
[141] Suomen Fyysikkoseura - Finlands Fysikerförening r.y. (lukukausikertomus), Arkhimedes 28 (1976), 133.

Jaoston viimeinen toimintakertomus on nähtävästi vuodelta 1986. Tuolloin jaoston puheenjohtajana oli dos. Risto Orava Helsingin yliopistosta, sihteeri FK Paula Eerola (HY) ja muut jäsenet dos. Jukka Maalampi (HY), apulaisprof. Jarmo Torsti Turun yliopistosta, sekä prof. Esko Suhonen Oulun yliopistosta. Hallitus valittiin tehtäväänsä 20. Fysiikan päivillä Tampereella 7.2.1986.
Tämä ajanjakso näyttää varsin aktiiviselta hiukkasfysiikan jaoston toiminnassa. Jaosto järjesti kokouksia, luentosarjoja ja symposioita yksin sekä yhteistyössä muiden jaostojen kanssa, sekä mm. kutsui Suomalaisia talouselämän vaikuttajia vierailulle CERNiin.

Hiukkasfysiikan jaoston tominta on ollut aktiivisuudeltaan varsin vaihtelevaa vuosien saatossa. Jaoston toiminta hiipui kokonaan, kuten Lippaan historiikistä käy ilmi, 90 luvun alkuvuosina. Koska jaosto ei enää lainkaan esiintynyt Suomen fyysikkoseuran vuosiraporteissa vuoden 1992 jälkeen, katsottiin sen tulleen lakkautetuksi.

Uusi jaosto perustettiin vuoden 1997 kesäkuussa. Kokouskutsun jaoston perustamista varten esitti tuolloin dos. Kimmo Kainulainen (HY).

Takaisin hiukkasfysiikan jaoston kotisivulle.