Viikin kampus

Laivanrakentaja Viikin kampuskirjaston ruoriin

ari_muhonen

Viikin kampuskirjaston johtajana on aloittanut tekniikan lisensiaatti Ari Muhonen. Hän siirtyi tehtävään Aalto-yliopiston ylikirjastonhoitajan paikalta.

Alkuperäiseltä koulutukseltaan Muhonen on laivanrakennusinsinööri. Moni kysyy häneltä, miten laivat ja kirjastot liittyvät toisiinsa. Muhosen mukaan hän oli kuitenkin jo laivanrakennusalan tutkijana kiinnostuneempi tiedon kaivamisesta kuin sen soveltamisesta.

– Lisensiaatinopintoihini liittyi kirjaston käytön kurssi. Siinä yhteydessä kysyin eräältä kirjastonhoitajalta, minkälaista on työskennellä kirjastossa. ”Oi, tämä on niin ihanaa”, hän huokasi – ja minä olin kerrasta myyty. Sen jälkeen hakeuduin Dipoliin kirjastoalan täydennyskoulutukseen.     

Kirjastoalalle Muhosen tietä viitoitti myös hänen luontainen palveluhenkisyytensä. Jo teekkarina hän viihtyi juhlissa paremmin oluen myyjänä kuin ostajana. Kirjasto jos mikä on tyylipuhdas palveluorganisaatio, jossa kaikki tehdään asiakkaan tarpeista käsin.

– Kirjasto toimii hyvin silloin, kun asiakas saa haluamansa. Nautin siitä, kun hommat tulee yhdessä hoidettua. Olen luonteeltani taustalla viihtyvä joukkuepelaaja.

Viikkiin Muhosen houkuttelivat osaltaan luonnontieteelliset oppiaineet, joista monet edustavat alansa kansallista ja kansainvälistä huippua. Myös Helsingin yliopistolla on tietynlainen glooria, Muhonen myöntää.

Kirjaston palvelut pitkälti verkossa

Muhosen mukaan Viikin kampuskirjastossa on jo pitkään tehty oikeansuuntaista työtä. Kirjaston hyvä maine on ansaittu.  

– Olen edeltäjieni kanssa samoilla linjoilla siitä, mitkä ovat kirjastomme keskeiset haasteet ja kehittämiskohteet. Meidän pitää olla itse aktiivisia ja kertoa erityisesti tutkijoille, miten voimme auttaa heitä.

Kampuskirjaston asiakaskunta jakautuu kahteen ryhmään, joiden tarpeet poikkeavat selvästi toisistaan: tutkijoihin ja opiskelijoihin. Tutkijat haluavat tiedot omalle koneelleen, mahdollisimman nopeasti. Opiskelijat tulevat kirjastoon ja tarvitsevat aineistojen lisäksi ryhmätyötiloja. Kyse on pitkälti opiskelijoiden ja tutkijoiden työn mahdollistamisesta.

– Meidän pitää määritellä palvelumme niin, että sekä asiakkaille että työntekijöille on selvää, mitä me pystymme tuottamaan.

Haasteeksi Muhonen näkee sen, että kirjasto mielletään usein edelleen tilaksi, missä on valtavasti kirjoja. Kirjat eivät ole katoamassa mihinkään, mutta nykyään suuri osa kirjaston tarjoamista palveluista on verkossa. 

Työn palveluhenkisyys on säilynyt teknisten muutosten myllerryksessä.

– Kirjastoihmiselle suurin palkkio on, jos hän pystyy löytämään jotakin asiakkaalle tarpeellista, jota tämä ei osannut edes kysyä.

Tutustu Viikin kampuskirjastoon »»

Teksti ja kuva: Kirsikka Mattila