Tutkimus Helsingin Yliopistossa
Tutkijakoulut ja huippuyksiköt
- Yliopiston omat tutkijakoulut
- Valtakunnalliset tutkijakoulut
- Kansalliset huippuyksiköt
- Pohjoismaiset huippuyksiköt
- Palkittuja tutkijoita ja tutkimusryhmiä
Tutkimusasiat ja arviointi
Yliopistollinen osaaminen
Helsingin yliopiston osaamistietokannoista voit hakea tietoa yliopiston tutkimustoiminnasta.
Viikon tiedeuutinen
Vk 49/ 2006: C-vitamiini lyhentää flunssan kestoa
C-vitamiini on olennainen kumppani kehon immuunipuolustuksessa, mutta flunssan iskiessä sen määrä veren valkosoluissa ja virtsassa vähenee. Infektioiden yhteydessä vitamiinilisille onkin Helsingin yliopiston kansanterveystieteen laitoksen yliopistonlehtori Harri Hemilän mukaan perusteita – ihminen kun on nisäkäslajeista ainoa, joka ei itse kykene tuottamaan c-vitamiinia.
C-vitamiinin tärkeyttä flunssan hoidossa on epäilty Hemilän mukaan lähinnä tutkimusten virheellisten tulkintojen vuoksi. Epäluotettavia katsauksia on esitetty useissa eri oppikirjoissa.
– Monet tutkimukset ovat kuitenkin löytäneet hyötyjä c-vitamiinista. Esimerkiksi eläinten infektiotautien yhteydessä kuolleisuus väheni vitamiinilisien ansiosta.
Vaikka nauttisikin kilokaupalla appelsiineja, flunssan estäjäksi c-vitamiinista ei ole. Sen sijaan taudin kestoa sillä voidaan lyhentää jonkin verran.
– Aikuisilla flunssan kesto lyheni vitamiinilisän ansiosta kahdeksalla prosenttia kun lapsilla vastaava luku oli 14. Päivissä tämä tarkoittaa yhtä kahta.
Jotta kestoa saisi lyhennettyä, pitää vitamiinin nauttiminen Hemilän mukaan aloittaa heti flunssan ensioireiden ilmannuttua. Flunssan puolivälissä aloitettu vitamiinitankkaus ei tuo helpotusta tukkoiseen oloon.
– Aikuisten pitäisi nauttia c-vitamiinia 6 grammaa päivässä, mikä vastaa noin 16 kiloa appelsiineja. Lapsille sopiva määrä on 2 grammaa. Tavallisesti ihmiset saavat c-vitamiinia noin 100 milligrammaa päivässä, joten puhutaan varsin suuresta lisäyksestä.
C-vitamiinia voi Hemilän mukaan nauttia suuriakin määriä varsin turvallisesti. Vatsavaivojen lisäksi suurempia haittoja ei ole havaittu.
– Tutkimuksissa on annettu satakin grammaa c-vitamiinia injektiona suoraan suoneen, eikä haittavaikutuksia ole ilmennyt, Hemilä toteaa.
Teksti ja kuva: Mirja Mäenpää
www.helsinki.fi/verkkotoimitus
Lue lisää

- Tieteen näkökulma>>
- Liekki-uutiskirje