Tiedekunnan uutiset Yhteystiedot
PL 62 (Viikinkaari 11)
00014 Helsingin yliopisto

mmtdk-hallinto(at)helsinki.fi
mmtdk-opintoasiat(at)helsinki.fi

Flamma

Facebook

Instagram University of Helsinki

Vastuullisuus puhutti ViikkiAreenalla

Tiedekunnan elintarvike- ja kaupanalan opiskelijoilla ja alan yrityksillä oli mahdollisuus luoda kontakteja ja tutustua toisiinsa marraskuisessa ViikkiAreenassa. Messuvilinän lomassa tapahtumassa pohdittiin myös ympäristövastuukysymyksiä.

Viikin Taloustietelijoiden, Voluntas ry:n sekä Elintarvikeylioppilaiden Mentor-klubin järjestämässä ViikkiAreenassa kohtasivat maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan opiskelijat ja 11 yritystä Suomen elintarvike- ja kaupan alan huipulta. Paikalla olivat Accenture, Atria, Fazer, Hartwall, HK, Koff, Olvi, S-ryhmä, Unilever, Valio sekä Viikki Food Centre.

- Elintarvikealan yritykset lähtivät innokkaasti mukaan tapahtumaan, kertoi yksi tapahtuman järjestäjistä ja elintarvike-ekonomian ja yrittäjyyden opiskelija Erkka Talvela.

Saman aktiivisuuden saattoi huomata opiskelijoista. Messualueella oli tauoton kuhina ja puheen porinaa koko nelituntisen tapahtuman ajan.

-Teemme mielellämme oppilaitosyhteistyötä, koska osaavalle työvoimalle on aina tarvetta, kertoi Fazer konsernin rekrytointikonsultti Hanna Piironen.

Hanna kannusti korkeakouluopiskelijoita tutustumaan elintarvikealan tuotantoketjuun kokonaisuutena ja hakeutumaan esimerkiksi Fazerin leipomoihin kesätöihin. Työkokemuksen ja oman alan laajemman ymmärryksen lisäksi liukuhihnatöistä voi myös myöhemmin poikia gradu- tai työpaikka koulutusta vastaavissa tehtävissä, Hanna Piironen muistutti.  

Työnhakuvinkkejä opiskelijoille tapahtumassa antoivat myös Helsingin yliopiston urapalvelut ja Agronomiliitto.

Vastuullisuus osana yritysten arkipäivää

Enää ei vastuullisuus ole vain korulauseita strategioissa, vaan näkyy yritysten arjessa. Kokonaisvaltainen prosessien ja palvelujen tarkastelu säästää sekä luontoa että rahaa ja samalla vältytään kielteiseltä julkisuudelta, todettiin Viikki Areenan yhteydessä järjestetyssä panelikeskustelussa. Elintarvike- ja kaupanalan ympäristövastuu -seminaarissa Valion, Sinebrychoffin, Atrian, Fazerin ja SOK:n vastuullisuuskysymyksistä vastaavat asiantuntijat olivat taloustieteen laitoksen johtajan Visa Heinosen ja runsaslukuisen yleisön tentattavana.

Atrian vastuullisuuspäällikkö Eeva Juva kertoi yritysten ympäristövastuun olevan konkreettisia toimenpiteitä, kuten veden- ja energiankäytön tehostamista, jätteiden kierrätystä ja pakkausmateriaalien tehokkaampaa käyttöä. Lisäksi vastuullisuuteen kuuluu elinkaariajattelun mukainen koko tuotantoprosessin tarkastelu. Raaka-aineiden tuottamisesta, kuljetuksista ja ruoan hävikistä muodostuu useassa tapauksessa huomattava osa tuotteen hiili- tai vesijalanjäljestä. Vastuullisuutta on siten tarkasteltava osana laajempaa kokonaisuutta, jolloin huomioidaan sekä tehdaskohtaiset, paikalliset että globaalit vaikutukset tuotteen tai palvelun koko elinkaaren ajalta.

Lisätietoa ja tutkimusta tuotteiden ympäristövaikutuksista tarvitaan

Vastuullisiin valintoihin pyrkivä asiakas on lähikaupassa helposti hämillään. Pitäisikö valita luomu, lähiruoka, kotimainen kasvihuoneessa kasvatettu vihannes vai ulkomailta kuljettu auringon alla kypsynyt hedelmä? Lisäksi, jos huomioi työolot, ihmisoikeuskysymykset ja uhanalaisten lajien suojelun, käy päätöksen teko lähes mahdottomaksi.

Samojen haasteiden kanssa kamppailevat yritykset. Tieto on vajavaista ja ristiriitaista eikä yhtenäisiä mittaristoja ole. Kuluttajien vaatimuksiin vastuullisuudesta on kuitenkin vastattava. Panelistit vakuuttivat, että vastuullisuuden vakavasti ottavat yritykset viestivät avoimesti ja rehellisesti, pyrkivät jatkuvasti parantamaan toimintaansa ja oppivat virheistään. Fuskaamiseen ei ole varaa, sillä menetetty maine ei helposti korjaannu.

Viikin Taloustietelijät >>
Voluntas ry >>
Elintarvikeylioppilaiden Mentor-klubi >>

Teksti ja kuva: Salla Mehtälä