Yhteystiedot

Kielikeskus:

Fabianinkatu 26 (opetustilat, opintotoimisto, hallinto)
ja Vuorikatu 5 (opettajat)
PL 4
00014 Helsingin yliopisto


 

Kielikeskuksen puhelinluettelo

Yliopiston sähköpostiosoitehaku

 

Eurooppalainen viitekehys ja taitotasot


Bolognan prosessi edellyttää, että eurooppalaiset korkeakoulututkinnot ovat yhdenmukaisia ja keskenään vertailtavia. Kieli- ja viestintäopintojen (KJV) vertailtavuus tarkoittaa sitä, että toisaalta on määriteltävä kurssien ja opintojaksojen lähtötaso ja mahdollisesti tavoitetaso,toisaalta arvioitava, onko tavoitteet saavutettu. Yhteisen kielipolitiikan pohjaksi ja apuvälineeksi Euroopan neuvosto on pitkällisen kehittämistyön tuloksena julkaissut Eurooppalaisen viitekehyksen, jossa kielitaitoa kuvataan kuusiportaisen taitotasoasteikon avulla. Tällaista työkalua ei ole aiemmin ollut käytettävissä. Viitekehyksen taitotasoasteikko ja kielitaidon kuvaamisessa käytetyt objektiiviset kriteerit helpottavat erilaisissa opiskelukonteksteissa hankittujen pätevyyksien ja suoritettujen tutkintojen hyväksymistä eri maissa. Yhteinen viitekehys on otettu laajalti käyttöön kaikkialla Euroopassa.

Omaa kielitaitotasoa voi arvioida käyttämällä Dialangia. Dialangissa ovat kaikki muut tutkintokielemme paitsi ruotsi. Jos teknisiä ongelmia ilmenee, ota yhteyttä Aleksandrian itseopiskeluun tai yritä myöhemmin uudelleen.

VIITEKEHYKSEN (CEFin) TAITOTASOT

A1

 

Ymmärtää ja käyttää tuttuja arkipäivän ilmauksia ja perustason sanontoja, joiden tavoitteena on yksinkertaisten, konkreettien tarpeiden tyydyttäminen. Pystyy esittäytymään ja esittelemään muita. Pystyy vastaamaan itseään koskeviin kysymyksiin ja kysymään vastaavia kysymyksiä muilta, esimerkiksi missä he asuvat, keitä he tuntevat ja mitä heillä on. Pystyy käymään yksinkertaisia keskusteluja, jos puhekumppani puhuu hitaasti ja selvästi ja on valmis auttamaan.

A2

 

Ymmärtää lauseita ja usein käytettyjä ilmauksia, jotka liittyvät tavallisimpiin arkipäivän tarpeisiin: kaikkein keskeisin häntä itseään ja perhettä koskeva tieto, ostosten teko, paikallistieto, työ. Pystyy viestimään yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista tiedonvaihtoa tutuista, jokapäiväisistä asioista. Pystyy kuvailemaan yksinkertaisesti omaa taustaansa, lähiympäristöään ja välittömiä tarpeitaan.

B1

 

Ymmärtää pääkohdat selkeistä yleiskielisistä viesteistä, joita esiintyy usein esimerkiksi työssä, koulussa ja vapaa-aikana. Selviytyy useimmista tilanteista matkustaessaan kohdekielisillä alueilla. Pystyy tuottamaan yksinkertaista, johdonmukaista tekstiä tutuista tai itseään kiinnostavista aiheista. Pystyy kuvaamaan kokemuksia ja tapahtumia, unelmia, toiveita ja tavoitteita. Pystyy perustelemaan ja selittämään lyhyesti mielipiteitä ja suunnitelmia.

B2

 

Ymmärtää pääajatukset konkreetteja ja abstrakteja aiheita käsittelevistä monitahoisista teksteistä, myös oman erityisalansa käsittelystä. Viestiminen on niin sujuvaa ja spontaania, että hän pystyy säännölliseen vuorovaikutukseen syntyperäisten kanssa ilman että se vaatii kummaltakaan osapuolelta ponnisteluja. Pystyy tuottamaan selkeää, yksityiskohtaista tekstiä hyvinkin erilaisista aiheista, esittämään mielipiteensä jostakin ajankohtaisesta asiasta ja selittämään eri vaihtoehtojen edut ja haitat.

C1

 

Ymmärtää erityyppisiä vaativia, pitkähköjä tekstejä ja tunnistaa piilomerkityksiä. Pystyy esittämään ajatuksiaan sujuvasti ja spontaanisti ilman havaittavia vaikeuksia ilmausten löytämisessä. Käyttää kieltä joustavasti ja tehokkaasti sekä sosiaalisiin että myös opintoihin ja ammattiin liittyviin tarkoituksiin. Pystyy tuottamaan monimutkaisia aiheita käsittelevää selkeää, hyvin rakentunutta ja yksityiskohtia sisältävää tekstiä. Osaa jäsentää tekstiä ja edistää sen sidosteisuutta esimerkiksi käyttämällä sidesanoja.

C2

 

Ymmärtää yleensä vaikeuksitta kaikenlaista puhuttua ja kirjoitettua kieltä. Osaa yhdistellä tietoja erilaisista puhutuista ja kirjoitetuista lähteistä ja rakentaa niissä esitetyistä perusteluista ja selostuksista sisällöllisesti yhtenäisen esityksen. Pystyy ilmaisemaan ajatuksiaan spontaanisti, erittäin sujuvasti ja täsmällisesti. Pystyy erottamaan merkitysvivahteet mutkikkaissakin tilanteissa.