kulma20_vy.gif (868 bytes) vpohja.gif (814 bytes)
 
 

Pääkirjoitus

 

 

02/04

   
 

Kirkas auringon paiste ja pakkasaamut kilpailevat niinä aamuina, jolloin ei vihmo räntää. Yön kirkas kylmyys ja lumikinosten korkeus vakuuttavat talven jatkumisesta. Auringon räväkkä paiste taas julistaa, että talven pimeys on ohi ja kevät on tulossa. Väitteen suomalaisista järvi-ihmisinä, joissa heijastuu ympärillä olevaa luonnon kierto, esitti tuntemani kansainvälinen tutkija. Olen valmis allekirjoittamaan ajatuksen, enkä usko olevani aivan yksin. Luonto ja vuoden kierto on ikiaikaisempi ja pysyvämpi kuin ihmisyksilö. Uskoakseni nöyryys tämän tiedon edessä ei ole pahasta eikä vähennä ihmisen arvoa.

Luottamushenkilöiden perehdyttäminen

Kirjastojen tukena toimivat luottamuselimet ovat uudistuneet. Kansleri vahvisti tammikuussa uuden kirjasto- ja tietopalvelutoimikunnan johtosäännön ja konsistori nimitti uuden toimikunnan 25.3.04 . Toimikunta aloitti työnsä 4.3. Kokoonpanossa on runsaasti muutoksia. Myös kampuksilla on tapahtunut muutoksia. Vuoden alussa aloitti uusi, aiempaa pienempi konsistori työnsä. Dekaanikunnassa tapahtui runsaasti vaihdoksia ja myös uudet tiedekunnat aloittivat toimintansa. Nämä muutokset olivat kimmoke siihen, että vararehtori Hannele Niemen johdolla järjestettiin 1.3.04 kutsuseminaari Kirjasto- ja tietopalvelujen merkitys tulevaisuuden yliopistossa. Tilaisuuteen kutsuttiin luottamushenkilöiden lisäksi niin yliopiston kuin pääkaupunkiseudun yhteistyökirjastojen johtajat. Runeberg-sali oli täynnä (noin 80 osanottajaa). Tässä lehdessä on seminaarin ohjelma ja alustukset luettavina.

Opetusministeriön linjauksia

Johtaja Sakari Karjalainen tiedepolitiikan yksiköstä pohti yliopistokirjastojen tehtäväkuvaa opetuksen ja tutkimuksen palveluyksikkönä, tiedon välittäjänä ja kirjastoverkon vuorovaikutteisena osana. Keskeisiä ovat mm. seuraavat painopisteet:

  • kirjastojen sopeutuminen toimintaympäristön muutokseen on monitahoinen haaste
  • aineistojen saatavuutta ja kattavuutta parannetaan mm. käynnissä olevan tietokarttahankkeen avulla
  • yliopistokirjastot tulee ottaa tasaveroiseksi kumppaniksi opetuksen ja oppimisympäristön kehittämiseen informaatiolukutaidon kouluttajana
  • FinELibin kehittäminen tukee paitsi kirjastojen palvelu- ja kokoelmatarjontaa niin kansallisina palveluina kuin taloudellisena tukena aineistojen hankinnalle.
  • aineistojen välityspalvelu ja verkkojulkaiseminen laajentavat kirjastojen työtä.

Informaatiolukutaito

Informaatiolukutaito nousi esille lähes kaikissa seminaarin alustuksissa. Vararehtori Hannele Niemi painotti opettajien ja kirjastojen yhteistyötä, jota tulee vahvistaa. Yhteistyötä tarvitaan niin valmistelevissa toimikunnissa kuin tiedekunnissa ja laitoksilla. Käynnissä oleva tutkinnonuudistus, Bolognan prosessi, antaa mahdollisuuksia yhteistyölle, kunhan osaamme käyttää ne hyväksi.

Valtakunnallinen kolmivuotinen informaatiolukutaidon opintosuunnitelma -hanke on käynnistynyt 1.3. alkaen Anne Lehdon vetämänä. Anne työskentelee hallintoviraston palkkaamana Opiskelijakirjastossa, jossa myös Kirsti Kupiainen painii samojen kysymysten kanssa. Yliopiston rahoittama Akateemiset verkkotaidot –hanke jatkaa vuonna 2004 Mervi Taviston ja kasvatustieteellisen tiedekunnan kirjaston vetämänä. Meillä on tänä vuonna poikkeuksellisen vahva tuki työlle, jolla on sosiaalista tilausta juuri nyt. Tematiikkaa käsitellään myös tässä Verkkarin numerossa.

Myös kirjasto- ja tietopalvelujen käyttötutkimushanke on käynnistynyt 1.3, kun Mikael Vakkari aloitti työnsä. Kirjastojen yhdyshenkilöiden kokous järjestetään alkavalla viikolla.

Hyvää maaliskuuta ja naisten päivää 8.3.!

 

Kaisa Sinikara
kehittämisjohtaja
kaisa.sinikara@helsinki.fi

 

 

 

top

« EDELLINEN ETUSIVU SEURAAVA »

 

 

 
vpohja.gif (814 bytes)
  kulma20_oa.gif (867 bytes)