/ Avuksi /

Usein kysytyt kysymykset

Usein kysyttyjä kysymyksiä Helsingin yliopiston kirjaston palveluista

Käyttöoikeus ja kirjastokortti

Kuka saa käyttää HY:n kirjastoa?
Helsingin yliopiston kirjastojen käyttöoikeus on kaikilla.  Lainaoikeus on yli 15-vuotiailla Suomessa asuvilla henkilöillä, joilla on suomalainen henkilötodistus (passi, henkilökortti, ajokortti) ja elektronisten aineistojen etäkäyttöoikeus niillä, joilla on käyttäjätunnus Helsingin yliopiston tietojärjestelmiin.

Kuka voi saada kirjastokortin?
Kortin voi saada yli 15-vuotias henkilö, jolla on suomalainen henkilötodistus (passi, henkilökortti, ajokortti) ja katuosoite Suomessa. Postilokero, Poste restante tai osoite ulkomailla ei kelpaa. Helsingin yliopistolla vaihto-opiskelijoina tai vierailevina tutkijoina toimivat voivat saada kirjastokortin vaikka eivät täytä kaikkia edellä mainittuja ehtoja.

Miten saan kirjastokortin?
Ota kuvallinen henkilötodistus mukaan ja tule käymään kirjaston asiakaspalvelussa, niin saat Helka-kortin parissa minuutissa. Samalla voit saada opastusta kirjaston kokoelmien käytössä ja varauksen tekemisessä Helkassa.

Vaihtoehto: Jos sinulla on vanha UniCard/Lyyra HYY:n opiskelijakortti tai Helsingin yliopiston henkilöstökortti, jossa on 210-alkuinen viivakoodi, se voidaan aktivoida kirjastokortiksi. Uutta Frankin kautta tilattavaa opiskelijakorttia ei voi aktivoida kirjastokortiksi.

Tilaa Helka-kortti etukäteen
Voit myös tilata kirjastokortin etukäteen verkkolomakkeella  ja noutaa valmiin kortin mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipisteestä.

Mitä kirjastokortti maksaa?
Ensimmäinen Helka-kortti on maksuton, mutta kadonneesta kortista peritään 5 euroa.

Voinko saada kirjastokortin, vaikka en opiskele Helsingin yliopistossa?
Voit, jos olet täyttänyt 15 vuotta, asut Suomessa ja sinulla on suomalainen henkilötodistus (passi, henkilökortti, ajokortti).

Käykö HY:n kirjastossa kaupunginkirjaston / Kauppakorkeakoulun / Teknillisen korkeakoulun / Taideteollisen korkeakoulun kirjaston kirjastokortti?
Ei käy. Helsingin yliopiston kirjastossa käy vain Helka-kortti tai Helsingin yliopiston UniCard/Lyyra tai henkilöstökortti.

Helka-korttini katosi/varastettiin. Mitä teen?
Soita Helsingin yliopiston kirjaston palvelunumeroon (02941 23920, kirjaston aukioloaikoina) tai lähetä sähköpostiviesti osoitteeseen kirjasto@helsinki.fi, niin panemme korttisi lainakieltoon. Katoamisilmoituksen voi tehdä myös lähimmässä Helsingin yliopiston kampuskirjastossa. Jos löydät korttisi, sinun pitää käydä kirjastossa näyttämässä henkilöllisyystodistusta ja kirjastokorttia, niin kortti aktivoidaan uudelleen. Jos et löydä korttia, uusi maksaa 5 euroa. Jos kortin katoamisesta on tehty rikosilmoitus saat uuden kortin maksutta. Ilmoitus on esitettävä uutta korttia noudettaessa.

Löysin kadonneen Helka-korttini. Miten saan sen uudelleen käyttöön?
Mene lähimpään Helka-kirjastoon ja esitä asiakaspalvelussa Helka-korttisi ja henkilötodistus, niin poistamme lainakiellon.

Unohdin PIN-koodini. Mitä teen?
Lähetä osoitteeseen kirjasto@helsinki.fi viesti ja kerro kirjastokorttisi numero ja mainitse, että PIN on unohtunut, niin lähetämme uuden koodin tekstiviestinä aikaisemmin ilmoittamaasi puhelinnumeroon. Jos et ole ilmoittanut puhelinnumeroa kirjastoon, sinun pitää soittaa kirjastoon tai käydä tiskillä henkilöllisyystodistuksen kanssa.

Onko osoitteenmuutoksesta ilmoitettava erikseen kirjastoon vaikka ilmoitin sen jo Oodiin/Yliopistolle?
Kyllä. Osoitteenmuutoksesta on aina ilmoitettava myös johonkin Helka-kirjastoon, vaikka olisit tehnyt ilmoituksen yliopistolle. Voit tehdä osoitteenmuutoksen lähimmän HY:n kampuskirjaston asiakaspalvelussa tai puhelimitse (02941 23920, ma-pe 9-20, la 10-16).

Lainaus ja laina-ajat

Saako kaikkea aineistoa lainaksi?
Melkein kaikkea aineistoa saa lainaksi. Poikkeuksia ovat mm. hakuteos/käsikirjastokokoelmat, jotkut lehdet sekä ennen 1900-lukua julkaistut teokset. Kokoelmien lainaussäännöt vaihtelevat kirjastoittain.
Aineistoa, jota ei lainata kotiin, voi lukea kirjastossa.

Kuinka pitkiä ovat laina-ajat?
Laina-ajat vaihtelevat kirjastoittain ja kokoelmittain. Tarkista laina-ajat Helka-tietokannasta tai kirjaston kotisivulta. 

Kurssikirjojen laina-aika on 14 vrk. Lyhytlainan laina-aika on 2 vuorokautta.

Näkeekö Helkasta, mikä on kirjan laina-aika?
Näkee. Laina-aika lukee kirjan tiedoissa toimipaikan nimen jälkeen. Saman kirjan niteillä voi olla useita eri laina-aikoja kirjastosta ja kokoelmasta riippuen.

Mihin aikaan päivästä lyhytlainan voi hakea ja milloin se on palautettava?
Lyhytlainan saa heti aamulla, kun kirjasto avautuu, ja se on palautettava eräpäivänä ennen sulkemisaikaa. Huomaa poikkeavat aukioloajat esim. aattoina.

Kuinka monta kirjaa voi lainata kerralla?
Rajoituksia ei ole.

Ovatko laina-ajat kesällä pitempiä?
Kesällä on pitkät laina-ajat vain niissä toimipaikoissa, jotka ovat kesällä suljettuja.

Palautukset

Voiko lainat palauttaa eri kirjastoon kuin mistä se on lainattu?
Voi. Helsingin yliopiston kirjaston kirjat voi palauttaa mihin tahansa toimipaikkaan riippumatta siitä, mistä ne on lainattu. Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikat ovat Pääkirjasto Kaisa-talossa, Kumpulan kampuskirjasto, Meilahden kampuskirjasto Terkko ja Viikin kampuskirjasto.

Voiko kirjan palauttaa postitse?
Kirjan voi omalla vastuullaan palauttaa myös postitse mihin tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikkaan. Lainaaja on vastuussa lainasta kunnes se on palautunut kirjastoon.

Onko teillä palautusluukkua tai voiko palauttaa kirjoja esim. vahtimestarille?
Pääkirjaston pääsisäänkäynnin (Fabianinkatu 30) vasemmalla puolella on yöpalautusluukku, joka aukeaa kirjastokortilla. Lainat merkitään palautetuiksi seuraavana aukiolopäivänä. Kirjastojärjestelmässä on joka ilta n. kello 22 käyttökatko, jonka aikana palautus ei ole mahdollista.

Kumpulan kampuksella aineistoa voi palauttaa palautusluukkuun aukioloaikojen ulkopuolella. Palautusluukku sijaitsee Physicumin pääoven (Gustaf Hällströmin katu 2a) oikealla puolella seinässä harmaan sivuoven vieressä. Lainat merkitään palautetuiksi seuraavana aukiolopäivänä.

Viikin kampuskirjaston (Infotalon) pääovien vieressä on kampuskirjaston ja kaupunginkirjaston yhteinen palautusluukku johon voi palauttaa aineistoa mihin vuorokauden aikaan tahansa. Lainat merkitään palautetuiksi seuraavana aukiolopäivänä.

Varaukset

Kirjan saatavuustiedoissa on eräpäivä. Voinko luottaa siihen, että saan teoksen silloin?
Sinun kannattaa tehdä kirjasta varaus, sillä muutoin nykyinen lainaaja voi uusia kirjan. Laina voidaan palauttaa jo ennen eräpäivää, mutta myös vasta sen jälkeen. Varattujen kirjojen saapumisesta lähetämme ilmoituksen sähköpostilla tai kirjeellä, jos et ole ilmoittanut sähköpostiosoitetta. Voit myös seurata varauksen tilannetta reaaliajassa Helkan asiakastiedoissa.

Milloin kirjaan voi tehdä varauksen?
Varauksen voi tehdä kirjasta, joka on lainassa. HUOM! Varausta ei voi tehdä, jos sama kirja on itsellä lainassa. Lyhytlainaa ei voi varata.

Miten varaus tehdään?
Varauksen voi tehdä itse verkossa. Kirjaston asiakaspalvelussa annetaan tarvittaessa opastusta varauksen teossa. Varausta tehdessäsi tarvitset HELKA-korttisi numeron.

Miten aineistopyyntö tehdään?
Kansalliskirjaston ja Kaisa-talon suljettujen varastojen kokoelmiin voit tehdä verkossa varastotilauksen, jolloin haluamasi teos haetaan sinulle varastosta. Kaisa-talon aineistopyynnöt noudetaan kahdesti päivässä ma-pe, klo 12 ja 16. Kun aineisto on noudettu varastosta, siitä lähetetään asiakkaalle sähköpostilla saapumisilmoitus (n. klo 13 ja 17), jolloin aineiston voi noutaa. Seuraavana päivänä lähetetään myös normaali varauksen noutoilmoitus saapuneesta aineistopyyntökirjasta.

Paljonko varaus maksaa ja milloin maksu maksetaan?
Kurssikirjan varaus maksaa yhden euron, ja maksu maksetaan varausta noudettaessa. Muiden kirjojen varauksesta ei oteta maksua. Jos et nouda tai peru saapunutta varausta viimeistään viimeisenä noutopäivänä, joudut maksamaan kahden euron käsittelymaksun.

Voiko varauksen tehdä verkossa/palvelupuhelimessa/sähköpostissa/kirjeitse/faksitse?
Varauksen voi tehdä itse verkossa Helka-tietokannassa. Varauksen voi tehdä myös kirjaston palvelupuhelimessa. Varauksia ei voi tehdä sähköpostilla, kirjeellä tai faksilla.

Voiko varata puhelimitse kirjan, joka on hyllyssä?
Ei voi. Hyllyssä olevia kirjoja ei voi varata. Poikkeuksena Viikin kampuskirjasto, josta voit varata puhelimitse hyllyssä olevan kirjan.

Helkasta näin, että kirjan tilana on KÄSITELTÄVÄNÄ? Kuinka voin saada kirjan, kun tarvitsen sitä pikaisesti?
Kirjastoon saapuneet ja loppukäsittelyssä olevat tilaukset näkyvät Helkassa KÄSITELTÄVÄNÄ-tilassa. Virkailija voi tehdä kirjaan varauksen, jolloin kirjan loppukäsittelyä pyritään nopeuttamaan ja varaaja saa kirjan nopeammin.

Helkasta näin, että kirja on tilattu kirjastoon. Mitä se tarkoittaa ja voiko kirjan varata?
Kirja on tilattu kirjastoon, mutta sitä ei ole vielä saatu. Koska on vaikea arvioida milloin kirja saapuu, ja koska joskus käy niin, että tilattuja kirjoja ei saada lainkaan, kirjaa ei voi varata ennen kuin se on saapunut, jolloin se on "käsiteltävänä"-tilassa (katso edeltävä kysymys).

Olen saanut varausilmoituksen kirjasta, jota en pääse noutamaan ajoissa. Voinko saada lisäaikaa?
Jos otat yhteyttä kirjastoon viimeistään viimeisenä noutopäivänä kirja voidaan lainata valmiiksi kortillesi ja voit hakea sen myöhemmin.

Voiko mieheni/vaimoni/vanhempani/ystäväni jne. noutaa varaamani kirjan puolestani?
Voi, jos annat hänelle Helka-korttisi. Muista kuitenkin, että olet vastuussa kaikesta kortilla lainatusta aineistosta.

Voinko saada varatun kirjan saapumisesta tiedon nopeammin kuin odottamalla varausilmoitusta?
Voit. Reaaliaikaisen tiedon varauksistasi saat katsomalla varaustilannettasi Helkan asiakastiedoissa.

Sain varausilmoituksen kirjasta, jota en enää tarvitse. Mitä teen?
Varaus kannattaa perua asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa, tai ottamalla yhteyttä kirjaston asiakaspalveluun. Jos varattu kirja on kurssikirja, joudut kuitenkin maksamaan varausmaksun, koska kirja oli ehtinyt palautua kirjastoon ennen peruutusta. Varaus kannattaa silti perua, sillä siten vältyt kahden euron käsittelymaksusta, joka peritään noutamattomasta varauksesta.

Voiko saapuneen varauksen noutaa muusta kirjastosta, kuin mistä olen kirjan varannut?
Ei. Varattu kirja noudetaan aina siitä kirjastosta, jonka kokoelmiin se kuuluu.

Uusinta

Voiko lainat uusia?
Voi, jos lainoihin ei ole varauksia, asiakas ei ole lainakiellossa eikä uusintakatto (kurssikirjoilla 12 kertaa, muulla aineistolla 50 kertaa) ole tullut vastaan. Lyhytlainaa ei voi uusia.

Voiko myöhässä olevat lainat uusia?
Voi, jos lainat eivät ole myöhässä 14 vuorokautta eikä asiakas ole muusta syystä lainakiellossa. Tällöinkin asiakas joutuu maksamaan jo kertyneet myöhästymismaksut. Myöhästymismaksut on syytä maksaa mahdollisimman pian, sillä ylittäessään 15 euroa maksamattomat sakot estävät lainojen uusimisen.

Kuinka monta kertaa lainan voi uusia?
Lyhytlainoja ei voi uusia. Kurssikirjalainan voi uusia 12 kertaa ja muun aineiston 50 kertaa. Sen jälkeen lainatut kirjat on palautettava. Kirjat voi lainata kirjastossa uudelleen, ellei niitä ole varattu.

Voiko lainan uusia ennen eräpäivää?
Voi.

Voiko kirjastossa uusia muiden Helka-kirjastojen lainoja?
Voi. Kaikki lainat voi uusia myös Helkan asiakastiedoissa.

Poikkeus: jos olet käyttänyt Helka-korttiasi esim. Aalto-yliopiston kirjastossa, joudut uusimaan sen lainat erikseen.

Miksi lyhytlainaa ei voi uusia?
Lyhytlaina on tarkoitettu nopeasti kiertäväksi kappaleeksi ja kurssikirjojen kohdalla "hätäavuksi" jos kaikki muut kurssikirjat ovat lainassa. Siksi sama asiakas ei saa pitää kirjaa, vaan muillekin tulee antaa mahdollisuus lainata se (lyhytlainoja ei voi varata).

Miksi lyhytlainaa ei voi varata?
Jos lyhytlainat olisivat varattavia, ne olisivat suuren osan aikaa odottamassa noutoa varaushyllyssä sen sijaan että ne olisivat koko ajan asiakkaan käytössä.

Voiko lainat uusia puhelimitse?
Voi. Puhelinnumerot löydät Ota yhteyttä-sivulta.

Voiko lainat uusia verkossa?
Voi. Osoite on http://helsinki.fi/helka. Kirjaudu Helkan asiakastietoihin kirjoittamalla kirjastokorttisi numero, pin-koodi ja sukunimesi niihin varattuihin kenttiin. Kaikkien Helka-kirjastojen kotisivuilla on linkki Helkaan. Helkassa on joka ilta 22:00 ja 22:30 välillä noin 15 minuutin pituinen katko. Kirjasto ei takaa, että uusinta onnistuu aina, joten toimi jo ennen eräpäivää jos haluat varmasti välttyä myöhästymismaksuilta

Voiko lainat uusia sähköpostitse?
Voit omalla vastuullasi pyytää kirjastoa uusimaan lainasi myös sähköpostitse. Kirjasto pyrkii käsittelemään sähköpostilla tulleet yhteydenotot seuraavan työpäivän aikana. Lainat eivät siis uusiudu siitä, kun viesti on lähetetty, vaan siitä, kun uusinta on tehty kirjastossa.

Yritin uusia verkossa, mutta kirjastokorttini numeroa/pin-koodia/sukunimeäni ei hyväksytty. Missä vika?
Jos käytät kirjastokorttina UniCardia/Lyyraa, oikea numero on kääntöpuolella viivakoodin alapuolella oleva 21-alkuinen numero. Muussa tapauksessa ota yhteyttä kirjastoon, niin selvitämme asian.

Olen katsonut verkossa omia lainaustietojani, mutta en löydä uusintamahdollisuutta. Mikä on vikana?
Olet todennäköisesti lainakiellossa. Syynä lainakieltoon voi olla joko maksamattomat myöhästymismaksut tai puutteelliset asiakastiedot. Ota yhteyttä kirjastoon.

Mitä teen, kun en voi enää uusia lainojani verkossa, koska olen ylittänyt uusintakaton?
Voit saada lainasi kerran uusituksi puhelinpalvelumme kautta ellet pääse heti palauttamaan kirjoja. Sen jälkeen kirjat on palautettava kirjastoon, minkä jälkeen voit lainata ne uudelleen, ellei niihin ole varauksia.

Myöhästyneet lainat

Jos palautan lainan myöhässä, meneekö sakkoa?
Menee. Myöhästymismaksu alkaa eräpäivän jälkeisestä päivästä ja kertyy enintään 14 päivältä. Maksuilta voi kuitenkin välttyä palauttamalla kirjan kirjastoon tai uusimalla sen viimeistään eräpäivänä. Lainan voi uusia, ellei kirjaan ole varauksia.

Mitkä ovat myöhästymismaksut?
Myöhästymismaksut eri kokoelmilta ovat seuraavat:

  • Kurssikirjat, 14 vrk:n ja 7 vrk:n lainat: 0,70 € / päivä / kirja, enintään 9,80 € / kirja
  • Lyhytlainat: 2 € / päivä / kirja, enintään 28 € / kirja
  • Muut kokoelmat: 0,30 € / päivä / kirja, enintään 4,20 € / kirja

Myöhästymismaksu alkaa eräpäivän jälkeisestä päivästä ja kertyy 14 päivän ajan, jonka jälkeen lainaaja joutuu lainakieltoon. Eräpäivästä kuukauden myöhässä olevan aineiston perintä siirtyy perintätoimistolle. Kirjan korvausmaksu on vähintään 80 €/nide. Lisäksi asiakas joutuu maksamaan kertyneet myöhästymismaksut ja perintätoimiston kulut.

Milloin kirjasto lähettää karhuja eli palautuskehotuksia?
Ensimmäinen palautuskehotus lähtee eräpäivän jälkeen ja toinen 14 vuorokautta eräpäivästä. Eräpäivästä kuukauden myöhässä olevan aineiston perintä siirtyy perintätoimistolle.

Milloin asiakas joutuu lainakieltoon?
Kun lainat ovat myöhässä 14 vuorokautta eräpäivästä tai maksamattomia maksuja on yhteensä 15 euroa tai enemmän.

Miten lainakiellosta pääsee?
Lainakiellosta pääsee palauttamalla myöhässä olevan aineiston ja maksamalla kaikki kertyneet myöhästymismaksut. Myöhästymismaksuja ei voi maksaa osamaksulla.

Olen kadottanut / turmellut lainaamani kirjan. Joudunko korvaamaan sen?

Kyllä. Jos olet kadottanut lainaamasi kirjan tai mikäli lainaamasi kirja on vahingoittunut, ota yhteyttä kirjaston asiakaspalveluun. Kadonneen kirjan korvausmaksu on hinnaston mukaisesti vähintään 80€. 

Milloin lainat menevät perintään?
Kun lainat ovat kuukauden myöhässä eräpäivästä, asiakas joutuu perintään sekä maksamaan kadonneen kirjan korvausmaksun (vähintään 80 €), kertyneet sakot eli myöhästymismaksut ja perintätoimiston kulut. Korvausmaksua ei tarvitse maksaa, jos kirja palautetaan kirjastoon. Myöhästymismaksut ja perintäkulut on kuitenkin maksettava. Ennen perintään siirtymistä kirjasto lähettää muistutuskirjeen (Toinen palautuskehotus), jossa varoitetaan perinnästä.

Miten maksut voi maksaa?
Verkkomaksaminen onnistuu Visa, Visa Electron ja MasterCard -korteilla. Kirjaudu asiakastietoihisi Helkan www-liittymässä. Klikkaa Maksut-kohdasta löytyvää Verkkomaksu-nappia, ja seuraa ohjeita.
Kirjastossa voit maksaa rahalla, pankkikortilla, Visa Electronilla ja luottokorteista Visalla ja MasterCardilla. UniCard/Lyyra ei käy maksuvälineenä.

Maksuja ei voi maksaa pankkiin, eikä niitä voi maksaa osamaksulla.

Voinko maksaa osan maksuista, että pääsen lainakiellosta?
Maksuja ei voi suorittaa osissa, vaan kaikki maksut on suoritettava kerralla.

Miksi myöhästymismaksuja menee myös kirjoista, joista ei ole varauksia?
Kirjasto huolehtii kaikkien asiakkaiden tarpeista ja perii siksi takaisin kaikkia myöhästyneitä lainoja. Laina on ennalta sovitun ajan voimassa oleva sopimus, jonka umpeuduttua asiakkaalla on mahdollisuus uusia laina (ellei kirjaa ole varattu). Asiakkaan vastuulla on palauttaa lainansa kirjastoon, kun ei niitä enää tarvitse. Kirja voi olla odotettu / haluttu, vaikkei siitä olisikaan tehty varausta.

Koulutus

Olen Helsingin yliopiston avoimen yliopiston opiskelija. Voinko osallistua kirjaston kursseille?
Voit osallistua maksutta kirjaston avoimille kursseille, jotka löytyvät tapahtumakalenterista.

Olen opiskelija Viikin kampuksella. Voinko osallistua kurssille muilla kampuksilla?
Voit osallistua kirjaston avoimille kursseille kaikilla kampuksilla.

Olen syventävien opintojen seminaarin opettaja ja haluaisin kurssille kirjaston opetusta pari tuntia? Onko opetus maksullista?
Kurssin yhteyteen voi tilata opetusta kirjastosta. Opetus on maksutonta yliopiston henkilökunnalle ja opiskelijoille. Sovimme etukäteen opetuksen sisällön ja toteutustavan. Joskus kirjastolla on jo valmis itseopiskeluaineisto tai avoin kurssi, jonka voi liittää kurssiin yhteyteen.

Olen osallistunut RefWorks-kurssille, mutta merkintää kurssin suorittamisesta ei näy Weboodissa suorituksissa?
Kirjaston opintopisteettömät kurssit eivät näy Weboodissa suorituksissa. Ilmoita kurssin opettajalle, jos tarvitset suoritusmerkinnän tai todistuksen.

Olen etsinyt kandintyöhöni lähteitä Nellin pikahaulla. Riittääkö se? Pitäisikö käyttää jotakin muuta tiedonlähdettä?
Riippuu aiheesta, yleensä Nellin pikahaku ei riitä. Katso Tiedonlähteet-listauksesta tai Nellin aihealueista, mitä kaikkia tietokantoja omalla alallasi on ja hae niistä. Kokeile myös Google Scholaria. 

Miksi minun pitäisi käyttää kirjaston tietokantoja, kun olen jo etsinyt Google Scholarista?
Kaikki kirjaston tietokannat eivät ole mukana Google Scholarissa. Joissakin aiheissa Google Scholar riittää hyvin ja joissakin ei. 

E-aineistot ja e-aineistojen käyttö

Kuka saa käyttää Helsingin yliopiston kirjaston e-aineistoja?
Kirjaston e-aineistoja voivat käyttää Helsingin yliopiston tutkijat, opettajat, opiskelijat ja henkilökunta, sekä kirjaston paikalliskäyttäjät. Aineistojen käyttö kirjaston toimipaikkojen ulkopuolelta edellyttää yliopiston verkon käyttölupaa

Yliopiston ulkopuoliset asiakkaat voivat käyttää e-aineistoja kirjaston tiloissa joko tähän tarkoitukseen varatuilta asiakasmikroilta tai omalta kannettavalta tietokoneelta HUPNet-verkon kautta. Väliaikaisen HUPNet-tunnuksen saa kirjaston asiakaspalvelusta.

Opiskelen Avoimessa yliopistossa. Miten voin käyttää yliopiston e-aineistoja?
Kaikki Avoimen yliopiston opiskelijat saavat nykyään yliopiston tietoverkon käyttöluvan, jolla voi käyttää kirjaston e-aineistoja. Lisätietoa löydät Avoimen yliopiston sivuilta.

Olen yliopiston dosentti. Miten voin saada oikeuden käyttää yliopiston e-lehtiä ja tietokantoja?
E-aineistojen etäkäyttö edellyttää käyttölupaa yliopiston verkkoon. Dosentit voivat anoa käyttölupaa laitoksensa/oppiaineensa atk-yhdyshenkilön kautta.

Voit käyttää e-aineistoja kirjaston toimipaikoissa tähän tarkoitukseen varatulta asiakasmikrolta tai pyytää asiakaspalvelusta väliaikaisen käyttäjätunnuksen, jolla voit yhdistää oman kannettavan tietokoneesi HUPNet-verkkoon.

En opiskele tai työskentele Helsingin yliopistossa, mutta minulla on Helka-lainauskortti. Voinko käyttää kirjaston e-aineistoja?
Voit käyttää e-aineistoja kirjaston toimipaikoissa tähän tarkoitukseen varatulta asiakasmikrolta tai pyytää asiakaspalvelusta väliaikaisen käyttäjätunnuksen, jolla voit yhdistää oman kannettavan tietokoneesi HUPNet-verkkoon. Aineiston etäkäyttöön Helka-kortti ei riitä vaan siihen tarvitaan käyttölupa yliopiston verkkoon.

Voinko ostaa oikeudet käyttää yliopiston e-aineistoja?
Käyttöoikeuksia ei voi ostaa. Jos sinulla ei ole käyttölupaa yliopiston verkkoon, voit käyttää e-aineistoja paikallisesti Helsingin yliopiston kirjaston eri toimipaikoissa.

Miten pääsen kotikoneelta käsiksi kirjaston e-aineistoihin?
Jos sinulla on voimassa oleva käyttölupa yliopiston verkkoon, voit käyttää e-aineistoja miltä tahansa verkossa olevalta koneelta etäyhteyden avulla. Etäyhteysmahdollisuuksia on useampia.

Etäkäyttö voidaan aktivoida kirjaston hakupalveluissa tarjottujen verkkoaineistolinkkien kautta. Tämä koskee niin NELLIssä kuin HELKAn ja verkkosivujen Aineistohaun viitteissä tarjottuja linkkejä. Myös kirjaston hankkimien tietokantojen hakutulosviitteissä olevien Links-painikkeiden takaa avautuvat linkit samoin kuin Google Scholar -hakutuloslistojen artikkeliviitteiden Fulltext Univ. Helsinki -linkit ovat etäkäyttöä tukevia (Lisätietoa). Näitä linkkejä seuraamalla pääset kiirjautmislomakkeen kautta valitsemaasi aineistoon etäyhteydellä,  joka yleensä tarvitsee aktivoida vain kerran yhden istunnon aikana.

Vaihtoehtoisesti voit käyttää VPN-yhteyttä, joka kierrättää käyttäjän koneelta lähtevän liikenteen yliopiston verkon kautta. Tästä etäyhteysmahdollisuudesta vastaa Helsingin yliopiston tietotekniikkapalvelut, ensinmainitusta kirjasto.

Lisätietoa etäkäyttömahdollisuuksista löydät kirjaston Etäyhteydet-sivulta.

Mitä teen, jos linkki e-lehteen tai e-kirjaan ei toimi?
E-lehtien linkityspalveluvalikossa on linkki palautelomakkeeseen, jonka kautta voi ilmoittaa toimimattomista linkeistä. Lomakkeen käyttö on suositeltavaa, koska viestiin tulostuu samalla yhteysongelmien selvittämistä helpottavaa tietoa. Osoite, johon voi lähettää e-aineistojen käyttöä koskevia kysymyksiä, on: e-library@helsinki.fi

Miten löydän e-lehdet ja e-kirjat?
Kirjaston hankkimia e-lehtiä ja e-kirjoja on mahdollista etsiä paljolti samoja väyliä kuin painettujakin kirjoja ja lehtiä. Verkkosivujen aineistohaku on monesti nopein tapa etsiä e-lehtiä tai e-kirjoja. Aineistohaussa voit kohdentaa haun kirjoihin tai lehtiin ja sitten hakutuloksen saatuasi suodattaa esiin vain e-kirjat tai e-lehdet kruksaamalla hakutuloslistauksen oikeassa yläkulmassa tarjolla olevan vaihtoehdon: Näytä vain verkosta löytyvät aineistot.

Verkosta löytyy myös ohjeita kirjaston hankkimien e-aineistojen etsimiseen.

E-kirjat ja e-kirjojen lukuohjelmat

Miten lataan e-kirjan tabletille / kannettavalle / puhelimeen? Haluan lukea kirjaa paikassa, jossa ei ole ole verkkoyhteyttä.
Latausmahdollisuudet ja lataamisen vaiheet riippuvat oleellisesti siitä, minkä e-kirjapalvelun/-alustan kautta käytettävästä e-kirjasta on kyse. Ihan kaikkia hankkimiamme e-kirjoja ei voi eikä saakaan ladata omalle laitteelle, vaan niistä on luettavissa vain online-versiot.

E-kirjojen latausmahdollisuuksista eri laitteille löytyy ohjeistusta kirjaston e-kirjaopaasta.

Olen ladannut kirjaston e-kirjan tabletilleni / iPadilleni / kannettavalleni, mutta en saa tiedostoa auki. Mikä on vikana?
Tallennettujen e-kirjojen  avaaminen edellyttää, että koneella on ladattuna lukuohjelma, yleisimmin  BlueFire Reader (tabletit)  tai Adobe Digital Editions (PC)  –ohjelma. Ohjelmistovaatimukset vaihtelevat sen mukaan, minkä e-kirjapalvelun/-alustan kautta käytettävästä e-kirjasta on kyse.

Lisää ohjeita aiheesta löydät kirjaston e-kirjaoppaasta.

Voinko lukea e-kirjaa kotona?
Voit lukea kaikkia e-kirjoja myös kotoa käsin, mikäli sinulla on yliopiston verkon käyttöoikeus. Lisätietoa etäyhteyden käytöstä löydät e-kirjaoppaastamme.

Jos lataan kirjan kirjaston koneelle, voinko avata sen myös kotona / omalla päätelaitteella? Voiko käyttää kirjaa kotoa?
Jos sinulla on Adobe-tunnus, voit ottaa ladatun tiedoston kirjaston koneelta esim. muistitikulle ja avata tiedoston myös kotikoneella Adobe-tunnuksen avulla. Adobe-tunnuksen voit tehdä osoitteessa www.adobe.com/fi.

Kuinka pitkä on e-kirjan laina-aika? Miksi laina-ajat vaihtelevat eri palveluissa / kirjoissa / kustantajilla?
Varsinaisesti lainattavia e-kirjoja ovat vain Ellibs-kurssikirjat, joita lainataan 1 tai 7 päiväksi. Lisäksi on tiettyjä kirjapalveluja, joiden kirjoja voi ladata omalle laitteelleen määräajaksi, esim. esim. Dawsonera (1-3 päiväksi)  ja Ebrary (1 tai 2 viikoksi). Missä määrin määrä-ajat ovat neuvoteltavissa, sekin vaihtelee palveluittain/kustantajittain. Tietoa näistä latausajoista löytyy e-kirjaoppaastamme.

Kuinka kaikki digitaaliset kappaleet voivat olla yhtä aikaa lainassa? Kuinka e-kirja voi olla loppu?
Useimmat e-kirjoistamme ovat aina käytettävissä online-versioina. Ellibs-kurssikirjoista, joita on tilattu tietty kappalemäärä, voivat olla kaikki lisenssit yhtäaikaa käytössä. Lisäksi on joitain e-kirjoja, joiden osalta yhtäaikaisten käyttäjien määrä on rajattu (Ebsco), minkä vuoksi ne voivat olla hetkellisesti loppu. 

Miten palautan e-kirjan? Palautuuko e-kirja itsestään?
Lainattava tai määräajaksi omalle laitteelle ladattava e-kirja palautuu aina itsestään. Lainattavat e-kirjat (Ellibs- & Ebsco-kirjat) voi palauttaa ennen laina-ajan päättymistä, mikäli et enää tarvitse kyseistä  kirjaa. Tämä on on suositeltavaakin muita tenttijöitä ajatellen. (Ohjeita e-kirjaoppaassa.) 

Voinko kopioida osia e-kirjatiedostosta omalle koneelleni? Toimiiko copy/paste?
Useat e-kirjapalvelut sallivat kirjan kappaleiden tallennuksen - osa kustantajista sallii myös copy/paste-toiminnon käytön. Tarkempia, kustantajakohtaisia ohjeita löydät e-kirjaoppaastamme.

Voinko tulostaa osia e-kirjasta?
Useat e-kirjapalvelut sallivat tulostuksen. Tarkempia, kustantajakohtaisia ohjeita löydät e-kirjaoppaastamme.

Voinko lähettää e-kirjan tiedostona kaverille?
Kirjan osien tai lukujen lähettäminen opiskelukaverille ja kollegalle on yleensä sallittua, kokonaisen kirjan lähettäminen ei.

Minulla ei ole yliopiston verkon käyttäjätunnuksia. Olen löytänyt kirjastosta kiinnostavan e-kirjan. Miten pääsen lukemaan kirjaa.
Muut kuin yliopistolaiset voivat käyttää e-kirjojamme, kuten muitakin e-aineistojamme, kirjaston tiloissa. Kirjaston palvelupisteestä saa väliaikaisen vierailijatunnuksen tai HUPnet-tunnuksen, jonka avulla lukeminen onnistuu joko omalla laitteella tai kirjaston vierailijatunnuskoneilla.

Miten lataan e-kirjojen käytön edellyttämän  lukuohjelman omalle koneelleni / tabletilleni?
E-kirjat avautuvat useimmiten Adobe Digital Editions- tai Adobe Reader-ohjelmilla (PC). Voit ladata kotikoneelle ohjelmat osoitteesta www.adobe.com/fi. Yliopiston koneilta ohjelmat löytyvät valmiina. Mobiililaitteilla yleisimmin tarvittava luku-ohjelma on Bluefire Reader, se löytyy laitevalmistajien ohjelmistojakelusta (Google Play, Appstore, Windows-laitteisiin Micorsoft Marketplace). Lisätietoja löytyy e-kirjaoppaastamme

Tilat ja laitteet

Unohdin tärkeän paperin kopiokoneeseen / äidin neulomat lapaset lukupaikalle. Mitä teen?
Ota yhteyttä kyseisen toimipisteen asiakaspalveluun. Kirjasto säilyttää löytötavarat kolme kuukautta.

Miten voin ottaa kopioita kirjastossa?
Kaikissa kirjaston toimipaikoissa on Unigrafian toimittamat kopiokoneet, jotka toimivat helmikuusta 2014 alkaen tunnistekortilla. Toimipaikoissa on myös muutamia koneita, jotka toimivat kopiokorteilla. Voit ostaa kopiokortin kirjastosta. Ne ovat samanhintaisia kaikille asiakasryhmille.

Voiko kirjastossa skannata?
Unigrafian toimittamissa kopiokoneissa on skannaustoiminto, jolla voit lähettää PDF-tiedoston valittuun sähköpostiosoitteeseen. Skannaus on maksutonta.

Voiko kirjastossa asioida esteettömästi?
Esteetön asiointi on mahdollista kaikissa kirjaston toimipaikoissa. Katso tarkemmat tiedot esteettömästä asioinnista.

Muuta

Asun kaukana. Miten voin saada kirjan lainaksi?
Jos et pääse käymään meillä, mene paikalliseen kirjastoon tekemään kaukopalvelupyyntö. Se on maksullinen. Hinnan määrää paikallinen kirjasto.

Miksi kirjaa, joka on Helkassa HYLLYSSÄ-tilassa, ei löydy hyllystä?
Mahdollisuuksia on monia. Tarkista ensin kirjan sijainti kirjastokioskilla, ja varmista että olet oikean hyllyn luona ja etsit oikean pääsanan mukaan. Useimmiten kirja on aakkostettu tekijän mukaan, mutta jos kirja on toimitettu tai tekijöitä on yli kolme, se sijoitetaan kirjan nimen mukaan.

Joissain kirjastoissa on "tänään palautetut"-hyllyjä, joihin aineisto laitetaan kunnes se ehditään hyllyttää omalle paikalleen. Aineisto voi myös olla uutuushyllyssä. Jos kirjaa ei vieläkään löydy, kysy palvelutiskiltä - kirja voi olla juuri palautettu. Kirja voi olla myös kirjastossa olevalla toisella asiakkaalla, joka ei ole vielä lainannut sitä.

Miksi Helka on ajoittain pois päältä?
Kirjastojärjestelmää huolletaan ajoittain, ja silloin siihen ei saa yhteyttä. Huoltoajot pyritään ajoittamaan aikoihin, jolloin se haittaa vähiten asiakkaita, aamuun, viikonloppuun ja juhlapyhiin, mutta aina se ei ole mahdollista. Helkassa on joka ilta ja yö lyhyehköjä katkoja huoltoajojen vuoksi. Yliopiston verkossa on myös joskus katkoja, jolloin verkkoyhteydet ovat olleet poikki myös kirjastossa. Kirjat kannattaa uusia jo vähän ennen eräpäivää.

Mistä saan RefWorks-viitteidenhallintaohjelman käyttäjätunnuksen?
RefWorks-käyttäjätunnuksen voivat luoda itse kaikki, joilla on yliopiston käyttäjätunnus. Tunnusta luotaessa on oltava yliopiston verkossa.
Mene osoitteeseen https://www.refworks.com/Refworks/ klikkaa Login ja kirjautumisikkunassa Sign Up for a New Account.

Mitä teen, jos tarvitsemaani aineistoa ei löydy kirjastosta?
Kannattaa tarkistaa löytyykö aineisto jostain lähellä olevasta muusta kirjastosta (Helmet - Pääkaupunkiseudun yleiset kirjastot, Melinda - Suomen yliopistokirjastot). Jos ei vieläkään löydy (tai löytyy vain kaukaa), voit tilata teoksen kaukolainaan (maksullinen palvelu, ks. tarkemmat tiedot kaukolainauksesta) tai ehdottaa kirjastolle, että aineisto hankitaan.