/ Asioi / Työskentele kirjastossa /

Esteetön asiointi

Esteetön asiointi kirjaston toimipisteissä

Helsingin yliopiston kirjaston asiakaspalvelu antaa asiantuntijaneuvoja ja auttaa toimintarajoitteisia asiakkaita kaikissa kirjaston kokoelmien ja tietopalveluiden käyttöön liittyvissä asioissa. Asiakaspalveluun voi ottaa yhteyttä palautelomakkeella, puhelimitse tai kirjaston palvelutiskillä.

Asiakas voi saada Helka-korttiin merkinnän erityispalveluista. Tällöin asiakkaalle noudetaan kirjoja hyllystä ja tehdään varauksia puhelimessa. Varatut kirjat voidaan noutaa asiakkaan kirjastokortilla tai saada kotiin postitse.

Opas- ja avustajakoirat ovat tervetulleita kampuskirjastoihin.

Helsingissä näkövammaisia palvelee Näkövammaisten kirjasto Celia.

Helsingin yliopiston kirjaston verkkopalvelujen esteettömyys

HELKA kirjastotietokanta

Esteettömyys on pyritty ottamaan huomioon kirjastojärjestelmä HELKAssa. Sen WWW-liittymä on käytettävissä lähes ympäri vuorokauden. Palvelun kirjasinkokoa voi muuttaa, kuvissa on yleensä tekstivaihtoehto, eikä palvelussa ole vilkkuvia osia. Palvelussa on käytettävä hiirtä. Osa toiminnallisuudesta vaatii evästeiden ja Javascriptin sallimisen selaimessa.

Käyttöohjeet sisältävät tekstiä ja kuvia.

Elektroniset tiedonlähteet

Helsingin yliopiston kirjasto ei vastaa e-tiedonlähteiden käytettävyydestä. Kirjasto hankkii e-tiedonlähteitä palveluntarjoajilta yhteistyössä Kansalliskirjaston FinELib-konsortion kanssa. Valinnassa pyritään huomioimaan esteettömyys. 

E-aineiston palveluntarjoaja on vastuussa palvelunsa esteettömyydestä.

HELDA Digitaalinen arkisto

W3C:n mobiilivalidaattori antaa käytettävyydestä Heldalle 74%, digitaalisen arkiston palveluille. Käyttö onnistuu vaikkei järjestelmää ole suunniteltu kaikkia käytettävyyskysymyksiä huomoiden.