Suutari Asp   Henkilöt

 

MATRUUSI JORDAN ASP


Kolabackan suutarit polveutuvat merimies Jordan  Aspista (n.1756-1816) ja hänen suomalaisvaimostaan Helena Simontyttärestä (1770-1839). Jordan lienee ollut kotoisin Viaporista. 

Vuonna 1793 kauppaneuvos Johan Sederholmin (linkki Kansallisbiografiaan) fregatin Anders de Brucen lähtiessä Espanjan Cadiziin hänet mainitaan jungmannina Helsingin pitäjän Suutarilasta. Aspit asuivat tällöin Kirkonkylän Bäskas -talossa. Helena oli piikana 1785-96 Juunsin ja Björnsin taloissa.

Helsingin pitäjä oli 1700-luvulla merimiespitäjä. Brucen 24 miehestä viisi oli pitäjästä ja 10 Helsingistä, jonka telakka oli Ullanlinna, pitäjän puolella olivat Munkkiniemen ja Puotilan telakat. Purjehdukset olivat pitkiä: Jordan Asp lähti 533 tonnin fregatti Sveaborgilla Välimerelle 25.7.1794 ja Portugalin suolasatamasta Setubalista (St. Ybes) palattiin  vasta vuoden kuluttua 17.7.1795. Suuret alukset kulkivat talvikauden aikarahdattuina etelässä.

Jordanin viimeinen pesti oli kolmimastokaljuutti Die Gute Erwartungilla 1814-15, jolloin hän täytti 60 vuotta. Hänen kuolinvuonnaan 1816 tuleva suutari Johan Asp oli vain nelivuotias. Helena oli asunut lapsineen 1800-luvun alussa Tikkurilan Staffans-talossa, sitten Tuomarilassa ja leskenä 1819-20 kappalainen J.J.Björksténin Nilsaksessa Kirkonkylässä ja taas Tuomarilassa. Hämeenkylän Gållbackaan Helena muutti 1827, jolloin Johan oli ollut siellä suutarinopissa kaksi vuotta. Kirkonkylään äiti palasi vuosiksi 1830-34, mutta muutti jälleen pojan luo ja kuoli talvella 1839 ennättämättä nähdä Kolabackan mäkitupaa.


JORDAN ASPIN LAIVAT

1 lästi = 18 kippuntaa = 3.060 kg


 1793:  fregatti Anders de Bruce, 249 lästiä, rakennettu 1783 Helsingissä, myyty Göteborgiin 1794. Laiva oli täällä kauppaneuvos Johan Sederholmin omistuksessa ja purjehti Cadizin kautta Välimerelle.

Lisätietoja Johan Sederholmista , Helsingin kaupungin museo


 1794-95:  fregatti Sveaborg, 174 lästiä, rakennettu 1783 Puotinkylässä, myyty Cadizissa 1795. Välimerenliikenteessä, 11,5 kk:n matka päättyi paluuseen St.Ybesistä.

1797:  kaljaasi Sophia Catharina, 33,5 lästiä, elo-marraskuu Flensborg, Lyypekki ja Itämeri.

1798:  snaupriki Helsingfors, 216,5 lästiä, rakennettu Helsingissä 1765, välimerenliikenteessä, osaomistaja kauppaneuvos Sederholm. 

1803:  priki Oskyldigheten, 79 lästiä, rakennettu Tammisaaressa, Pohjanmerelle ja edelleen.

1804:  snaupriki Redligheten, 162,5 lästiä, rakennettu Porvoossa, omistus porvoolainen, välimerenliikenteessä.

1814:  fregatti Lovisa Carolina, 164 lästiä, Tammisaareen, josta kotoisin. Mahdollisesti kauppias Carl Hultmanin alus.

1814-15:  kolmimastokaljuutti Die Gute Erwartung, 100 lästiä, Hampuri, Itämeri, Pietari, kapteenina E.A.Benzelstierna, myöhemmin Hannibal Hagelstamin jälkeen Turun merenkulkukoulun johtaja, Carl Albert Edelfeltin setä ja holhooja Suomessa. Laiva lienee pietarilainen, mutta miehistö Suomesta. 



Takaisin sivun alkuun