Aloittelijan sanasto Keskiviikkopeliin

 
Mikäli sattuu saapumaan klubille keskiviikkoiltana, sieltä tavoittaa joukon ihmisiä, jotka puhuvat näennäisesti suomea. Tarkemmin kuunnellessaan huomaa kuitenkin, että he käyttävät sittenkin jotakin vierasta kieltä. Aloittelevalle pelinkuuntelijalle on tarkoitettu seuraava, aiheenmukaisesti – tai ainakin sinne päin – järjestelty lyhyt sanasto, joka sisältää yleisimmin käytetyt ilmaukset.
 
 
pelitekniikkaa (josta hahmot ovat autuaan tietämättömiä, totta kai):
 
 
GM: pelimaailman todellinen jumala
 
rundi ja turni: peliaikaa mittaavia ajan yksiköitä
 
aasee: mittaa, kuinka kova hahmo armoreineen on (kirjaimellisesti): mitä pienempi aasee, sitä kovempi ja sitä lujempaa pitää lyödä saadakseen vahinkoa aikaan.
 
ekspo: mittaa, kuinka paljon hahmo on ottanut turpiinsa (hieman yksinkertaistaen); "No pain, no gain" on eräs GM:mme lempisanonnoista.
 
hiparit: mittaavat, kuinka paljon hahmo kestää ottaa turpiinsa – loppuvat toisinaan kesken.
 
leveli: ekspoilla kerätään hahmolle leveleitä, mitä enemmän leveleitä, sitä runsaammin hipareita – ja sitä enemmän voi ottaa turpiinsa.
 
seivata: kuulostaa epäilyttävästi purjehdus- tai tietokonealan termiltä, mutta tarkoittaa onnettomien hahmojen säälittäviä yrityksiä säästyä spellin, myrkyn tai lohikäärmeen hönkäyksen vaikutuksilta. Lupa seivata johtaa keskittyneeseen nopanheittoon ja satunnaisiin tuskanulvahduksiin (jotka puolestaan saavat GM:n taputtamaan innoissaan käsiään).
 
flyygeli: tipahtaa joskus kirkkaalta taivaalta seikkailijoiden niskaan merkkinä siitä, että pelaajat ovat herättäneet pelimaailman jumalan vihan. Sana, joka GM:n lausumana useimmiten vaientaa pelaajat taianomaisesti.
 
 
hahmot ovat usein ihmisiä, mutta voivat edustaa muitakin rotuja, joista tavallisimpia ovat:
 
 
elffit: jotka pitävät itseään muita parempina, koska ovat pitkäikäisiä ja omaavat viisivuotiaan lapsen keskittymiskyvyn.
 
dvarffit: ovat pieniä, partaisia, vantteria miehiä*, jotka pitävät isoista kirveistä ja kovista tappeluista
 
 
hahmoilla on myös erilaisia kutsumuksia:
 
 
faitteri: vyöryvä massa lihaksia, metallia ja teräviä esineitä, harvemmin liialla intillä pilattu
 
klerikki (klera): Usein nämäkin hahmot pohjimmiltaan tavoittelevat vain omaa etuaan, mutta osaavat pukea sen uskonnollisen kutsumuksen kaapuun. Hyvin suosittuja seikkailijaporukoissa etenkin huonosti menneen taistelun jälkeen.
 
maagi: tempuntekijä, joka suhtautuu ylimielisesti faittereihin, mutta piileksii kyllä tosipaikan tullen mielellään näiden selän takana. Ylenkatse on usein molemminpuolista: "Hei maagi, heitä spelli!"
rankkuri: metsien mies, joka suhtautuu luonnonlapsen välittömyydellä kaikkiin kohtaamiinsa elämänmuotoihin: "Jättiläisiä! Me vihataan niitä! Tapetaan ne!"
tiiffi: pysyy yleensä maagin tavoin tappeluista loitolla viilaillen pitkiä kynsiään, mutta osallistuu aarteenjakoon sitäkin innokkaammin.
 
 
hahmoilla on erilaisia ominaisuuksia (määritelty nopanheitolla välille 3-18):
 
 
consta: paljastaa muun muassa sen, montako tuopillista reipas faitterimme kumoaa ennen sammumistaan ja kuinka monta kääpiöseppää hänen päässään seuraavana aamuna kalkuttelee
 
dexi: etenkin tiiffien arvostama sorminäppäryysominaisuus, mutta arvokas myös muille hahmoille, kun kuljettaessa rotkon seinämää alas vievällä kapealla ja liukkaalla polulla ylhäältä äkkiä vierii kivi...
 
intti: usein korkea intti tekee miehistä ja naisista maageja
 
strena: faitterin kantava voima
 
wisdomi: klerikeille hyödyllinen ominaisuus, jota joskus soisi muillekin siunaantuneen, kun niiden kohellusta katsoo
 
 
aseistus ja toiminta taistelussa:
 
 
armori: ja sitten hiivimme äänettömästi... kuinka niin ei muka onnistu? (useimmilla hahmoilla on päällään kilokaupalla kolisevia metallilevyjä ja kilisevää ketjupaitaa)
 
bastardi: yleensä tällä ei ole mitään tekemistä hahmon syntyperän tai luonteen kanssa (poikkeuksena Jerkov), vaan sillä tarkoitetaan pahaluontoista miekkaa
 
dartti: näiden heitteleminen voi olla lukijallekin tuttua, tosin useimmiten hän ei (toivottavasti!) tähtää elävään maaliin
 
däggeri: kapine, jolla maagit ja tiiffit puhdistavat kynnenalusiaan sillä aikaa, kun faitterit huitovat miekoillaan
 
lonkku: saattaa tuntua hieman ikävältä, mikäli tätä lonkkua tungetaan kurkusta alas, vaikka miekannielijä siihen ehkä pystyisi
 
meissi: klerikin vastaisku
 
scrolli: muistilappu hajamielisiä maageja varten
 
shiildi: parantaa aaseetä, kuuluu usein faitterin varustukseen
 
spelli: maagien lempiase, industrial might & logic
 
staffi: maagien itsetehostusväline, johon turvaudutaan, kun omat spellit eivät riitä vaikutuksen tekemiseen
 
wandi: hieman pienempää itsetehostusta kaipaavien maagien suosima kapistus
 
hiilata: klerikkien epäkiitollinen tehtävä sen jälkeen, kun urheat faitterimme ovat ottaneet päihinsä
 
töönata: klerikkien yritykset manata pahoja henkiä
 
 
Ja näitä seikkailijamme kohtaavat:
 
nonpeesee (non-PC): esim. Jerkov, vaikka kuuluukin nykyisin vakiporukkaan
 
monsu: ökkö, hirviö... mitä ikinä GM keksiikin poloisia seikkailijoita vastaan heittää