Hassuja kaavioita
Taistelutaulukko potentiaalisia hirviöitä vastaan
Tämä asteikko kertoo mikä on kunkin osuus tapoista jos taistelisimme kutakin ökköä vastaan niin että me ja ököt olisivat rivissä (eli aina 1:1 tilanne). Vielä vähän lukuja ennen itse asteikkoa:

Knolleja saataisiin tapettua 1390, Ogreja 502, mäkijättiläisiä 57, myrskyjättiläisiä 4,8 Rakshasoja 43 ja Ice Devilejä 5,7. Asteikossa aseiden vauriot ovat ns. keskokokoisia vastaan, eikä vöitä, kääpiö- tai vihabonuksia ole laskettu mukaan. Rakshasa ja Ice Devil - kohdassa on otettu huomioon se, ettei hahmon omistamalla aseella ole mahdollista osua ko. hirviöön. Painotus on noissa kovemman luokan hirvilöissä, sillä juuri ne ovat niitä jotka saavat meidät hankaluuksiin.

taistelu5.gif (21686 bytes)

Analyysi. Ogreja vastaan  Roger vastaa lähes puolesta koko poppoon tehosta, mutta kun vastus kovenee alkavat etenkin Brünhilde ja Zorbas kiriä. Taistelutilanteessa ei tietenkään  synny oletettuja jonotilanteita, joten yksittäinen hahmo on huomattavasti haavoittuvampi kuin hänen laskennallinen tehonsa antaisi ymmärtää. (Esimerkiksi Roger surmasi taannoisessa knollikahakassa alle 30 knollia ennen kun nämä saivat hänet hengiltä ja laskennallisesti Rogerin pitäisi pystyä surmaamaan näitä 595)

Rogerasteikko
Rogerin  ylivoimaisuutta voi myös kuvata toisinkin. Alla on ns. Rogerasteikko joka kuvaa sitä kuinka "montaa" Rogeria kukin vastaa yllä olevan  hiriviövalikoiman antaman keskiarvon mukaan. Rogerin pylvästä kuvassa ei ole mutta se olisi siis 1.

taistelu4.gif (10016 bytes)

Oletettavaa on että Iggiwilvin aarre seikkailu kohottaa muutaman hahmon asemia taulukossa, asteikossa ei vielä näy mm. Colombon saamat 8 lisähiparia

Iggwilvin aarrepoppoon asteikko Brünhilden toimiessa mittatikkuna
taistelu1.gif (10859 bytes)

Tässä poppoossa on seikkailumme menestymisen avaimet. Taulukko osoittaa selvästi, Jerkov ja Brynhilde ovat niitä joiden vastuulla lyöntivoima pitkälti on. Zorbas kelpaa kakkosriviin, mutta muut ovatkin sitten jo aika tehottomia. Rincewindin kohtalaisen korkea sijainti kuvaa hyvin ryhmämme lyöntivoiman vähäisyyttä. Ensimmäinen pylväs kuvaa tilannetta seikkailun alussa ja toinen sen tämänhetkisessä tilanteessa. Tähän mennessä vain Colombon osalta on tapahtunut muutoksia. Seuraavat mahdollisesti muuttuvat ovat Aldus ja Bob. Löydettävät esineet saattavat myös muuttaa tilannetta aika tavalla.

Jos kaikki pääsisivät mättämään...
Eli alla oleva taulukko osoittaa kuinka paljon raundissa poppoomme keskimäärin löisi mihinkin AC:hen. Taulukossa oletetaan, että 1:llä menee aina ohi ja 20:llä osuu aina.

tappelut1.gif (25753 bytes)

Ja lopuksi taulukkoja kunkin ammattiryhmän sisäisistä eroista mitä tappeluun   tulee.

taistelijat

wpe3.jpg (17011 bytes)

papit

wpe4.jpg (16644 bytes)

varkaat

wpe5.jpg (16751 bytes)

maagit

wpe6.jpg (17270 bytes)