Helsingin yliopisto, humanistinen tiedekunta
Helsingfors universitet, humanistiska fakulteten

FOLKLORISTIIKKA /
FOLKLORISTIK

Valintakoetehtävät 2007 / Urvalsuppgifter 2007

Valintakokeen vaatimukset ja kokeen luonne: / Fordringar och provtyp:

  1. Virtanen, L.: Suomalainen kansanperinne. Suomalaisen kirjallisuuden seura.
  2. Siikala, A.-L.:Tarina ja tulkinta, s. 17-99. Suomalaisen kirjallisuuden seura.

    Koe on hylätty, jos pistemäärä on alle 4. Kirjoita vastaukset 1,2 ja 3 kaikki omille papereille!

    Provet är underkänt i fall sammanlagda poäng underskrider 4. Besvara frågorna 1,2 och 3 på skilda papper!

Koetehtävät: / Provuppgifter:

Reaalikoetyyppinen kysymys (arvostelu 0-3 pistettä):
1. Riimilliset kansanlaulut

 

Tekstiaineiston analyysi (arvostelu 0-4 pistettä):
2. Analysoi oheiset tekstit käyttäen Anna-Leena Siikalan esittämää mallia. Määrittele tekstien perinnelaji(t). Selvitä lukemasi kirjallisuuden avulla myös sitä, millä tavalla tekstit kuvastavat kansanomaista ajattelua.

A. Kerran tonttu oli siellä riihessä ollut pahana, niin etteivät sinne yöksi tulleet kalamiehet saaneet nukkua. Oli kolistellut kovin. Talon omistaja komensi tonttua hiljemmin häärimään. Mutta silloin tonttu sanoi: Luuleks, ettei tällä ole muita isäntiä. Myöhemmin yöllä tuli vieras riiheen, joku kalastaja, joka myös pyysi yösijaa. Tullessaan hän tervehti. Silloin tuli tonttu kai hyvälle päälle eikä enää kolistellut. Pitääkin aina tervehtiä, kun tulee sisälle, vaikkei ketään ihmistä näkisi.

B. Semmosen harmaapartasen ukon olen nähnyt Mäntsälän Sääksjärven tulitikkutehtaalla. Vintin ikkunal istu ain semmonem pikkunen harmaa ukko. Se ilmotti mones sortis itteens. Kun toppamylly rupes palaan tehtaal, niin vähä ennen ukko tuli keittiön ovelle soihtu käres. Kyl sen näki kaikki: kun oltiin tulen vaaras, niin se viisas. Kerran sama ukkeli tuli ja koputtaa täl taval oveen. Mestari tuli ja sano: Mikäs nyt on pannuhuonees? Oli luukut menny kiin eikä se tyäntekijä päässyt pois. Se ilmotti. Sanovat, et se oli semmonen haltia. Kaikki näki sen kyllä: lyhyt mies, pitkä harmaa parta.

 

Peruskäsitteet (arvostelu 0-3 pistettä):
3. Selitä lyhyesti (kukin noin 5-10 lauseella) seuraavat käsitteet tai nimet:
a) kertomusloitsu ja syntyloitsu
b) perinteen anonyymisyys
c) Pellonpekko

- - - - -

Fråga av realprovstyp (bedömning 0-3 poäng):
1. Rimmade folkvisor (riimilliset kansanlaulut).

 

Analys av textmaterial (bedömning 0-4 poäng):
2. Analysera texterna nedan med hjälp av Anna-Leena Siikalas modell. Bestäm texternas genre(r). Klargör också med hjälp av den litteratur du bekantat dig med hur texterna avspeglar det folkliga tänkesättet.

A. En gång hade tomten varit så besvärlig i rian att fiskarna som kom dit för att övernatta inte fick sova. Han hade skramlat hårt. Husets ägare kommenderade tomten att bestyra tystare. Men då sa tomten: Tror du att här inte finns andra husbönder. Senare på natten kom en gäst till rian, någon fiskare, som också bad om nattrum. Då han kom in hälsade han. Då blev väl tomten på gott humör och skramlade inte mera. Man skall också alltid hälsa när man kommer in, fast man inte skulle se till någon människa.

B. En sån där gråskäggig gubbe har jag sett i tändsticksfabriken i Sääksjärvi i Mäntsälä. Vid vindsfönstret satt alltid en sån där liten grå gubbe. Han gav sig till känna på många sätt. Då fabrikens kvarn började brinna kom gubben lite före till köksdörren med en fackla i handen. Nog såg alla det: när man var i brandfara visade han sig. En gång kom samma gubbe och knackade så här på dörren. Mästaren kom och sa: Vad är det nu i pannrummet? Luckorna hade gått fast och arbetaren slapp inte ut. Han meddelade. Man säger att han var ett sånt där rå. Alla såg honom nog: en kort man med grått skägg.

 

Grundbegrepp (bedömning 0-3 poäng):
3. Förklara kort (med ca 5-10 satser per fråga) följande begrepp eller namn:
a) episk formel (kertomusloitsu) och uppkomstformel (syntyloitsu)
b) traditionens anonymitet
c) Pellonpekko


© Humanistinen tiedekunta, Helsingin yliopisto