Helsingin yliopisto, humanistinen tiedekunta
Helsingfors universitet, humanistiska fakulteten

TAIDEHISTORIA /
KONSTHISTORIA

Valintakoetehtävät 2005 / Urvalsuppgifter 2005

Valintakokeen vaatimukset ja kokeen luonne:

Pääsykoekirjaa ei ole, vaan valintakoe on aineistokoe, jossa kirjoitetaan itsenäinen teosanalyysi. Esseemuotoinen teosanalyysi on kirjoitettava joko annetusta kuvataide- tai arkkitehtuuriteoksesta tai teosryhmästä. Kuva-aineisto ja orientoivat asiatiedot jaetaan tehtävän mukana. Tehtävässä on pystyttävä havainnoimaan ja analysoimaan visuaalista taideteosta sekä ilmaisemaan asiat selkeästi ja perustellen. Asiat, joihin on kiinnitettävä erityistä huomiota, ilmoitetaan kokeessa erikseen. Kuvataiteessa näitä voivat olla esimerkiksi aihe, sisältö ja muoto, rakennustaiteessa tilajärjestely, materiaalinkäsittely ja rakenne. Koe arvostellaan asteikolla 0-10 ja tullakseen hyväksytyksi on hakijan saatava kokeesta vähintään 5 pistettä.

Fordringar och provtyp:

Någon bok för urvalsprovet anges inte, utan provet består av ett materialprov som förutsätter att den sökande skriver en självständig verkanalys. Konstverksanalysen skall skrivas i essäform om ett verk eller en grupp av verk antingen ur bildkonsten eller ur byggnadskonsten. Tillsammans med uppgiften utdelas bildmaterial och orienterande fakta. Svaret bör visa att sökanden kan observera och analysera ett visuellt konstverk och ge iakttagelserna ett tydligt och motiverat uttryck. Aspekter som speciellt skall observera meddelas särskilt. Inom bildkonsten kan det gälla t.ex. motiv, innehåll och form, inom byggnadskonsten disposition av utrymmen, materialbehandling och struktur. Bedömning 0 - 10 poäng, det lägsta godkännbara poängtalet för provet är 5.


Koetehtävät

Pääsykokeessa on kaksi analyysitehtävää, joista valitaan toinen, joko vaihtoehto A (kuvataideanalyysi) tai vaihtoehto B (arkkitehtuurianalyysi). Tehtävän arvioinnissa kiinnitetään huomiota kykyyn havannoida ja analysoida visuaalista aineistoa. Vastaa vain yhteen tehtävään. Jos vastaat molempiin, vain heikompi vastaus huomioidaan.

VAIHTOEHTO A

Marc Chagall (1887-1985), "Seitsensorminen omakuva", 1912-1913. (Stedelijk Museum, Amsterdam).
[HUOM! Kuva on otettu pois.]

Kuvaile maalaus ja erittele sitä. Kiinnitä huomiota mm. sommitteluun, tilan jäsentelyyn, värin ja valon käyttöön, tyyliin sekä henkilökuvaukseen. Analysoi lisäksi oheisen tekstin pohjalta Chagallin näkemyksiä omasta taiteilijuudestaan ja maailmankuvastaan ja niiden ilmenemistä Seitsensormisessa omakuvassa.

[HUOM! Liite on poistettu: Sixten Ringbom, Pinta ja syvyys. Marc Chagallin "Seitsensorminen omakuva" ja unohdettujen kuvauskeinojen arvon palauttamien. 1989, 83-85.]

VAIHTOEHTO B

Yrjö Lindegren "Käärmetalo" 1949-1951, Helsinki.
[HUOM! Kuva on otettu pois.]

Analysoi Yrjö Lindegrenin (1900-1952) Helsingin Mäkelänkadun varrelle suunnittelemaa arava-kerrostaloa, joka tunnetaan myös nimellä Käärmetalo. Taustamateriaalina toimii Lindegrenin oma kuvaus rakennuksesta. Pohdi tekstin ja suunnitelman suhdetta toisiinsa. Kiinnitä huomiota vastauksessasi seuraaviin asioihin: rakennusten sijoittelu tontilla, rakennusten massoittelu ja pohjakaavat, asuntojen sijoittelu ja pohjakaavat. Mitä rakennuksen poimuilevasta ulkomuodosta seuraa? Millaisia seikkoja rakennuksen suunnittelussa on otettu huomioon? Oheistekstinä on ote Yrjö Lindegrenin omasta selostuksesta rakennusprojektista. Minkälaisiin seikkoihin teksti ohjaa huomiota ja millaiselta Lindegrenin oma arkkitehtuurikäsitys vaikuttaa sen perusteella?

[HUOM! Liite on poistettu: Yrjö Lindegren, Arkkitehti-lehti 9-10/1950 s. 138]

Provuppgifter

Provet består av två analysuppgifter, välj den ena, antingen A (bildkonstanalys) eller B (arkitekturanalys). Uppgiften bedöms med hänsyn till iakttagelseförmåga och formåga att analysera visuellt material. Besvara enbart en uppgift. Ifall du besvarar bägge uppgifterna beaktas det sämre svaret.

ALTERNATIV A

Marc Chagall (1887-1985), Självporträtt med sju fingrar, 1912-1913, Stedelijk Museum, Amsterdam.
[OBS! Bilden har tagits bort.]

Beskriv målning och analysera den. Fäst uppmärksamhet bl.a. vid komposition, rumsbildning, färg- och ljusbehandlingen samt figurframställning. Analysera ytterligare på basen av den bifogade texten Chagalls syn på sitt eget konstnärskap och världsbild samt deras framträdanede i "Sjufingrigt porträtt".

[OBS! Bilagan har tagit bort: Sixten Ringbom, Det ytliga djupet. Marc Chagalls "Självporträtt med sju fingrar" och återupptäckten av bortglömda uttrycksmedel.]

ALTERNATIV B

Yrjö Lindegren "Ormshuset" 1949-1951, Helsingfors.
[OBS! Bilden har tagits bort.]

Analysera det aravahöghus vid Backasgatan i Helsingfors som Yrjö Lindegren (1900-1952) har planerat. Huset kallas även Ormhuset. Som backgrundmaterial fungerar Lindegrens egen beskrivning av huset. Reflektera över textens och planens förhållande till varandra. Fäst uppmärksamhet vid följande punkter: byggnadernas placering och massor på tomten, byggnadernas konstruktion och bottenplaner, bostädernas läge och bottenplan. Vad har husets slingrande utseende för följder? Hurudana saker har beaktats i husets planering? Bifogat citat ur Yrjö Lindegrens egen beskrivning över byggnadsprojektet. Vid hurudana punkter fäster man uppmärksamhet på basen av texten och hurudan uppfattning får man on Lindegrens egen arkitekturuppfattning?

[OBS! Bilagan har tagits bort: Yrjö Lindegren, Arkitekt 9-10/1950 s. 138]



© Humanistinen tiedekunta, Helsingin yliopisto