Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English
Helsingin yliopisto Humanistinen tiedekunta
 

Humanistinen tiedekunta

 

 

Kuukauden humanisti

8/2005 - Tanja Asikainen: Opettajasta Hops-ohjaajaksi

Tanja Asikainen. Kuva: Mika FederleySuomen kielen laitoksen amanuenssi Tanja Asikainen tunnustaa koko viime kevään miettineensä enimmäkseen tutkinnonuudistusta ja henkilökohtaisia opintosuunnitelmia. Kesälomaansa varten hän ei kuitenkaan Hopsia tehnyt, vaan palasi laitokselle virkistyneenä ja valmiina tulevan lukuvuoden haasteisiin.


”En ole kauhean pitkälle päässyt”, nauraa Tanja, joka valmistui keväällä 2003 suomen kielen laitoksesta pyöriteltyään graduaan neljä vuotta. Pääaineenaan Tanjalla oli suomen kieli ja sivuaineina kasvatustiede sekä nykykreikan kieli ja kirjallisuus. Ennen valmistumistaan Tanja ehti olla viisi vuotta suomi toisena ja vieraana kielenä -opettajana aikuiskoulutuskeskuksessa. Lisäksi hän ahkeroi kielikeskuksen Kielipalveluissa sekä Sibelius-Akatemiassa opettamassa kielenhuoltoa.

Suomen kielen laitokseen Tanja palasi syksyllä 2003. ”Suunnittelijan työ oli hyppy tuntemattomaan”, sanoo Tanja. Suunnittelijan työkenttään kuuluivat mm. aineenopettajankoulutuksen kehittämiseen ja täydennyskoulutukseen liittyvät asiat sekä opiskelijavaihdon koordinointi. Kuluvan vuoden maaliskuusta alkaen Tanja on toiminut amanuenssina. ”Työtehtävät ovat osittain pysyneet samoina, mutta lisäksi on tullut enemmän opintoneuvontaa ja -ohjausta sekä työharjoitteluun liittyviä asioita”, Tanja valottaa työnkuvaansa.


Kokemuksia Kreikasta

Tanja opiskeli lukuvuoden 95–96 Sokrates-vaihdossa Ateenassa nykykreikkaa ja yleistä kielitiedettä, minkä jälkeen hän suoritti yliopiston kielitaitotestin ja sai varsinaisen opiskelupaikan kreikkalaisen filologian laitoksesta. Opinnot jatkuivat Kreikassa vielä puolitoista vuotta, mutta koska tutkinnon suorittaminen näytti mahdottomalta urakalta, Tanja päätti palata Suomeen.

Opiskelu Ateenassa oli kiinnostavaa, mutta myös hyvin erilaista kuin Suomessa. Yliopisto-opiskelijalla ei ole opinnoissaan minkäänlaista valinnaisuutta, vaan opinnot suoritetaan neljän vuoden putkessa tietyssä määrätyssä järjestyksessä. ”Hopseja ei siellä siis tarvita”, Tanja hymähtää. Opetus sinällään oli korkeatasoista, mutta opiskelua värittivät monet käytännön ongelmat – kuten tiuhaan toistuvat yliopistolakot, vuotavat katot ja tupakansavusta täyttyvät luentosalit.


Varaslähtö Hopsiin

Elokuun alusta yliopistoissa voimaan tulleessa uudessa tutkintojärjestelmässä henkilökohtaisen opintosuunnitelman eli Hopsin tekeminen sisältyy tutkintovaatimuksiin.

”Meillä on opiskelijoiden aloitteesta ollut opintojensuunnittelua varten käytössä lomake jo muutaman vuoden ajan”, paljastaa Tanja. Lomakkeen täyttäminen ei ole ollut pakollista, mutta suurin osa on sen palauttanut perusopintojen loppuvaiheessa. Se on helpottanut opiskelijan kanssa keskustelemista ja siitä on myös saatu hyödyllistä tietoa opetuksen suunnittelua varten.

Tanja kertoo laitoksen opiskelijoiden olleen aina hyvin mukana kaikenlaisissa uudistuksissa. ”Hopsin kehittämistä varten perustettiin työryhmä, jossa henkilökunta ja opiskelijat yhdessä miettivät asiaa. Opiskelijat ottivat vastuun lomakkeen suunnittelusta, joten laitoksen uusi Hops-lomake onkin täysin opiskelijoiden tekemä”, Tanja kehuu.

”Hopsissa ei ole varsinaisesti mitään uutta”, sanoo Tanja. Aina on annettu opintoneuvontaa ja -ohjausta, kehotettu opiskelijoita miettimään sivuainevalintoja sekä pidetty infotilaisuuksia työharjoittelusta ja opiskelijavaihdosta. Tanja uskoo, että opiskelijat haluavat puhua opinnoistaan ja moni tarvitsee jossain vaiheessa ohjausta. Hän tietää monen opiskelijan arastelevan ja pitävän kysymyksiään tyhminä. ”Hopsien myötä tulee näkyväksi se, että opintoja suunnittelevat kaikki ja kaikki saavat ohjausta, eivät siis pelkästään ne, joilla on jotain suuria ongelmia”, Tanja toteaa.

Suomen kielen laitoksessa Hopseista ei tehdä numeroa. Se on osa opiskelua ja se täytyy tehdä. Opettajille kootaan Hops-kansio, johon tulevat opiskelijoiden täytettävät lomakkeet sekä vinkkejä Hops-keskustelun tueksi. ”Jokainen toki ohjaa omalla tavallaan, mutta tietty yhdenmukaisuus on säilyttävä, ettei ohjauksen onnistuminen riipu ohjaajasta”, perustelee Tanja.


Osaksi opintoja

Opintojen kirjallisen suunnittelun ohjauksesta jo kokemusta omaavana Tanja uskaltautuu antamaan muutaman vinkin Hopsiin liittyen. Lähtökohta on se, että opiskelija on itse vastuussa Hopsinsa tekemisestä ja sen päivittämisestä, mutta hänellä on oikeus saada siihen ohjausta. Mielensä saa vaihtaa ja Hopsia saa muuttaa eli se ei ole siinä mielessä sitova. Reilua Tanjan mielestä kuitenkin olisi, että opiskelija kävisi keskustelemassa Hopsia koskevista suuremmista muutoksista. Hops on osa opintojen etenemistä. ”Hyvä käytäntö voisi olla se, että opiskelijalla on aina vastaanotolle tullessaan mukanaan päivitetty suunnitelma”, ehdottaa Tanja, joka itse pyytää opiskelijaa lähettämään sen etukäteen sähköpostitse.

Parhaassa tapauksessa Hopsilla voi konkreettisesti aikatauluttaa opintoja. ”Hopsin tekemistä aloitellessa pitää jo vähän miettiä sivuaineita. Valintoja ei toki tarvitse heti tehdä, mutta tärkeää on tiedostaa, että sellainenkin tulee olla”, Tanja muistuttaa.

Ohjaajia Tanja muistuttaa antamaan tilaa opiskelijalle. Opiskelijan on itse tehtävä valintansa. ”Olen itse esimerkki siitä, että vähän oudommallakin aineyhdistelmällä löytää paikkansa työelämässä”, hymyilee Tanja.


Innolla eteenpäin

Huokaukseen ”kevät oli ihan kauhea” kiteytyy varmasti monen muunkin tutkinnonuudistuksen ja Hopsien parissa työskennelleen tuntemukset. Pääosin mökillä rentoutuen vietetty kesäloma on kuitenkin tehnyt tehtävänsä. Nuori amanuenssi on varsin tyytyväinen työhönsä. ”Tämä ei ole kaukana opettamisesta”, sanoo itseään yhä opettajatyyppinä pitävä Tanja. Hän veti vielä viime vuonna opiskelijoille lukupiiriä, mutta sitten paperityöt ottivat vallan. ”Elän toivossa, että kunhan saadaan tämä tutkinnonuudistus ja siirtymäsäännöt pois jaloista, niin ehkä sitten taas”, Tanja sanoo optimistisesti.


Teksti: Marjo Mansikka
Kuva: Mika Federley



"Kuukauden humanisti" esittelee kerran kuussa Helsingin yliopiston humanistisen tiedekunnan henkilöstön jäsenen, opiskelijan tai tiedekunnasta valmistuneen.