SÄHKÖPOSTIN KÄYTTÖ YLIOPISTOLLA

Helsingin yliopistossa siirrytään käyttämään sähköpostina Microsoftin Office 365 sähköposti- ja kalenterijärjestelmää.

Office 365 -sivut >>



Yliopistolla on yleisimmin käytössä yliopiston oma Mappi-posti. Sitä voi lukea eri ohjelmilla ja sen lisäksi selaimella missä tahansa Webmailin avulla. Oman sähköpostin käyttö yliopistolla on turvallista, silloin esimerkiksi tutkimusdata ei joudu ulkopuolisten palveluntuottajien käsiin.

Vältä suurten liitetiedostojen lähettämistä sähköpostitse, käytä sen sijaan Funet File Senderiä. Katso yleisiä ohjeita liitetiedostojen käyttöön.

Jos haluat siirtää itsellesi kotoa yliopistolle jonkun tiedoston, suosittelemme käyttämään VPN-portaalia, sillä suoraan sähköpostista avatut dokumentit tallentuvat usein väliaikaishakemistoon, josta ne katoavat, kun kirjaudut ulos koneelta.

Sähköpostillesi on käytössä 1 gigatavun kiintiö. Lisätilaa voi tarvittaessa pyytää oman pääainelaitoksen atk-yhdyshenkilöltä.

Mappi-postissa on mahdollista ottaa käyttöön usean käyttäjän kesken jaettu postilaatikko, joka ei kuluta henkilökohtaista kiintiötä.

Mobiililaitteille on tehty oma koontisivu pelkistä sähköpostin asetuksista:Yleiset Mappi-postiasetukset mobiililaitteisiin

Jos sinulla on useita eri postilaatikoita (Mappi, Unix, Notes), kannattaa niiden posti keskittää yhteen paikkaan. Voit myös ohjata kaikki sähköpostisi yliopiston ulkopuoliseen osoitteeseen. Katso ohjeet postinohjaukseen.

Kun lopetat opiskelun, loppuu myös helsinki.fi -osoitteesi käyttö, jolloin saat käyttöösi haluttuessasi ns. alumni-osoitteen, joka on muotoa etunimi.sukunimi@alumni.helsinki.fi. Vanhat postisi eivät siirry sinne automaattisesti.

Kun nimesi muuttuu, voit muuttaa myös sähköpostiosoitteesi. Käyttäjätunnusta ei vaihdeta. Katso myös Kun tietosi muuttuvat -opasta.

Vasemmassa palkissa ovat tarkemmat ohjeet sähköpostin käyttöön yliopistolla.