SÄHKÖPOSTIN KÄYTTÖ YLIOPISTOLLA

Helsingin yliopistossa siirrytään käyttämään sähköpostina Microsoftin Office 365 sähköposti- ja kalenterijärjestelmää. 23.6.2015 alkaen uudet yliopistolaiset saavat O365-tilin oletuksena.

Office 365 -sivut >>

Kirjaudu tästä OWA:an >>


Yliopiston sähköpostin käsittelyä koskevat säännöt ovat Flammassa. Säännöt koskevat kaikkea sähköpostia siitä riippumatta, millä ohjelmalla tai laitteella postia käsitellään. Lisäksi yliopiston tietoturvaryhmä on tehnyt sähköpostin käsittelyohjeet. Office 365:ttä koskeva EULA (Loppukäyttäjän lisenssisopimus) on luettavissa täältä.

Yliopistolla on toistaiseksi käytössä myös yliopiston oma Mappi-posti, joka on väistymässä Office 365 -palvelun käyttöönoton myötä. Molempia voi lukea eri ohjelmilla ja sen lisäksi selaimella, Mappi-postia Webmaililla ja Office 365:ttä OWA:lla.

Sähköpostillesi on käytössä Mappi-postissa 1 gigatavun kiintiö. Lisätilaa Mappi-postille voi tarvittaessa pyytää oman pääainelaitoksen it-yhdyshenkilöltä.
Office 365:n pilvipostissa tilaa on 50 Gt ja paikallisessa 10 Gt.

Molemmissa järjestelmissä on mahdollista ottaa käyttöön usean käyttäjän kesken jaettu postilaatikko, joka ei kuluta henkilökohtaista kiintiötä. Ohjeet Office 365 -järjestelmään ja Mappi-postiin.

Vältä suurten liitetiedostojen lähettämistä sähköpostitse, käytä sen sijaan esimerkiksi Funet File Senderiä. Katso yleisiä ohjeita liitetiedostojen käyttöön.

Jos haluat siirtää itsellesi kotoa yliopistolle jonkun tiedoston, suosittelemme käyttämään VPN-portaalia, sillä suoraan sähköpostista avatut dokumentit tallentuvat usein väliaikaishakemistoon, josta ne katoavat, kun kirjaudut ulos koneelta.

Mobiililaitteille on tehty oma koontisivu sähköpostin asetuksista:

Jos sinulla on useita eri postilaatikoita (Office 365, Mappi, Unix, Notes), kannattaa niiden posti keskittää yhteen paikkaan. Katso ohjeet postinohjaukseen.

Kun lähdet pois yliopistolta

Kun lopetat opiskelun, loppuu myös helsinki.fi -osoitteesi käyttö. Voit halutessasi ottaa käyttöön ns. alumni-osoitteen, joka on muotoa etunimi.sukunimi@alumni.helsinki.fi. Vanhat postisi eivät siirry sinne automaattisesti.

Jos olet läsnäolevana syyslukukauden, tunnuksen voimassaolo päättyy 31.1.

Jos olet läsnäolevana kevätlukukauden, tunnuksen voimassaolo päättyy 30.9.

Laitoksen IT-yhdyshenkilö voi kuitenkin päättää voimassaolon jo aiemmin, vaikka heti valmistumispäivästä - asia on siis oman opiskeluyksikön päätettävissä. Tarkista oman yksikkösi käytäntö IT-yhdyshenkilöltä.

 

Kun nimesi muuttuu, voit muuttaa myös sähköpostiosoitteesi. Käyttäjätunnusta ei vaihdeta. Katso myös Kun tietosi muuttuvat -opasta.

Vasemman palkin linkeistä löytyy tarkempia ohjeita sähköpostin käyttöön yliopistolla.