Ohjeet yliopiston käyttäjätunnuksen aktivointiin

Voidaksesi käyttää Helsingin yliopiston it-palveluita sinun on ensin aktivoitava käyttäjätunnuksesi. Voit tehdä sen tässä palvelussa. Huomaa, että tunnuksen aktivointi verkossa vaatii pankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai sähköisen henkilökortin ja lukijalaitteen!

Tunnus on mahdollista aktivoida myös käymällä henkilökohtaisesti ja henkilöllisyystodistuksen kanssa Tietotekniikkakeskuksen palvelupisteessä.

Voit keskeyttää palvelun valitsemalla "Kirjaudu ulos palvelusta". Tällöin palvelun suoritus keskeytyy ja sinulle ei luoda käyttötunnusta. Voit myöhemmin aloittaa palvelun suorituksen uudelleen.

Jos tietosi eivät jossain kohtaa palvelun suoritusta ole oikein (esimerkiksi nimesi on väärin), keskeytä palvelun suoritus valitsemalla "Kirjaudu ulos palvelusta". Tietojesi korjaamiseksi ota yhteys opiskelijaneuvontaan.

1. Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksen aktivointi ja omien käyttäjätietojen hallinta

aktivointi

Klikkaa kohtaa Aloita/Start

2. Henkilön vahva tunnistus 1/4

aktivointi

Vetuma on Helsingin yliopiston käyttämä sähköinen tunnistautumispalvelu. Kirjoita pyydettyihin kohtiin sukunimesi ja koko henkilöllisyystodistuksesi (esim. Testaaja, 081181-9984). Muista henkilötunnuksen välimerkki.

Klikkaa "Lähetä".

3. Henkilön vahva tunnistus 2/4

aktivointi

Tällä sivulla ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin klikata painiketta "OK".

4. Valitse tunnistustapa

aktivointi

Voit aktivoida käyttäjätunnuksesi pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai poliisin myöntämällä sirullisella henkilökortilla. Tässä ohjeessa käsitellään vain pankkitunnuksilla tunnistautumista.

Valitse kohta "Pankkitunnistus".

5. Valitse pankki

aktivointi

Valitse se pankki jonka asiakas olet ja klikkaa sen ruutua. Pääset pankin omaan tunnistuspalveluun. Palvelu toimii kaikilla kahdeksalla Suomessa toimivalla pankilla.

Kirjaudu pankkitunnuksillasi pankin omien ohjeiden mukaan. Tarkista, että tietosi ovat oikein.

Kun olet suorittanut pankkitunnuksilla kirjautumisen, pankkisi palauttaa sinut takaisin yliopiston palveluun.

6. Tunnistautuminen onnistui

aktivointi

Klikkaa kohtaa "Jatka palveluun"

7. Henkilön vahva tunnistus 3/4: Tunnistuksen palauttamat tiedot

aktivointi

Tarkista, että nimesi ja henkilötunnuksesi ovat oikein. Klikkaa OK-painiketta.

8. Omien käyttäjätietojen hallinta: Tervetuloa sovellukseen!

aktivointi

Tällä sivulla ei tarvitse tehdä muuta kuin klikata kohtaa "Henkilötietojen tarkistukseen"

9. Omien käyttäjätietojen hallinta: Tarkista henkilötiedot

aktivointi

Tarkista, että henkilötietosi ovat oikein.

Valitse puhuttelunimesi klikkaamalla sen vieressä olevaa pallopainiketta.

Laita ruksi kohtaan "Olen tarkistanut tiedot ja vakuutan olevani yllä kuvattu henkilö." Huomaa, ettet pääse palvelussa eteenpäin, ellet hyväksy näitä tietoja.

Klikkaa kohtaa "Siirry eteenpäin käyttösääntöihin"

10. Omien käyttäjätietojen hallinta: Käyttöoikeussitoumuksen hyväksyntä

aktivointi

Lue käyttösäännöt. Jos hyväksyt ne, laita ruksi kohtaan "Hyväksyn käyttöoikeussitoumuksen". Huomaa, että käyttäjätunnuksen Helsingin yliopiston it-palveluihin saat vain, jos hyväksyt ja sitoudut noudattamaan käyttösääntöjä.

Klikkaa painiketta "Jatka"

11. Omien käyttäjätietojen hallinta

aktivointi

Tässä vaiheessa tässä kohtaa näkyy vain nimesi, jos sinulla ei ole aikaisemmin luotua tunnusta.

Klikkaa kohtaa "Aktivoi uusi käyttäjätunnus"

Jos sinulla on aikaisemmin ollut yliopistolta käyttäjätunnus, painikkeessa lukee "Palauta käyttöön". Klikkaa tässäkin tapauksessa painiketta.

12. Omien käyttäjätietojen hallinta: Valitse käyttäjätunnus

aktivointi

Valitse annetusta listasta mieleisesi käyttäjätunnus. Ei ole väliä, minkä tarjolla olevista tunnuksista valitset. Huomaa kuitenkin, että kerran valittua tunnusta et voi enää jälkeenpäin muuttaa. Tunnus pysyy samana koko koko yliopistollaoloaikaisi, vaikka esimerkiksi nimesi muuttuisi.

Käyttäjätunnuksen valittuasi klikkaa sivun alalaidassa painiketta "Valitse käyttäjätunnus (tätä ei voi vaihtaa jälkeenpäin)".

13. Omien käyttäjätietojen hallinta

aktivointi

Nyt sivulla näkyvät käyttäjätunnuksesi ja sen voimassaolo. Klikkaa painiketta "Jatka päivämäärään PP.KK.VVV"(PP.KK.VVVV = Luvan päättymispäivämäärä, joka vaihtelee käyttäjittäin.)

14. Omien käyttäjätietojen hallinta: Anna yliopiston ulkopuolinen sähköpostiosoitteesi

aktivointi

Jos sinulla on yliopiston ulkopuolinen sähköpostiosoite, voit antaa sen tässä. Osoitetta ei ole pakko antaa, kohdan voi jättää tyhjäksi.

Huom: Esimerkiksi Moodlen käyttäminen vaatii jonkin sähköpostiosoitteen. Niiden käyttäjien, jotka eivät saa sähköpostiosoitetta Yliopistolta, on syytä antaa tähän kohtaan jokin ulkopuolinen osoite. Tähän ryhmään kuuluvat esimerkiksi Avoimen yliopiston opiskelijat.

Päästäksesi palvelussa eteenpäin klikkaa kohtaa "Hyväksy".

15. Omien käyttäjätietojen hallinta: Tarkista valintasi ja vahvista muutokset

aktivointi

Tarkista, että palvelun listaamat valinnat ovat oikein. Käyttäjätunnuksen aktivointipalvelu on melkein valmis. Kun vahvistat tämän sivun näyttämät tiedot, et voi enää muuttaa antamiasi tietoja tai keskeyttää tunnuksenluomista.

Klikkaa kohtaa "Vahvista muutokset, tämän jälkeen et voi enää palata takaisin".

16. Omien käyttäjätietojen hallinta: Yhteenveto

aktivointi

Sinulle on nyt luotu käyttäjätunnus. Kirjoita ylös käyttäjätunnus ja tästä palvelusta saamasi salasana.

Klikkaa kohtaa "Uloskirjautumiseen ja ohjeisiin"

17. Omien käyttäjätietojen hallinta

aktivointi

Käyttäjätunnuksesi on nyt aktivoitu. Huomaa, että nyt saamasi salasana on vain väliaikainen. Ennen kuin voit käyttää yliopiston it-palveluita, sinun on vielä kertaalleen eri palvelussa vaihdettava se johonkin itse keksimääsi salasanaan.

Yliopiston it-järjestelmistä johtuvista syistä tämä salasanan vaihtaminen onnistuu kuitenkin vasta tunnin kuluttua tästä hetkestä. Salasanan voi vaihtaa myös myöhemmin, mutta se on vaihdettava ennen kuin alat käyttää yliopiston tunnistautumista vaativia palveluita (esimerkiksi Weboodia).