Mika Pantzar – Datakansalaisen jäljillä

Verkkokeskustelussa on paljon roskaa ja paskaa, myöntää kulutustutkimuksen professori Mika Pantzar. Silti sitä kannattaa lukea.

1800-luvulla rautatiet nousivat yhteiskunnan valtasuoniksi. Samalla ne muuttivat yhteiskuntajärjestystä: lyhensivät etäisyyksiä, tekivät omistajilleen omaisuuksia ja toivat raiteiden solmukohtiin valtavat rahavirrat. Useista pienistä yrityksistä lähtenyt rautatieverkosto keskittyi vuosisadan mittaan huomattavasti, kunnes 1900-luvun taitteessa jäljellä olivat vain suurimmat pelurit.

Nyt sama on tapahtumassa internetissä, sanoo Helsingin yliopiston kulutustutkimuksen tuore professori Mika Pantzar.

– Internetissä alkaa olla jäljellä enää muutama merkittävä peluri. Google, Amazon, Apple, Facebook ja ehkä Alibaba ja Rakuten voivat aika pitkälle ohjata, miten verkko kehittyy.

Tämä on Pantzarista valtavan kiinnostavaa useammastakin syystä. Ensinnäkin on oleellista katsoa, minne verkon uudet risteysasemat ja niiden tarjoamat taloudelliset mahdollisuudet menevät. Minne syntyvät 2000-luvun Kouvolat ja Riihimäet?

Toinen kysymys koskee kansalaisyhteiskuntaa sosiaalisen median aikakautena. Tai datakansalaisuutta, kuten Pantzar asian muotoilee.

– On kiinnostavaa, miten sosiaalinen media vaikuttaa yhteiskunnalliseen keskusteluun. Aika paljonhan ihmiset menevät sosiaalisessa mediassa samanmielisten kupliin, mikä voi jakaa ihmisiä yhä enemmän.

Pantzar kuuluttaakin sosiaalisen median lukutaitoa.

"Kärjistettyjä mielipiteitä esittävät trollit voi nähdä myös keskustelun kuraattoreina"

– Jos lukee vaikka keskustelupalstoja, onhan niillä paljon roskaa ja paskaa. Mutta sitten kannattaa pohtia, mistä rooleista ne on sanottu.

Esimerkiksi kärjistettyjä mielipiteitä esittävät trollit voi nähdä myös keskustelun kuraattoreina, jotka pyrkivät pitämään keskustelun käynnissä.

Sosiaalinen media on pahimmillaan nähty jopa uhkana kansalaisyhteiskunnalle. Pantzar ei tähän usko.

– Suurin osa verkossa käydystä keskustelusta on kuitenkin järkevää.

Kaikki uusi tekniikka halutaan aina nähdä valtavan mullistavana, Pantzar huomauttaa. Yhtäällä ovat markkinamiehet, jotka lupaavat sen tuovan kaikkea mahdollista, ja toisaalla tuomiopäivän saarnaajat. Väitetään, että Donald Trumpin puheet kirjoitetaan algoritmilla tai että Trump pystyisi ohjamaan ihmisiä ennen näkemättömällä tavalla. Mutta ei se ole totta.

– Maailma on kuitenkin aina monimutkaisempi kuin osaamme ennustaa. Niinpä sen kesyttäminen tekniikalla ei onnistu.

Mika Pantzar

Syntynyt Helsingissä 1956.

Taloustieteilijä, väitteli Helsingin Kauppakorkeakoulusta 1991.

Erikoistunut kulutuksen ja teknologian tutkimukseen.

Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimuspäällikkönä vuodesta 1990 ja tutkimusprofessorina vuodesta 1998.

Sai valtion tiedonjulkistamispalkinnon vuonna 1997 kirjastaan Kuinka Teknologia kesytetään.

Tunnettu aktiivisena kommentoijana ja kyseenalaistajana. Jo lisensiaattityössään 1986 Pantzar kirjoitti professoreiden ajan olevan ohi.

Julkaisut, projektit, aktiviteetit

Uusien professorien tervetuliaisluennot pidetään Helsingin yliopiston päärakennuksessa 31.5.2017. Tutustu ohjelmaan

Mika Pantzarin tervetulaisiluento suorana lähetyksenä