Juha Sinisalo – Sepelvaltimotautia selättämässä

Sydämen omiin verisuoniin iskevä sepelvaltimotauti on vaarallinen, infarkteja aiheuttava sairaus. Se on kiinnostanut professori Juha Sinisaloa jo parikymmentä vuotta.

Sepelvaltimot ovat verisuonia, joita pitkin sydänlihas saa hapekasta verta. Sepelvaltimotauti taas on näiden elintärkeiden suonten kovettumatauti. Se aiheuttaa sepelvaltimoihin tukoksia, jotka puolestaan aiheuttavat sydäninfarktin.

Sepelvaltimotauti on kiinnostanut Helsingin yliopiston tuoretta kardiologian professoria Juha Sinisaloa jo parikymmentä vuotta. Kyse ei ole pelkästä akateemisesta mielenkiinnosta. Valtimokovettumataudit ovat länsimaissa yleisin yksittäinen kuolinsyy.

"Ensimmäinen infarkti on harvoin tappava"

– Sepelvaltimotaudin aiheuttama ensimmäinen infarkti on harvoin tappava, mutta se aiheuttaa helposti sydämen vajaatoimintaa ja rytmihäiriöitä. Hoitamattomana infarkti myös usein uusii, Sinisalo kertoo.

Sepelvaltimotauti on elintasosairaus, jonka kehitykseen vaikuttavat muun muassa ylipaino, verenpainetauti ja tupakointi. Myös ikä ja tulehdussairaudet lisäävät riskiä selvästi.

– Yksi tutkimusaiheemme on se, miksi osa saa sepelvaltimon tulehduksen ja osa ei. Tutkimme myös genetiikan osuutta tulehdukseen. Jonain päivänä meillä voi ehkä olla geenitesti, joka kertoo alttiudesta sepelvaltimoiden tukoksiin.

Varsinainen jättipotti olisi tietysti sepelvaltimotautiin tehoava lääke. Sellaisen löytymiseen Sinisalo suhtautuu kuitenkin aika epäilevästi.

– Mitään helppoja voittoja tuskin on saatavissa – asiaa on tutkittu maailmalla paljon, eikä yksittäistä lääkehoitoa löydy.

Tällä hetkellä Sinisalolla on tutkimuksen alla eräs reumalääke, jonka tiedetään laskevan sepelvaltimotaudin riskiä reumapotilailla.

– Pyrimme selvittämään, olisiko siitä samaan myös terveiden ihmisten kohdalla. Reumalääkkeet ovat tulehduslääkkeitä, joten ainakin teoriassa siitä voisi olla apua.

Professuurinsa lisäksi Sinisalo vetää myös Helsingin yliopistollisen keskussairaalan synnynnäisten sydänvikojen osastoa. Siellä hoidetaan siis aikuisia, joiden sydämessä on syntyessä ollut leikkausta vaativa vika. Monen potilaan seuranta jatkuu läpi koko elämän. Tällä varmistetaan, että uusia ongelmia ei synny.

– Olen kaksi tai kolme päivää viikosta klinikalla, yhden päivän poliklinikassa ja opetan ja tutkin päivän tai kaksi. Aika usein tutkimus jää kyllä muun työpäivän jälkeiseen aikaan.

Juha Sinisalo

Kardiologian professori (35 prosenttia työajasta).

Syntynyt Helsingissä 1964.

Väitteli vuonna 2000 Helsingin yliopistossa valtimokovettumataudista.

Synnynnäisten sydänvikojen klinikan osastonylilääkäri.

Julkaisut, projektit, aktiviteetit

Uusien professorien tervetuliaisluennot pidetään Helsingin yliopiston päärakennuksessa 31.5.2017. Tutustu ohjelmaan

Juha Sinisalon tervetuliaisluento suorana lähetyksenä