Helsingin yliopiston tiedeuutinen
Vaihto rypsiöljyyn kannattaa
Tutkijoiden mukaan juuri rypsiöljyn rasvakoostumus on elimistön välttämättömien rasvojen kannalta paras mahdollinen.
Rypsiöljyn nauttiminen vähentää terveyttä rapauttavaa fibrinogeeniä elimistössä. Veren hyytymistä edesauttavan fibrinogeenin runsaus edistää verisuonitukosten syntyä ja ylläpitää tulehdustilaa elimistössä. Kyseinen valkuaisaine nostaa muun muassa sydän- ja verisuonitautien sekä diabeteksen riskiä.
Helsinkiläiset ja tamperelaiset tutkijat osoittivat äskettäin, että veren fibrinogeenitasoa nostaa suureksi osaksi omega-3-alfalinoleenihapon puute ruokavaliossa. Kun tätä kasviöljyissä esiintyvää suotuisaa rasvahappoa on liian niukalti, elimistössä syntyy rasvahappojen välinen epätasapainotila. Silloin elimistö alkaa tehtailla omega-6-linolihaposta turmiollista omega-6-arakidonihappoa, josta syntyy verisuonitukoksia ja tulehduksia aiheuttavia hormoneja.
Alfalinoleenihappo tekee hyvän työnsä vähentämällä arakidonihappoa ja käynnistämällä fibrinogeenin alentamisen. Tutkijoiden mukaan juuri rypsiöljyn rasvakoostumus on elimistön välttämättömien rasvojen kannalta paras mahdollinen.
Tutkimukseen osallistui 42 koehenkilöä, jotka vaihtoivat neljäsosan ravintorasvastaan rypsiöljyyn. He nauttivat noin ruokalusikallisen rypsiöljyä päivässä sellaisenaan esimerkiksi salaatin seassa.
Rypsiöljyannos kaksinkertaisti koehenkiöiden alfalinoleenihapon saannin kokeen kestämän kuuden viikon aikana. Kuurin ansiosta kaikki keskiarvoa korkeammat fibrinogeeniarvot laskivat noin 30 prosenttia.
Dosentti Into Laakso Helsingin yliopiston farmasian tiedekunnasta on valmis antamaan suosituksia tutkimuksen johdosta.
- Ravintotekijät saadaan yksinkertaisesti korjattua, kun neljännes rasvoista vaihdetaan. Erityisesti iäkkäämmillä tämä voisi auttaa yksilöllistä lääkehoitoa onnistumaan paremmin, Laakso sanoo.
- Myös terveystarkastuksissa fibrinogeeni olisi vähintään yhtä tärkeää määrittää kuin kolesteroli.
Laakson ja kumppaneiden tutkimus ilmestyi kesällä Prostaglandins, Leukotrienes and Essential Fatty Acids -lehdessä.
Juttu kommentteineen Yliopisto-lehden verkkosivuilla Tiede ja tutkimus Helsingin yliopiston verkkosivuilla
Teksti: Kirsikka Mattila ja Mikko Puttonen
Kuva: Sirpale79 / Flickr

