Aktuellt
Tuulas utbytesår i Stockholm en fullträff
- Mitt år som Nordplus-utbyteselev i Stockholm öppnade många nya dörrar: jag har lärt mig flytande svenska, så nu kan jag jobba på båda språken – i både Sverige och Finland. Dessutom har jag fått nya fantastiskt goda vänner, säger Tuula Kupila 27 år.
Tuula studerar pedagogik vid Helsingfors universitet. För ett par år sedan ville hon ta en paus med studierna och åkte till Stockholm för att jobba. Hon trivdes så bra i Stockholm att hon ville stanna ett år till.- Jag tyckte att det skulle vara jättehäftigt att studera vid lärarhögskolan i Stockholm, så jag beslöt mig för att ansöka om ett Nordplus-stipendium, säger Tuula.
Enligt Tuula var det mycket enkelt att hitta information om hur man söker Nordplus-stipendium på nätet. Hon gick även till lärarhögskolan i Stockholm där de hjälpte henne med ansökningarna och med att komma i kontakt med rätt personer.
- Det gick smidigare än vad jag hade trott. Dessutom var det inte några problem att få mina svenska studiepoäng godkända vid Helsingfors universitet, säger Tuula som studerade 40 poäng vid lärarhögskolans linje för idrott och hälsa under det läsår hon var där.
Tuula lärde sig så bra svenska i Stockholm att hon nu jobbat som vikarie för Minerva lågstadieskola och som språkbadslärare. Hon önskar att fler studerande skulle utnyttja de möjligheter som Nordplus erbjuder.
- Jag har fått ett till hemland och jag vill definitivt åka tillbaka dit och jobba för en tid igen, säger Tuula.
Kolla med ditt fakultet eller din institution är med i nätverket för Nordplus och vilken deadlinen för ansökningstiden är (den varierar mellan olika institutioner och fakultet, men den generella deadlinen är nu i början av året). I fall en enhet inte deltar i ett Nordplus-nätverk kan man ansöka om ett Nordlys-stipendium. Nordlys-ansökningsblanketten lämnas in till Svenska ärenden senast den 23.1.2004.
Text och foto: Anki Westergård
9.1.2004
www.helsinki.fi/webbredaktion
Månadens nyheter >>
Nyhetsarkiv >>
World Design Capital Helsinki 2012
Evenemang:
- Evenemangskalendern »» (på finska)
Pressmeddelanden:
Konsistoriet informerar:
- Läs meddelandena från konsistoriet här (på finska)