Yliopisto-lehti

27.4.2012

Hoitoa ja hoivaa
Maailman koulutetuinta kansaa riivaavat terveyserot.

Lehden etusivulle »»

Tilaa Yliopisto-lehti »»

Yliopistolainen

8.5.2012

Avointa tiedettä
Tutkimustieto halutaan kaikkien saataville - mutta kuka maksaa kulut?

Lehden etusivulle »»

Ylioppilaslehti

Lehden etusivulle »»

Luomu ravitsee - GMO pelastaa?

Luomuruoka on tavanomaista ruokaa ravitsevampaa. Geenitekniikka taas saattaa auttaa ruoan riittämään tulevaisuudessa, kerrottiin Tieteen päivillä 13.1.

Marjo Särkkä-Tirkkonen, kuva: Ari Aalto

– Vertailevissa tutkimuksissa luomuvihanneksista on löydetty enemmän C- ja E-vitamiineja sekä terveydelle hyödyllisiä fenoliyhdisteitä, erikoissuunnittelija Marjo Särkkä-Tirkkonen Helsingin yliopiston Ruralia-instituutista kertoi.

Tuoreessa EU-tutkimuksessa luomuvehnässä, tomaatissa, kaalissa, sipulissa ja salaatissa havaittiin 20-40 prosenttia enemmän antioksidantteja eli hyödyllisiä kivennäisaineita kuin tavanomaisissa tuotteissa.

– Luomumaidossa ero oli vielä suurempi. Siinä on jäljellä jopa 50–80 prosenttia enemmän antioksidantteja ja edullisia rasvahappoja kuin tavanomaisessa maidossa, Särkkä-Tirkkonen sanoi.

Geenimanipuloitu ruoka taas ei kuluttajan näkökulmasta poikkea olennaisesti tavanomaisesta, kasvinjalostustieteen professori Teemu Teeri vakuutti.

Sen sijaan geenitekniikan avulla tuotteista voidaan kehittää nykyistä parempia.

– Lajikkeista voidaan kehittää hyönteisiä, rikkakasveja ja tauteja paremmin kestäviä tai niihin voidaan lisätä tärkeitä aineita kuten A-vitamiinia, Teeri sanoi.

Teeri uskoo funktionaalisten gm-elintarvikkeiden voivan auttaa ruoan riittävyydessä tulevaisuudessa.

– Vuonna 2050 ihmisiä on arviolta 11 miljardia. Maapallon peltopinta-ala ei kuitenkaan nykyisestä lisäänny, joten peltojen on tuotettava enemmän.

Iso apu ruoan riittävyyteen olisi saada nykyistä suurempi osa jo tuotetusta ruoasta syödyksi, puhujat totesivat.

– Maailmanlaajuisesti kaikesta tuotetusta ruoasta menee roskiin 20-50 prosenttia. Hiiret ja rotat nakertavat varastoviljasta 30 prosenttia, Särkkä-Tirkkonen muistutti.

Särkkä-Tirkkonen ja Teeri puhuivat 13.1. Tieteen päivillä Ruoka ja arkipäivän kemia –seminaarissa. Tieteen päiviä voi seurata myös suorina lähetyksinä Helsingin yliopiston verkkovideopalvelussa.

Seuraa Tieteen päiviä videolähetyksinä » »

Katso tallenne Ruoka ja arkipäivän kemia -seminaarista » »

Kommentoi uutista Facebookissa » »

Teksti: Tapio Ollikainen
Kuva: Ari Aalto
14.1.2011
www.helsinki.fi/verkkotoimitus

 Tilaa uutiset RSS-syötteenä >>
Kuukauden uutiset >>
Uutisarkisto >>

World Design Capital Helsinki 2012

Tiedekulma 

Verkkovideoita:

Tapahtumia yliopistossa

Ilmoitustori:

Lehdistötiedotteet

Yliopiston hallituksen tiedotteet:

Avoimet työpaikat: